Rietumu civilizācijā plašāka interese par politikas teorētiskajiem
risinājumiem sākās pēc II Pasaules kara. Saprotams, politikas teorija
interesēja daudzus filosofus (piem., Kantu) un zinātniekus arī agrāk. Taču tās
politiskās teorijas, kuras joprojām ir aktuālas un kalpo kā katalizators
politoloģiskajā domā, ir radušās pēc II Pasaules kara. Pastāv divas politiskās
teorijas (paradigmas). 1) Politiskajā darbībā viss ir atkarīgs no universāliem
morāles principiem. Tos ne reti dēvē par vispārcilvēciskajiem principiem. Tie
atsaucās gan uz valstu iekšpolitiku, gan uz ārpolitiku – starptautiskajām attiecībām.
Politikas veidotās tiesību normas respektē universālos morāles principus. Šo
teoriju mēdz dēvēt par politiskā ideālisma teoriju jeb paradigmu. Tā reāli
izpaudās Nāciju Līgas veidošanas gaitā pēc I Pasaules kara. ASV prezidenta
Vudro Vilsona politiskā doma un konkrētie politiskie piedāvājumi bija tipisks
politiskā ideālisma paraugs. 2) Otra politiskā teorija (paradigma) ir politiskā
reālisma teorija jeb paradigma. Par šīs teorijas pamatlicēju uzskata Hansu
Morgentauvu (1904-1979). Viņa izstrādātā politiskā teorija balstījās uz
priekšstatiem par cilvēka dabas īpašībām. Politiskās rīcības pamatā esot cilvēka
īpašības. Pasaule nav pilnīga; arī cilvēks nevar lepoties ar pilnību, viņa
darbību nosaka viņa cilvēciskās dabas vājības; nosaka ne tikai labas tieksmes,
bet arī sliktas tieksmes. Visu nosaka cilvēka intereses – pragmātiski materiālās
un garīgi ideālistiskās intereses. Politika ir cilvēku interešu aizstāvēšana ar
politiskajiem līdzekļiem. Var būt individuālās intereses un nacionālās (tautas,
valsts) intereses.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru