Joprojām
turpinās diskusija par kulturoloģijas priekšmetu, objektiem, problēmām. Aktuāli
ir divi jautājumi: 1) kāds ir kulturoloģijas specifiskais raksturs atšķirībā no
citām zinātnēm; 2) cik lielā mērā kulturoloģijai ir tiesības iejaukties citu
zinātņu pētnieciskā materiāla teritorijā, jo kulturoloģijai nav savs
empīriskais artefaktu lauks – neatklāj jaunus artefaktus. Abi diskusijas
jautājumi ir samāksloti. Netiek ņemts vērā, ka kulturoloģijā ietilpst kultūras
vēsture, kultūras teorija un kultūras filosofija. Katrai no šīm disciplīnām ir pētnieciskais
priekšmets, objekti un problēmas. Kulturoloģijas specifiskais raksturs arī nav
noslēpums. Kulturoloģija ir zinātniskā paradigma – noteikta pieeja, skatījums
uz kultūru. Minētās diskusijas musinātāji paši atbild uz dotajiem jautājumiem.
Viņi saka, ka kulturoloģijas uzdevums ir kultūras sociālās dinamikas tendenču
analīze, balstoties uz tipizāciju – tipisku, bet nevis sporādisku parādību
izvērtējumu. Tātad notiek artefaktu tipoloģizācija. Vēl diskusijas musinātāji
saka, ka kultūra sastāv no divām lielām daļām: 1) sociāli regulējošās daļas un
2) simboliskās daļas. Sociāli regulējošā daļa aptver sociālo mijiedarbību un
komunikācijas normatīvus – valodu, likumus, normas, tradīcijas, zināšanas,
morāli, sabiedrību kā sistēmu. Simboliskajā daļā ietilpst cilvēku darbības
simboliskie produkti un simbolu radīšanas tehnoloģijas. Principā pret minēto iedalījumu
nevarētu iebilst, jo kultūra patiešām sastāv no 1) empīriskās realitātes un 2)
simboliskās realitātes. Vienīgi neskaidrs ir jautājums par pisuāru, par ko jau
minēju citā tekstā. Nevienā no abām daļām nav saskatāma vieta pisuāram.
Turpinot tādā pašā vulgārā garā, var teikt, ka pisuāri veido kultūras trešo
daļu, kura neietilpst kulturoloģijas interešu lokā.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru