Par izglītības mērķi ir
visdažādākie viedokļi. Tomēr tie galvenokārt koncentrējās ap diviem mērķiem:
domāšanas spēju attīstība un zināšanu sniegšana. Bez tā nav iespējama
socializācija. Tiek uzskatīts, ka zināšanas vēl nesniedz domāšanas spējas –
universālas domāšanas operācijas, kuras noder jebkurā situācijā. Daudzas
izglītības koncepcijas tiecās pamatot tādu pieeju, kurā apvienojās abi minētie
mērķi (zināšanas + domāšanas spējas). Pēcpadomju latviešu (un ne tikai) izglītības
speciālisti lieto jēdzienu „kompetenču izglītība”, kas faktiski ir tikai
manierīgs apzīmējums abu mērķu realizācijai. Kompetence liecina gan par
domāšanas spējām, gan par zināšanām. Izglītība vienmēr visos laikmetos stimulēja
kompetenci. „Kompetenču izglītību” propagandēt kā šodienas novitāti ir liela
muļķība un var piesaistīt vienīgi muļķus. Sastopams viedoklis par mūziku kā
visefektīvāko domāšanas spēju attīstītāju. Tā uzskata neiropsihologi, E.Laslo
u.c. Laika gaitā Rietumu civilizācijā ir būtiski mainījusies sociāli
instrumentālā pieeja izglītībā. Tas ir bijis atkarīgs 1) no iedzīvotāju skaita
pieauguma un nepieciešamības organizēt masu izglītību, likvidēt analfabētismu,
kā arī no 2) vispārējā zinātniski tehniskā progresa un tehnoloģiskās
specializācijas nepieciešamības. Visradikālākās pārmaiņas sākās Atdzimšanas
laikmetā, kad radās t.s. klasiskā izglītība. Tajā galvenie priekšmeti ir senās
valodas un matemātika. Klasiskā izglītība nomainīja viduslaiku sholastisko
izglītību – „septiņas brīvās mākslas” (gramatika, loģika, retorika, aritmētika,
ģeometrija, mūzika, astronomija). XX gs. klasiskā izglītība tika iznīcināta. To
veica demogrāfiskie apstākļi (masu izglītība masu cilvēkiem), masu cilvēku
intelektuālais neadekvātums, tehnikas vienpusīgā apkalpošana, politiskās varas
ideoloģiskā koķetēšana ar masām. No izglītības tika izmests tas viss, kas
klasiskajā izglītībā bija pozitīvākais, attīstot atmiņu, disciplinējot prātu,
neveicinot puszināšanas un „viedokļu plurālismu”, atturoties no ideoloģijas,
ateisma. XX gs.otrajā pusē sāka nostiprināties masu augstākā izglītība. Tas ir
saistīts ar demogrāfisko faktoru un pakalpojuma ekonomikas rašanos. Augstākā izglītība
kļuva prece un maksas pakalpojums. Augstākā izglītība tās vulgārākajā variantā
(pie mums privātajās augstskolās) tika pilnā mērā atrauta no zinātnes, veicinot
šausmīgu zinātnes imitāciju. Protams, Rietumu civilizācijā saglabājās noteiktas
izglītības oāzes aristokrātijai, buržuāzijas vecajai elitei.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru