Šai fundamentālai filosofiskajai
kategorijai ir iespējama etniski psiholoģiskā, antropoloģiski psiholoģiskā,
socioloģiskā interpretācija. Attieksme pret esamību atspoguļo gan atsevišķa
cilvēka raksturu, gan etniskā, sociālā kolektīva (tautas, sociuma) kopējo
raksturu. Visu izšķir attieksme pret esamības mērķi. Iespējami divi maģistrāli
esamības mērķi: 1) esamība, kuras mērķis ir sev kaut ko iegūt un iegūt pēc
iespējas vairāk un vairāk; 2) esamība, kuras mērķis nav kaut ko iegūt un
esamība ir eksistēšanas veids, cilvēkam neko pašmērķīgi neiegūstot, cilvēkam
nealkstot kaut ko iegūt un tajā pašā laikā esot laimīgam. Iegūšanas velme
cilvēkā acīmredzot ir vienmēr pastāvējusi. Cilvēkam ir nepieciešams iegūt
eksistences līdzekļus. Mūsdienās tiek lietots jēdziens „iztikas minimums”. Iztikas
minimums ir tas, ko vienmēr ir nācies iegūt katram cilvēkam. Iztikas minimums
ir objektīva nepieciešamība. Taču esamības mērķis var būt tieksme iegūt pēc
iespējas vairāk un vairāk, relatīvi pārsniedzot iztikas minimumu. Tiek
uzskatīts, ka tāda iegūšanas tieksme Rietumu civilizācijā sāka izplatīties
vēsturiski nesen – no XVIII gs. Sākās radikālu izmaiņu process, kuru nosauca
par kapitālismu ar tam specifisku ideoloģiju. Kapitālisma laikmetā valda maksimālas
iegūšanas ideoloģija, kas pārņem savā varā atsevišķus cilvēkus un atsevišķas
tautas. Līdz XVIII gs. cilvēku saimniecisko darbību nosacīja morāles normas,
ekonomika pakļāvās humānisma ētikai, kas neatzina iegūšanas māniju. XVIII gs.
kapitālisma ekonomika atdalījās no morāles, atdalījās no esamības bez iegūšanas
mānijas. Ekonomika tika pasludināta par patstāvīgu sistēmu ar savām normām un
vērtībām. Ekonomika nekalpo cilvēkiem, bet kalpo pati sev kā patstāvīgai
sistēmai. Gētes „Faustā” ir attēlots konflikts starp abiem esamības mērķiem.
Mefistofelis simbolizē jauno kapitālistisko esamības mērķi. Savukārt vācu
klasiskajā filosofijā pret esamību sāka izturēties kā pret nepārtrauktu tapšanu
un attīstību, bet nevis kā pret patstāvīgu un nemainīgu substanci. Kapitālisms
strauji izmainīja cilvēku raksturu, izmainīja tautu raksturu. Tas nevarēja
neatbalsoties filosofijā, tai, piemēram, aktualizējot hēdonisma problemātiku.
Hēdonisms iet roku rokā ar esamības mantkārīgo mērķi. Antīkā filosofija
neatzina hēdonismu. Antīkā filosofija uzskatīja, ka cilvēka esamības mērķis ir
ciešanu neesamība. Līdz XVII-XVIII gs. Rietumu filosofijā netika apskatīts
hēdonisms. Tikai reizē ar kapitālisma ģenēzi filosofijā parādās tēze, ka
cilvēka dzīves mērķis (esamības mērķis) ir cilvēka visu velmju apmierināšana.
Jaunajos laikos pret hēdonismu vērsās Kants, Markss. Filosofi vērsās arī pret
cilvēka alkātību, kas esot šķiru rašanās galvenais faktors. Šķiras rodas,
esamībā par galveno atzīstot maksimālu iegūšanu. Tā rezultātā rodas cilvēku
dažāds mantiskais stāvoklis, kas ir svarīgs šķiriskuma kritērijs. Mūsdienās
t.s. industriālajā laikmetā dominē esamības mantkārīgais un baudkārīgais mērķis,
kuram ir izdevies nostiprināties tautu ētosā, laikmeta intelektuālajā un
morālajā atmosfērā, normās, vērtībās, cilvēku attieksmē pret sociālo,
nacionālo, kolektīvistisko, patriotisko, solidaritāti. Tiek kultivēts uzskats,
ka tikai iegūšana (nauda un manta) cilvēku dara laimīgu. Cilvēka dzīves mērķis
ir iegūšana, ar iegūto baudkāri sasniedzot laimi. Mūsdienu cilvēks ir radikālā
hēdonisma upuris.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru