Katrā laikmetā sava māksla. Katrā
laikmetā sava mākslas poētika un stilistika. Tādas tēzes mākslas zinātnē ir
aksiomas. Saprotams, tēzes atbilst realitātei. Māksla patiešām kļūst analoga
attiecīgā laikmeta citiem segmentiem – valstiskumam, politiskumam, morālei,
intelektuālajai aktivitātei, politekonomijai utt. Mākslas gars sasaucās ar
laikmeta kopējo garu. Māksla iet kopsolī ar attiecīgo laikmetu. Protams, būtu
jocīgi, ja tas tā nebūtu. Mākslu rada konkrēti cilvēki, kuri dzīvo konkrētā
laikmetā ar tā konkrēto garīgo atmosfēru. Mākslinieki nevar izolēties no sava
laikmeta. Viņi ir sava laikmeta bērni. Ar sava laikmeta domām, atziņām,
izjūtām, pārdzīvojumiem, intelektuālo orientāciju, vērtībām un normām. Mūsdienu
laikmetā arī eksistē māksla, kas ir analoga mūsdienu laikmetam. Tā ir
postmodernisma māksla. Tā netiek uzskatīta par īstu mākslu. Postmodernisma
māksla tiek pretstatīta īstai mākslai. Postmodernisma māksla ir grotesks
globālistiskais mākslas simulakrs. Mūsdienu laikmetā ļoti izplatītā masu
kultūra ir aptumšojusi cilvēku redzi saskatīt īstu mākslu, kultūru – nošķirt mākslas
simulakrus no īstas mākslas. Postmodernisma māksla virzās laikmetā, kad nevaram
lepoties ar valsts attīstības estētisko kritēriju kvalitāti, valsts socioloģisko
kritēriju kvalitāti. Valsts, valstiskums pats par sevi var būt valsts,
valstiskuma simulakrs. Tas, ko esmu nosaucis par ģeokrātisko valstiskumu, ir
valsts, valstiskuma simulakrs. Latviešiem tas ir labi pazīstams. Neattīstītie latvieši
mīl šo simulakru. Mūsu laikmetā politiskās degradācijas simptoms ir estētiskā
degradācija. Turklāt nav iespējams nosacīt prioritāti. Proti, kas ir primārais –
politiskā degradācija jeb estētiskā degradācija. Degradācija virzās paralēli
kultūras visos segmentos – politikā, mākslā, ekonomikā. Kad mirst civilizācija,
mākslā sākās dekadence, primitivizācija, vulgarizācija, kroplības. Īstas
mākslas galvenās iezīmes ir askētisms, skaistums, garīgums. Īstā mākslā formu
pašmērķīgums nav cieņā. Tam nav nekāda autoritāte. Dekadencē dominē formu
pašmērķīga graciozitāte. Dekadencē dominē arī utilitārisms, komerciālisms,
īstas mākslas parodizēšana. Dekadencē Dieva vietā ir Velns. Ja Dievs asociējās
ar visu skaisto, harmonisko, cēlo, garīgo, tīro, patieso, godīgo, tad Velns
asociējās ar visu kroplo, neķītro, haotisko, bezgarīgo, amorālo. Postcilvēks,
mūsu laikmeta jaunais antropoloģiskais tips, nav spējīgs atšķirt skaisto no
neglītā, slimo no veselā. Postcilvēks nav spējīgs saskatīt dekadences
(postmodernisma) suicidālo vērtību, suicidālo rīcību, suicidālās perspektīvas.
Postcilvēkiem māksla ir nevajadzīga lieta, nevajadzīga nodarbošanās.
Postcilvēks nav spējīgs saskatīt mākslas un morāles subordināciju.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru