Marsela
Djušana 1917.gadā izstādītajam provokatīvajam darbam „Fontāns” (reāli pisuārs)
var būt visdažādākais vērtējums. Tajā skaitā no estētiskā viedokļa nepieņemams
vērtējums. Taču viņa pisuārs ir laba ilustrācija vismodernākajai un acīmredzot
visprecīzākajai kultūras definīcijai. Respektīvi, kultūrā ietilpst tas viss,
kas atrodas starp cilvēku un dabu. Arī cilvēka radītā materiālo lietu pasaule
ietilpst kultūrā. Pisuāru izskats, kvalitāte, funkcionēšana ir atkarīga no
kultūras. Taču joprojām ir sastopama pieeja, aizmirstot, prasti sakot, iekļaut
pisuāru kultūrā. Tā, piemēram, krievu akadēmiskajās aprindās („kulturologu”
aprindās) tiek popularizēta ļoti vienpusīga un nepilnīga koncepcija. Tiek
klāstīts, ka kultūra ir mehānisms, kas nodrošina cilvēku sociālo komfortu – cilvēkiem
ļauj sadzīvot savā starpā, bez kā cilvēki nespēj eksistēt. Kultūras pamatā esot
sociālā mijiedarbība un komunikācija. Šī koncepcija ir ļoti primitīva. Ja
kultūru uzskata tikai par sociālo vidi, tad kultūras pastāvēšanai ir vajadzīgi
vismaz divi cilvēki. Ieva vai Ādams viens pats nevar radīt kultūru. Taču reāli
Ādams var medīt, ēst, gulēt savā formātā, kas jau būs kultūra. Viņa medīšanas,
ēšanas, gulēšanas formāti jau liecinās par noteiktu kultūru. Minētajā
koncepcijā pisuārs netiek iekļauts, kas ir liela aplamība. Skaidrs, ka pisuāra
klātbūtne pastāv arī koncepcijas kodolā – cilvēku sociālajā mijiedarbībā un
komunikācijā. Viena komunikatīvā situācija (psiholoģiskā atmosfēra) būs tad, ja
kontekstā ir grezns apzeltīts pisuārs. Pavisam savādāka komunikatīvā situācija
būs tad, ja cilvēki nemaz nezina, kas ir pisuārs un savas vajadzības nokārto
krūmos, mazmājiņā aiz staļļa, vārtu rūmē u.tml. Cilvēces kultūrā noteikti var
būt atsevišķa saruna par „tualetes kultūru” dažādām tautām un etniskajām
grupām. Pisuāram ir stabila vieta kultūrā.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru