Kulta figūras (kulta personības, pūļa elki u.tml.) ir kultūras
neatņemams elements. Īpaši masu kultūras, masu cilvēku, masu mentalitātes, masu
intelekta, masu inteliģentuma, masu psiholoģijas, masu ideoloģijas, masu
estētikas, masu morāles elements. Laika gaitā ir vienīgi mainījies šī elementa
profesionālais raksturs. Līdz Jaunajiem laikiem kulta figūras Eiropā bija
galvenokārt karavadoņi, kuri prata uzvarēt kaujās pretinieku un no kara
atgriezās mājās kā varoņi. Kulta figūras varēja būt arī reliģiskās mācības
sludinātāji, pret kuriem tautas masas izturējās ar dziļu pietāti. Jaunajos
laikos kulta figūras kļuva vidusmēra un pat vēl zemāka līmeņa rakstnieki,
filosofi, politiķi, publicisti, mākslinieki, zinātnieki, kuri prot komunicēt ar
masu cilvēkiem, izdabājot viņu gaumei. Vērojama zināma likumsakarība. Pieaugot
iedzīvotāju skaitam un XX gs. noformējoties tipiskai masu kultūrai ar masu
kultūras industriju centrā, kulta figūras kļuva masu kultūras produkcijas
autori un organizatori, kuru darbībā galvenā vērtība ir spēja komunicēt ar
masām tām pieņemamā un saprotamā idejiskajā (zināšanu) un intelektuālajā (prāta
attīstības) līmenī. Tādējādi kulta figūras var būt tikai tādi cilvēki, kuri var
„nolaisties” līdz masu mentalitātes līmenim. Praktiski tas nozīmē, ka kulta
figūrām nav jābūt apveltītām ar dziļu talantu un lielu prātu. Kulta figūra var
būt tipisks masu cilvēks, kuru no pūļa pārējiem indivīdiem atšķir spēja
verbalizēt, vizualizēt masu apziņas saturu. Ne velti tiek uzskatīts, ka
mūsdienās kulta figūra ir tas cilvēks, kurš skaļi publiskajā telpā apliecina
masu instinktīvās velmes, masu instinktīvo noskaņojumu. Masu apziņai piemīt
noteikts saturs. Taču šis saturs masu apziņā nav pilnā mērā valodiski
noformēts, idejiski noformēts, teorētiski noformēts (vispārināts). Drīkst
teikt, ka masu apziņas saturs eksistē bez diskursīvā noformējuma. Masas
instinktīvi kaut ko apzinās, bet nespēj to valodiski izklāstīt, kā arī nav
stingri pārliecinātas par savu pārdomu pareizību, precizitāti, objektīvo
iedabu. Masas baidās atklāti kaut ko teikt. Un, lūk, to masas vietā izdara
kulta figūra. Kulta figūra precīzi uztver masu noskaņojumu un to noformē
diskursīvā prezentācijā. Tāpēc ir radies pieņēmums, ka kulta fugūra ir sava
laika problēmu paudējs. Faktiski kulta figūra pati neko jaunu nerada. Kulta
figūra nav jaunu ideju, koncepciju autore. Kulta figūra vienīgi publiski paziņo
to, kas visiem (masām) ir zināms, bet līdz šim nebija noformēts diskursīvi un
publiskots. Kulta figūra noformē diskursīvi masām zināmo, un masas par to ir
ļoti pateicīgas un no diskursa autora izveido pūļa elku, kulta personību,
slavenu cilvēku. Viņu masas var nosaukt arī par izcilu domātāju, intelektuāli u.tml.
Attiecīgā laikmeta īstie domātāji un jauno ideju autori nekad nekļūst kulta
figūras, jo viņu oriģinālos konceptuālos risinājumus masu apziņa nevar
intelektuāli sagremot un izmantot. Tāpēc īstie domātāji un jauno ideju autori
vienmēr ir masām vislielākie ienaidnieki, jo viņi ar savu darbību kļūst par
masu apziņas nepilnību katalizatoru, konkrēti norādot uz masu apziņas mazspēju.
Tas masām nepatīk. Tas masas kaitina, un masas visu savu melno enerģiju velta
īsto domātāju un jauno ideju autoru noklusēšanai un iznīcināšanai. Tikai īstas
personības zina, kāda ir kulta figūru patiesā vērtība. Respektīvi, nevērtība.
Tie, kuri vēlas, tāpēc var izmantot sekojošo mācību: ja masu sabiedrība par
kādu jūsmo, tad tā noteikti jūsmo par kaut ko pelēku un idejiski mazspējīgu, kas
reāli nespēj bagātināt kultūras mantojumu. Kulta figūras fenomenu ļoti aktīvi
un ļoti rezultatīvi izmanto speciālie dienesti masu apziņas zombēšanai. Tā tas
bija padomju valstī. Tā tas bija „perestroikas” afērā, tautas apdullināšanu ar „brīvību”
un „neatkarību” pilnā mērā uzticot speciāli izveidotām kulta figūrām, kuras
savu lomu izpildīja ar neliešiem un nacionālajiem nodevējiem tipisko centību.
Latviešus „apjāja” visādi pētersi un citi nekaunīgi un principā pelēki aprobežotās
tautas elki. Pēcpadomju laikā kulta figūras ir neoliberālisma un postmodernisma
smirdoņas propagandētāji. Jo aprobežotākas ir tautas masas, jo lielākas iespējas
tautu zombēt ar kulta figūru palīdzību.
trešdiena, 2016. gada 27. jūlijs
sestdiena, 2016. gada 23. jūlijs
Pārmaiņas
Eiropa (Rietumi) un eiropeīdi ("baltā"
rase) nekad nav tik ātri un radikāli izmainījusies kā aizvadītajos apmēram 50
gados (var teikt - no 1968.g.). Agrāk pārmaiņas nostiprinājās gadu desmitiem un pat gadsimtiem ilgi. Tagad
viss notiek ļoti strauji – vienas paaudzes laikā dzīve ir izmainījusies līdz
nepazīšanai. Turklāt izmaiņu klāstā ietilpst arī kultūru
nesaderības izraisītie konflikti, kuri ir daudz bīstamāki nekā militārie
konflikti starp valstīm.
Musulmaņi ir galvenais civilizācijas drauds
Rietumiem. Islama valstis ir vadošais revolucionārais spēks uz planētas un pasionārākais sociālais spēks, kas nebalstās uz materiālistisko
apziņu, kā tas notiek Rietumu civilizācijā. Islama doktrinārā pasionaritāte
radās XX gadsimtā politiskā islama (fundamentālisma) formā. Tā vien liekas, ka
politiskajam islamam vislielākais ienaidnieks ir Rietumu materiālistiskā apziņa
(pasaules uzskats) un Rietumu nemitīgā tieksme šo apziņu uzspiest visai
cilvēcei. Jaunieši islama zemēs ir 60-65% no iedzīvotājiem,
gatavi ziedot dzīvību idejas vārdā ir apm.3-5 miljoni no viņiem.
"Balto" rasei ir citi skaitļi šajā jomā. Kas pie tā visa ir vainīgs,
atbilde nav zināma. Ja vēlamies iegūt atbildi, tad izskaidrojumu nākas meklēt
tajā sfērā, kuru dēvējam par pārdabisko spēku sfēru.
Negatīvā demogrāfija („baltās” rases globālais stress) sekmē deģenerāciju. Citādāk tas nevar būt.
Ļoti iespējams, ka deģenerācija (deģenerātu esamība) visai drīz tiks legalizēta
tāpat kā tagad tiek legalizēts homoseksuālisms. Deģenerāti iegūs sociālo
statusu, kļūs dzīves noteicēji un dzīves varoņi. Sociālā disciplīna, ko nodrošina
izglītība, audzināšana, ideoloģija, atmirs. Tās vietā būs sociālā disciplīna,
ko nodrošina demoralizācija – morāli kropla dzīves izpratne. Izglītības
sistēmas sniegtās apgaismības vietā stāsies ielas apgaismība. Jaunatne visu
iemācīsies burtiski uz ielas. Dzīvei nepieciešamās zināšanas sniegs iela, „tusiņi”,
sociālie tīkli internetā. Tas būs cilvēciskais kontingents, kurš nepazīst
vecāku, skolotāju, izcilu personību autoritātes varu un kognitīvo avotu
visdažādākajām dzīves zināšanām. Tas būs cilvēciskais kontingents, kuram nebūs
vajadzīga māksla, zinātne, ticība.
Grūti iebilst pret atziņu, ka XXI gadsimta galvenā pretruna būs starp
reliģisko apziņu un sekulāro apziņu. Tam nākas piekrist, atceroties ateisma
(sekularizācijas) straujo kāpumu XX gadsimtā. Sekulārā apziņa pieaug strauji.
Tā nepazīst sociālo, individuālo atbildību. Tā ir neadekvāta veselajam
saprātam, iracionālisms un iracionālā orientācija ir norma. Tajā pašā laikā
sekulārā apziņa idealizē zināšanas; intelekts stājās intuīcijas un ticības
vietā. Reizē pieaug misticisma loma, jo aktuāls ir Sokrāta teiciens „Mēs zinām,
ka neko nezinām”. Aktuāls ir arī paradokss: Rietumu cilvēks veido komfortablu
dzīvi savam ķermenim, taču par šo ķermeni (šūnām, neironiem) neko nezina. Sekularizācija
attīstās liberālisma togā. Tas ir mūsdienu liberālisms bez jebkādiem
principiem, viltīgi pat sludinot atsacīšanos no ideoloģijas, kam notic
aprobežotas politiskās elites un ideoloģijas aizliegumu ieraksta pat savas
valsts konstitūcijā.
Vērtējumi
No E.Laslo globālajiem etnoloģiskajiem
vērtējumiem: latīņamerikāņi ir apgarotāki nekā ziemeļamerikāņi. Galvenais
iemesls ir katoļu sholastikas dziļā ietekme Latīņamerikā. Sholastikai bija
kognitīvās sistēmas loma, tā vadīja visus dzīves procesus. Ziemeļamerikā dominē
anglosakšu pragmātisms, ko veicina Reformācijas rezultātā radušās reliģiskās
strāvas, kurām ir liela ietekme. Taču tas ir īpatns pragmātisms. 1995.g.
žurnālā „Life” bija stāstīts, ka 69%
amerikāņi tic eņģeļu esamībai. Indijā valda transcendentālisms. Arī islamā
transcendentālisms valda kopā ar monoteismu un misticismu. Āfriķāņu sabiedrībā
dominē spirituālisms un animisms, ko nespēj ietekmēt un likvidēt kristiānisma
misionāri un Rietumu mārketinga propaganda.
piektdiena, 2016. gada 22. jūlijs
Izglītība
Par izglītības mērķi ir
visdažādākie viedokļi. Tomēr tie galvenokārt koncentrējās ap diviem mērķiem:
domāšanas spēju attīstība un zināšanu sniegšana. Bez tā nav iespējama
socializācija. Tiek uzskatīts, ka zināšanas vēl nesniedz domāšanas spējas –
universālas domāšanas operācijas, kuras noder jebkurā situācijā. Daudzas
izglītības koncepcijas tiecās pamatot tādu pieeju, kurā apvienojās abi minētie
mērķi (zināšanas + domāšanas spējas). Pēcpadomju latviešu (un ne tikai) izglītības
speciālisti lieto jēdzienu „kompetenču izglītība”, kas faktiski ir tikai
manierīgs apzīmējums abu mērķu realizācijai. Kompetence liecina gan par
domāšanas spējām, gan par zināšanām. Izglītība vienmēr visos laikmetos stimulēja
kompetenci. „Kompetenču izglītību” propagandēt kā šodienas novitāti ir liela
muļķība un var piesaistīt vienīgi muļķus. Sastopams viedoklis par mūziku kā
visefektīvāko domāšanas spēju attīstītāju. Tā uzskata neiropsihologi, E.Laslo
u.c. Laika gaitā Rietumu civilizācijā ir būtiski mainījusies sociāli
instrumentālā pieeja izglītībā. Tas ir bijis atkarīgs 1) no iedzīvotāju skaita
pieauguma un nepieciešamības organizēt masu izglītību, likvidēt analfabētismu,
kā arī no 2) vispārējā zinātniski tehniskā progresa un tehnoloģiskās
specializācijas nepieciešamības. Visradikālākās pārmaiņas sākās Atdzimšanas
laikmetā, kad radās t.s. klasiskā izglītība. Tajā galvenie priekšmeti ir senās
valodas un matemātika. Klasiskā izglītība nomainīja viduslaiku sholastisko
izglītību – „septiņas brīvās mākslas” (gramatika, loģika, retorika, aritmētika,
ģeometrija, mūzika, astronomija). XX gs. klasiskā izglītība tika iznīcināta. To
veica demogrāfiskie apstākļi (masu izglītība masu cilvēkiem), masu cilvēku
intelektuālais neadekvātums, tehnikas vienpusīgā apkalpošana, politiskās varas
ideoloģiskā koķetēšana ar masām. No izglītības tika izmests tas viss, kas
klasiskajā izglītībā bija pozitīvākais, attīstot atmiņu, disciplinējot prātu,
neveicinot puszināšanas un „viedokļu plurālismu”, atturoties no ideoloģijas,
ateisma. XX gs.otrajā pusē sāka nostiprināties masu augstākā izglītība. Tas ir
saistīts ar demogrāfisko faktoru un pakalpojuma ekonomikas rašanos. Augstākā izglītība
kļuva prece un maksas pakalpojums. Augstākā izglītība tās vulgārākajā variantā
(pie mums privātajās augstskolās) tika pilnā mērā atrauta no zinātnes, veicinot
šausmīgu zinātnes imitāciju. Protams, Rietumu civilizācijā saglabājās noteiktas
izglītības oāzes aristokrātijai, buržuāzijas vecajai elitei.
Intelektuālā etnogrāfija
Tā var dēvēt vēsturiski
kulturoloģisko specifiku kādā zemē, civilizācijā. Piemēram, intelektuālā
etnogrāfija spilgti izpaužās vēl nesen (XIX un XX gs.) sastopamajā attieksmē
pret mākslu. Dostojevskim viņa laikā un vēlāk daudzi pievienojās šādai atziņai:
„Mākslā padarītais ir daudz mazāk nozīmīgs nekā pārdzīvotais, darinot mākslas
darbu” (no „Записок из
подполья”). XXI gs. minētā atziņa var palikt vienaldzīga,
nesaprotama. Noteikti būs cilvēki, kuri saskatīs šajā atziņā aplamību. Viņi
teiks, ka svarīgākais ir daiļdarbs, bet nevis tā radīšanas process.
Sociālā horeogrāfija
Sociālā horeogrāfija ir divējāda:
tautas masu apzināta dancināšana un indivīdu sevis dancināšana. Tautas masu
apzināta dancināšana vienmēr ir svētki. Respektīvi, svētki ir tikai tad, ja
masu apzināta dancināšana ir noorganizēta kā svētki. Vienmēr ir jāņem vērā, ka
tautas masām svētki ir vienīgi tad, ja tautas masas pašas ir dejotājas un
skatītājas. Praktiski tas nozīmē, ka tautas masām ir jāiezombē, ka dejošana ir
viņu pašu iniciatīva un viņi paši sevi iepriecina. Tautas masu rīcība un
uzvedība mainās nevis refleksiju rezultātā, bet „noteikumu” maiņas rezultātā. „Noteikumi”
ir sociālās horeogrāfijas pamatbāze. Indivīdu sevis dancināšanai arī ir savi „noteikumi”.
Noteikti daudzpusīgāki un komplicētāki nekā tautas masām. Sociālā horeogrāfija
indivīdu esamībā, piemēram, var saskarties ar jautājumu „Kam ir lielāks
degradācijas potenciāls – karjerai jeb naudai?”. Indivīds var novirzīties šaurā
profesionalizācijā – izolēties no sabiedrības, kolēģiem utt. To indivīds var
izdarīt lepni, ar iztēli, ironiju, pašpārliecināti un pašapzinīgi. Indivīds
kļūst „hermētisks artefakts”. Indivīds var būt „nepacelts naudas maks”, -
metafora sabiedrības vienaldzībai pret indivīdu, sabiedrības nepieprasītībai.
Kā zināms, noklusē tos indivīdus, no kuriem mācās un no kuriem pārņem
terminoloģiju, konceptus, koncepcijas, teorijas. Tādu radošu indivīdu liktenis
parasti ir sabiedrības (profesionālās korporācijas) apzināta noklusēšana. Ar
tādu indivīdu nav iespējams komunicēt, jo viņa ierosinātā intelektuāli retoriskā
spriedze nav pa spēkam pārējiem. Tāpēc visērtākā reakcija saskarsmē ar izcilām
personībām ir viņu noklusēšana. Īpaši uzskatāmi tas ir redzams, kad kultūras
vispārējā situācijā dominē jaunā laikmeta stimulētā „jaunā ābece” – jauna pieeja,
izpratne, terminoloģija utt. Izcilas personības ir apveltītas ar intelektuālo
intuīciju un izstrādā jaunā laikmeta „jauno ābeci”. To veikli izmanto
laikabiedri, taču „jaunās ābeces” autoru noklusē. Atkārtojam: cilvēki mīl
visrūpīgāk noklusēt tos, no kuriem reāli mācās.
svētdiena, 2016. gada 17. jūlijs
Britu aristokrātija
Diemžēl „balto” cilvēku
degradācija un deģenerācija attiecās arī uz britu aristokrātijas jaunāko
paaudžu kādu daļu. Speciālajā literatūrā tiek rakstīts par britu aristokrātijas
pagrimumu – morālo un intelektuālo pagrimumu. Bukingemas pils iemītniekus skar
postmodernistiskais gars. Vindzori ir pagrimuši. „The Gardian” paškritiski: Mēs esam alkoholiķu nācija, neizejam no „pabiem”.
D.Kemerons dzeršanu atzina par „nacionālo apdraudējumu”, ierosināja organizēt
antialkoholisko kampaņu. Angļi ir Eiropas līderi pusaudžu meiteņu nonākšanā
stāvoklī. Karaļnama atvases laiku pavada striptīzieru kompānijā, ar smaidu
fotogrāfē sievas dzemdību sāpes. Taču vispār britiem joprojām ir uzvaras griba
un azarts. Viņi nebaidījās pieņemt pareizo lēmumu par konfederācijas pamešanu.
Viņu politiskā elite (aristrokrātija) ir visvitālākā politiskā elite Eiropā,
pasaulē. Briti iesaistās klīniskajā antikrieviskajā histērijā. Bet to nedara
aristokrātija. To dara aristokrātijas sulaiņi.
Abonēt:
Ziņas (Atom)