·
Globālajā inovāciju ekosistēmā visi nav vienādi; visas
valstis nav vienādā situācijā, kaut gan visām valstīm var būt vienādas ambīcijas.
Runa ir par tehnoloģiskās valsts statusu – spēju radīt jaunumus zinātnē un
zinātniski tehnoloģiskajā sfērā. Tāds statuss nav visām valstīm, kaut gan visas
valstis var censties to iegūt, lolojot ambiciozu mērķi kļūt tehnoloģiski
pilnvērtīgai valstij.
·
Savas evolūcijas gaitā cilvēks izmainās. Galvenokārt izmainās
garīgajā ziņā; izmainās sociālās attiecības starp cilvēkiem. Zinātne ir
pierādījusi arī bioloģiskās izmaiņas cilvēkā. Cilvēka izmaiņas lielā mērā
nosaka pats cilvēks. Tas notiek ar viņa radītās kultūras palīdzību. Cilvēks
kultūrā rada kaut ko jaunu, un šis jaunais var izmainīt savu autoru. Dators,
mobilais telefons, internets un tā sociālie tīkli veido cilvēku ar atrofētām
smadzenēm; smadzeņu viena daļa netiek aktīvi izmantota un atrofējas; saka, ka
tādu cilvēku ar atrofētām smadzenēm apzināti rada tie, kuri kontrolē attiecīgo
tehnoloģiju pielietošanu un vēlas radīt vadāmus bioobjektus. Lielā mērā
Rietumeiropā populārā „kompetenču izglītība” veicina smadzeņu atrofiju un
bioobjektu radīšanu. Minētā izglītība ir vienpusīga; cilvēks ar vienpusīgu
izglītību nevar neko jaunu radīt, jo viņam nav vispusīgas zināšanas, kas ir
viens no pamatnosacījumiem jaunrades procesā, veicinot jaunu ideju
uzplaiksnījumu.
·
Proletariāts kā šķira strauji samazinās, izzūd. Proletariāta
viena daļa no rūpnīcām novirzās uz šova biznesu, kas aizvadītajos gados
ievērojami paplašinās.
·
Romas pāvests Francisks: „Internets ir Dieva dāvana. Droši
kļūsim par digitālās pasaules pilsoņiem”.
·
Ekonomiskās brīvības, tirgus brīvības fanātiķi,
neoliberālisma ekonomikas avoti un propagandētāji – Haijeks, Fridmans,
Monpelerīna (no 1947.g.) biedrība 70.-80.gados; Džefrijs Saks –
„prihvatizācijas” stūrmanis Krievijā.
·
Antropomorfs velns – cilvēkam līdzīgs velns/nezvērs; kopš XX
gs. 70.gadiem Rietumu civilizācijā vairs netiek stingri nošķirta Dieva pasaule
un Velna pasaule.
·
Pašcieņa ir garīgās autonomijas sajūta; tā nav privilēģētības
sajūta, bet gan atbildības un taisnīguma sajūta pret citiem.
·
Morāle nav patīkama lieta; cilvēks tiek novirzīts noteiktās
sliedēs, viņš zaudē patstāvību, viņā rodas neveiklības sajūta sakarā ar rīcības
un uzvedības ierobežošanu; no morāles nevar gaidīt kaut ko tādu, kas stimulētu maksimālu
patstāvību rīkoties saskaņā ar savu gribu; morāli var uzskatīt par sava veida
sodu.
·
Nevis iespējams, bet faktiski reāli eksistē kosmiskais
determinisms; kosmiskais determinisms izvēršas kosmiskajā pesimismā un
kosmiskajā fatālismā, apzinoties mūsu niecību kosmosa priekšā.
·
Eksistē tāda sociāli psiholoģiskā izpausme kā kolektīvās
kopdarbības instinkts; tāds instinkts var būt tautai vai kādam citam sociālajam
kolektīvam; šis instinkts liek kaut ko kolektīvi izdarīt, kolektīvi sevi
aizsargāt; var būt tautas bez kolektīvā instinkta, kad tās pārstāvji
individuāli ir gudri, apdāvināti, talantīgi, darbaspējīgi, radoši, taču
kolektīvi pilnīgi bezspēcīgi un katrā kolektīvajā aizsākumā tūlīt prevalē savstarpējais
naidīgums, kas pārvelk svītru jebkurai kolektīvajai iniciatīvai.
·
Svarīgi ir izprast un apspriest procesu kopainu; teiksim,
deģenerācijas kopainu, postcivilizācijas ģenēzes kopainu, bet nevis atsevišķas
detaļas; aizraujoties ar detaļām, zaudējam kopējo jēgu.
·
Cilvēki ir sākuši enerģiski atbrīvoties no cilvēciskuma, lai
pēc iespējas ātrāk kļūtu postcilvēki.
·
Robotu pasaule ir tehnoloģiskās dehumanizācijas pasaule;
darbs esot cilvēku (pērtiķi !?) padarījis par cilvēku; robotu laikmetā cilvēki
zaudē darbu; tātad zaudē arī cilvēciskumu; robotu ieviešana veicina cilvēka
atsvešinātību no cilvēka; zūd cilvēciski autentiska eksistence; tiek uzspiesta
izvēle dzīvot kā cilvēkam jeb veģetēt kā postcilvēkam.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru