Nelietības atsevišķa modifikācija ir savējo nelietība – nelietīga
izturēšanās pret savas tautas pārstāvjiem. Ļoti iespējams, šis modifikācijas
veids ir samērā reta kultūras parādība. Teiksim, Latvijā ar savējo nelietību
var lepoties tikai latvieši, konsekventi nelietīgi izturoties vienam pret otru.
Latvijā savējo nelietība nav izplatīta ne starp čigāniem un ebrejiem, ne starp
krieviem un baltkrieviem, ne starp lietuviešiem un poļiem, ne starp igauņiem un
tatāriem. Speciālajā literatūrā un daiļliteratūrā savējo nelietība nav Eiropā
citur sastapta. Vienīgi latvieši ir slaveni ar savu savstarpējo naidu. Ja
latviešu sievietei ir jākomunicē ar otru latviešu sievieti, tad abām viņu
tradicionāli vulgārās sejas tūlīt savelkās ārprātīga naida grumbās. Ja latviešu
vīrietim ir jākomunicē ar otru latviešu vīrieti, tad abiem viņu tradicionāli
viltīgi smīnošās sejas savelkās vēl trakākā smīnā.
Latviešu savējo nelietība ir bijusi izplatīta vienmēr. Par to liecina
tautas vēsture, latviešu daiļliteratūra. Andreja Upīša romāni bez savējo
nelietības nemaz nav iedomājami. Viņa daiļrades galvenā tēma bija savējo
nelietības portretēšana. Latviešu savējo nelietība uzplauka pēcpadomju Latvijā,
visu atdodot citiem, lai nekas nenonāktu savējiem. Latvietis visu atdos drīzāk
ebrejiem, krieviem, tatāriem, lietuviešiem, igauņiem nekā savējiem. Latvietim
ebrejs-opozicionārs ir lielāks draugs nekā latvietis-patriots, kurš norāda uz
latviešu mentalitātes kroplībām. Latvietis universitātē drīzāk dos darbu
kubiešu pusanalfabētam nekā latviešu speciālistam. Latviešu savējo nelietības
piemēru skaits ir milzīgs. Faktiski piemēros iederas latviešu visa dzīve – visi
komunikācijas gadījumi ar savējiem.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru