Kultūrā un socializācijā (kas, protams, ietilpst kultūrā)
kanoniem vienmēr ir ļoti būtiska loma. Tas ir tāpēc, ka kanons ir paraugs,
mēraukla, norma, ideāls; tas, kas ir obligāts; tas, kas ir vispārpieņemts;
kanons var būt dogma, noteikums, uzstādījums, ko ir noteikusi ideoloģija,
reliģija, vara; kanons mākslā regulē formu – kompozīciju, sižetu, tēlu
interpretācijas variantus. Kanonu realizācija tiek dēvēta par kanonizāciju –
dzīves izpausmju ietveršanu kanonā, dzīves īstenības uztveri un skaidrojumu no
attiecīgo kanonu viedokļa, atbilstoši attiecīgajiem kanoniem – obligātajiem likumiem,
normām, noteikumiem. Par kanonizāciju reliģijā sauc pieskaitīšanu pie
svētajiem. Taču tāda kanonizācija (pieskaitīšana pie svētajiem) notiek ne tikai
reliģijā. Masu kultūra bez kanonizācijas nav iespējama. Masu kultūras
produkcija kļūst masveidīgi izmantota vienīgi pateicoties kanonizācijai, masu
auditorijai iedvešot priekšstatu par attiecīgās produkcijas kanonisko vērtību.
Bet ne tikai masu kultūra nav iespējama bez kanoniem un kanonizācijas. Nav
iespējama socializācija vispār. Socializācijā, procesā, kura gaitā cilvēks
apgūst savas sabiedrības sociālās normas un kultūru kopumā, nemaz nevar iztikt bez
kanoniem un kanonizācijas. Socializēt, panākt, lai kāds cilvēks socializētos
(sabiedriskotos), nav iespējams bez kanoniem un kanonizācijas. Tāpēc ļoti
svarīgs moments socializācijā ir socializācijas orientācija. Socializācija var
orientēties uz dažādiem kanoniem – zinātniskajiem, racionāli pragmātiskajiem,
masu apziņai piemērotiem primitīviem kanoniem, mākslinieciskajiem, morāli
tikumiskajiem, reliģiskajiem, ateistiskajiem, sociālisma, liberālisma,
nacionālajiem, transnacionālajiem utt. Inteliģence, kura tradicionāli formē,
vada un kontrolē socializācijas procesu, ir atbildīga par sociālizācijas
orientāciju. Inteliģence izvēlās un
realizē noteiktu orientāciju socializācijas procesā. Tādējādi izpaužās
inteliģences vadošā loma (misija) sociālajos kolektīvos – tautā, nācijā,
civilizācijā.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru