Ideoloģijai tāpat kā jebkurai speciāli veidotai
konstrukcijai nākas ņemt vērā noteiktas „ābeces” prasības. Ideoloģijas ABC ir
jāievēro, ja ideoloģija ir adresēta tautas masām, vēloties, piemēram, valsts
sociumu mobilizēt konkrētu politisko, sociālo, morāli tikumisko, estētisko,
ekonomisko mērķu sasniegšanai. Ideoloģijas ABC ietilpst vairāki „burti”.
Pirmais „burts” ir prasība ideoloģijas pamatā cementēt tautai būtiskus
arhetipiskos stereotipus. Kas ir tautas arhetipiskie stereotipi? Tie ir tautas
priekšstati par savu identitāti, savu sūtību, savu metafizisko specifiku no
vēsturiskajiem pirmsākumiem līdz tagadnei, kā arī turpinoties nākotnē.
Piemēram, ebreju tautai arhetipisks stereotips ir uzskats par ebreju tautas
izredzētību cilvēces mērogā; vācu tautā arhetipisks stereotips ir uzskats par „teitoņu
garu”; amerikāņu politiskā elite savai nācijai cenšas iezombēt priekšstatu par
amerikāņu sūtību glābt un pārvaldīt cilvēci (Zemes civilizācijas imperiālismu);
krievu tautā arhetipisks stereotips ir taisnīgums kā kategoriskais imperatīvs.
Veidojot latviešu tautai adresētu ideoloģiju, nepieciešams ņemt vērā latviešu
arhetipiskos stereotipus. Aktuāls ir jautājums, kādi ir latviešu arhetipiskie
stereotipi. Jautājuma aktualitāti nosaka latviešu sociālās, morāli tikumiskās, politiskās
apziņas odiozais raksturs, par ko nākas pārliecināties no XX gs. beigām, kad
vairs nevar būt runas par tādiem arhetipiskiem stereotipiem kā brīvība, suverenitāte,
neatkarība, tiesiskums, taisnīgums, godīgums, garīgums. Ideoloģijas ABC katrā
ziņā ietilpst prasība skaidri un visiem saprotami formulēt stratēģiskos
uzdevumus tautai, valstij, valsts nācijai, atsevišķām sociālajām kārtām.
Ideoloģijas ABC ietilpst arī prasība ideoloģiju veidot kā sistēmisku fenomenu, aptverot
sociuma esamības visus galvenos segmentus: saimniecisko darbību, garīgo
kultūru, morāli tikumisko segmentu, sociāli politisko segmentu, reliģisko
segmentu, izglītības un zinātnes segmentu.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru