o Nākas lasīt speciālajā literatūrā atziņu
par cilvēka izmainīšanos kapitālisma dažādos variantos. Piemēram, XX gs. monopolistiskajā
kapitālismā cilvēks ir citādāks nekā sākotnējā liberālajā kapitālismā. Savukārt
visjaunākajā laikā, finansu kapitālismā cilvēks atkal ir citādāks. Turklāt
prevalē iracionālisms, liekot kapitālismu dēvēt par iracionālo kapitālismu, kā
tas sastopams grāmatā „Iracionālā kapitālisma gramatika”. Tagad ir sastopamas
koncepcijas par integrālā kapitālisma veidošanos nākotnē. Tātad atkal
izmainīsies cilvēks. Vienīgi nav īsti skaidrs kā pēc kapitālisma iracionālā
varianta integrālajā kapitālismā cilvēks atgūs racionalitāti, saprātīgu rīcību.
Labi redzams, ka cilvēka izmaiņām ir bijusi lejupslīdoša trajektorija:
mainoties kapitālismam, cilvēks ir kļuvis arvien neadekvātāks no Homo sapiens kritēriju viedokļa.
o Reizē ar kapitālisma attīstību un tā
iekšējo pārveidošanos ir pārveidojies arī cilvēks. Nav nosakāms, kas šajā
procesā ir primārais un kas ir sekundārais (kapitālisms jeb cilvēks). Labi
zināms, ka cilvēks pārveido dzīves īstenību, bet pēc tam jaunā dzīves īstenība
pārveido cilvēku. Kapitālisma virzības laikā ir pieaugusi cilvēka slavas kāre,
panākumu kāre, mantkārība. Pieaugusi ir tieksme strādāt. Darbs ir kļuvis par
cilvēka dzīves jēgu. Tā nebija pirmskapitālisma laikmetos. Pieaugusi dabas
izmantošana, taču ir radusies un nostiprinājusies jūsma par dabas skaistumu.
Cilvēkam daba kļuva estētiskās baudas objekts.
o Cilvēka raksturu nosaka ekonomiski politiskā
sistēma, uzspiežot noteiktu dzīves veidu, morāli, garīgumu, domāšanas manieri.
Tā tas notiek arī kapitālismā. Zināma specifika rodas kapitālisma atsevišķajos
variantos.
o Kapitālismā tāpat kā jebkura ekonomiski
politiskajā sistēmā eksistē cilvēka fizioloģiskās vajadzības – imperatīvā daļa
cilvēkā; eksistē cilvēka sociālās vajadzības – arī imperatīvā daļa cilvēkā,
nespējot dzīvot vientulībā, nespējot iztikt bez sadarbības ar citiem cilvēkiem.
o Kapitālismā tāpat kā vienmēr pirms tam
eksistē cilvēka brīvības duālisms: 1) brīvības iegūšana no ārējiem apstākļiem,
2) savas nebrīvības apziņa – savas niecības, mirstības, bezspēcības apziņa;
apziņa par ideālas brīvības neiespējamību – nepieciešamību pakļauties ārējai
videi.
o Kapitālisms pakāpeniski izjauc
sabiedrības šķirisko struktūru kā dabisku parādību, kas gadu tūkstošiem ilgi
cilvēkā radīja miera sajūtu, drošības sajūtu, iespēju sevi pielietot savas
šķiras ietvaros. Kapitālisms beigu beigās sagrāva šķiriskuma fenomenu – cilvēka
piederību noteiktai šķirai līdz mūža beigām. Tā rezultātā cilvēkā zuda
iekšējais līdzsvars un tika stimulēta nervoza doma mainīt šķirisko piederību,
atrauties no savām sociālajām saknēm un ieņemt augstāku stāvokli sociālajā
hierarhijā; darbība augstāka stāvokļa iegūšanā var beigties bez rezultāta, un
tas vēl vairāk nelabvēlīgi atsaucas uz cilvēku, vairo viņā bailes, padara
vientuļu; kapitālisma slavenais privātās iniciatīvas princips faktiski cilvēku
izolē no pārējiem cilvēkiem.
o Kapitālisma varianti vēsturiskā secībā:
tirdzniecības kapitālisms, rūpnieciskais (liberālais) kapitālisms,
monopolistiskais (imperiālistiskais) kapitālisms, t.s. liberāli demokrātiskais (globālistiskais)
kapitālisms, finansu (iracionālais) kapitālisms.
o Kapitālismā cilvēka saimnieks kļuva
kapitāls, tirgus, konkurence. Ja agrāk kapitāls bija cilvēka kalps, tad
kapitālismā kapitāls kļuva cilvēka kungs. Savukārt tirgus un konkurence
kapitālismā pakāpeniski kļuva fikcija, demagoģiska manipulācija, jo pārstāja
objektīvi darboties tirgus principi un izbeidzās reāla konkurence. Kapitāls
veicina atsvešinātību, par ko uztraucās Markss. Kapitālismā atsvešinātība ir
divējāda: 1) ekonomiskā atsvešinātība (biznesā katrs var paļauties tikai uz
sevi), 2) cilvēciskā atsvešinātība (katrs uz otru cilvēku raugās kā uz potenciālu
konkurentu).
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru