Nelietība ir kultūras stabils elements. To nosaka cilvēka instinktu
raksturs, pašaizsardzības nolūkā spējot pastrādāt nelietību. Kultūrā ir
sastopamas daudzas nelietības modifikācijas. To savukārt nosaka cilvēka dzīves
daudzveidība un cilvēka instinktu realizācijas plašā nepieciešamība. Cilvēkam
dzīvē ir nepieciešams būt daudzveidīgam. Tātad perspektīvā arī nelietība ir
iespējama visdažādākajās modifikācijās. Pašaizsardzība saskaras ar
visnegaidītākajiem dzīves negatīvajiem risinājumiem, kas tūlīt atsaucās uz
cilvēka darbības, uzvedības un komunikācijas morālo iedabu. Cilvēkam nākas
adekvāti reaģēt.
Nepatīkami ir saskarties ar katru nelietības modifikāciju. Ļoti
nepatīkami ir saskarties ar to modifikāciju, kuru var dēvēt par profesionālo
nelietību. Ļoti nepatīkami tas ir tāpēc, ka profesionālā nelietība izpaužās
attiecīgās profesionālās vides kontekstā. Atrašanās tādā vidē vienmēr nozīmē
profesionālās solidaritātes klātbūtni. Starp jebkuras profesijas pārstāvjiem
eksistē profesionālā solidaritāte, kurai ir savs iekšējais morālais kodekss,
sava iekšējā neformālā komunikācija un tās normas. Šo normu ievērošana ir
profesionālās solidaritātes pamatā. Praktiski tas nozīmē, ka attiecīgās
profesijas pārstāvji viens pret otru izturās īpaši korekti, toleranti,
izpalīdzīgi, saprotoši, atbalstoši utt. Jebkurš attiecīgās profesijas pārstāvis
otram kolēģim nedarīs pāri un nekad nedarīs to, ko varbūt darītu tiem, kuri neietilpst
attiecīgajā profesijā.
Vēsturiski profesionālā solidaritāte acīmredzot bija amatniecības ģilžu centrā.
Ģildes nevarēja pastāvēt bez profesionālās solidaritātes.
Aizvadītajos gadu desmitos (pusgadsimtā) ir nācies darboties vairākās „ģildēs”.
Padomju laikā nevarēja žēloties par profesionālās solidaritātes trūkumu ne
žurnālistu, ne literatūrzinātnieku, ne augstskolu docētāju aprindās. Nevarēja
žēloties ne par latviešu, ne par krievu un citu tautu pārtāvju profesionālās
solidaritātes trūkumu. Protams, visizteiktāk profesionālo solidaritāti nācās
izjust no ebreju kolēģiem un no latviešu t.s. ulmaņlaiku cilvēkiem.
Tas izklausās jocīgi, taču profesionālās
solidaritātes trūkumu latviešu, krievu vidē nācās nepatīkami izjust tūlīt pēc
varas maiņas. Tā vien gribas domāt, ka liberālajā demokrātijā profesionālā
solidaritāte nedrīkst būt. Mūsu cilvēki momentā atcerējās to, ka kapitālismā „cilvēks
cilvēkam ir zvērs”, kā sludināja sociālisma ideoloģija. Tagad ir tāda sajūta,
ka kolēģiem vispār nav nekāds priekšstats par profesionālo solidaritāti.
Kolēģis var neatbildēt uz kolēģa vēstuli, kolēģis var neko nepaskaidrot par
publicēšanai nosūtītā darba likteni, kolēģis var neaizstāvēt kolēģi sakarā ar
nepatiesiem apmelojumiem. Tā vien liekas, ka pie mums ir iestājies profesionālās
nelietības laikmets, kurā profesionālajai solidaritātei nav vietas. Profesionālā
nelietība profesionālim ir visriebīgākā nelietības modifikācija, jo profesionālā
nelietība ir savējo nelietība. Kā zināms, savējo nelietību pārdzīvojam
visskaudrāk.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru