Cilvēka dabu nosaka 1) eksistenciālā pamatminimuma
nepieciešamība (uzturs, apģērbs, mājoklis) un 2) t.s. dabiskie instinkti – a) mantrausība,
b) konkurēšana, c) plātīgums, d) varaskāre. Tātad sava veida divi līmeņi
cilvēka būtībā. Abi līmeņi summējās, formulējot katra cilvēka eksistenciālā
fundamentālisma doktrīnu – dzīvei nepieciešamo principu kopumu. Pats galvenais
ir tas, ka šī doktrīna organiski nosaka cilvēka iesaistīšanos sabiedriskajās
attiecībās. Citiem vārdiem sakot, nosaka cilvēka aktivitāti, uzvedību, velmes
līdzcilvēku kolektīvā. Šī aktivitāte, uzvedība, velmes izpaužās divējādi: 1)
veidojot konkurēšanas attiecības ar līdzcilvēkiem un 2) veidojot savstarpējās
palīdzības un pašupurēšanās attiecības ar līdzcilvēkiem. Katrs cilvēks
potenciāli (teorētiski) var apliecināt abus attiecību veidus, gan sīvi
konkurējot ar pārējiem līdzcilvēkiem, gan viņiem palīdzot un upurējot sevi citu
labā. Katram cilvēkam nākas ņemt vērā, ka pasaulē valda intereses, bet nevis
taisnīgums. Ne vienmēr ir sastopams vislabākais variants, kad intereses tiek
adoptētas taisnīgumā, bet nevis taisnīgums tiek pakļauts interesēm. Visbiežāk
diemžēl prioritārās ir intereses, kurām kalpo taisnīgums. Konkurences mērķis
vienmēr ir līdzvērtības likvidēšana; respektīvi, priekšrocības iegūšana. Principā
konkurence nav pretrunā ar taisnīgumu. Taisnīgumam ir vajadzīgi taisnīgi
apstākļi. Tas ir svarīgākais taisnīguma nodrošināšanā. Ja konkurencē ir
nodrošināti taisnīgi apstākļi, tad pret konkurenci nevar izturēties negatīvi.
Vienmēr ir jāņem vērā, ka taisnīgums nav atkarīgs no pasaules uzskata, valsts
iekārtas, ideoloģijas, filosofijas, zinātnes, reliģijas. Taisnīgums ir atkarīgs
no kultūras, cilvēkus pieskaņojot dzīves videi un galu galā spējot ģenētiski
ietekmēt cilvēku dabu – cilvēku saprātu abos minētajos aktivitātes izpausmes
veidos.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru