·
Cilvēkā
var apspiest brīvības alkas un brīvības nepieciešamības sajūtu. Padomju
ideoloģija to spēja veiksmīgi realizēt, cilvēkā apspiežot brīvības vajadzību
jebkurā brīvības reālajā aspektā – politiskajā, mākslinieciskajā, zinātniskajā,
profesionālajā u.c. Taču padomju ideoloģijā bija arī pozitīvs moments; cilvēka
brīvība tika slavēta ekonomiskās apspiestības kontekstā; cilvēks tika
pārliecināts par kapitālisma u.c. formāciju ekonomiskās apspiestības atņemto
brīvību. Saprotams, ekonomiskā apspiestība netika saskatīta sociālismā, kaut
gan sociālismā ekonomiskā apspiestība izpaudās tādā svarīgā jomā kā cilvēka
privātā iniciatīva. Sociālisma ideoloģija cilvēkā nostiprināja naidu pret
jebkura veida ekonomisko pakļautību un no tās gūto labumu atsevišķā ekspluatatoru
slānī.
·
Cilvēka
apziņa ir saudzējams un aizsargājams fenomens. Cilvēka apziņa ir speciāli
jāaizsargā no degradācijas un sabrukuma. Tas ir ideoloģijas uzdevums un
ideoloģisko institūtu (mediju, baznīcas, sabiedrisko organizāciju) pienākums.
Cilvēka apziņā var iznīkt brīvības alkas un brīvības nepieciešamības sajūta.
Tas var notikt masveidā. Par to liecina konkrēti novērojumi.
·
Cilvēkam
politiskā brīvība un savas zemes nacionālā brīvība/neatkarība brīvības veidu
hierarhijā var ieņemt visaugstāko vietu. Nacionālās neatkarības ilgas mēdz būt
spēcīgas pat tajā ziņā, ka cilvēks nebaidās atdalīties no attīstības ziņā
augstākas tautas, kuras pārvaldījumā viņš ir atradies daudzus gadsimtus. Politiskā
brīvība ir svarīgāka par attīstību, progresu, labklājību.
·
Brīvības
fundamentālisms (maksimāla dzīve brīvībā) iespējams tikai brīvībā dzīvojot, bet
nevis dzīvojot verdzībā, impēriskā pakļautībā, ģeopolitiskā pakļautībā, konfederācijas
sastāvā. Dzīvojot citu pakļautībā un citu sastāvā, brīvība ir tikai nosacīta
vērtība un perspektīva iespējamība, bet nevis pilnasinīga apziņas nostādne.
Tādos apstākļos brīvība nav pašvērtība, bet vērtība citu vērtību iegūšanai.
Cilvēks var vienīgi sapņot iegūt politisko brīvību, radošo brīvību u.tml.
·
Valda
atziņa, ka augstāk par brīvību nav nekas. Brīvību nedrīkst ziedot kaut kādu
mērķu realizēšanai. Brīvību nedrīkst ziedot, lai „iekļūtu Eiropā”.
·
Brīvības
izpratne tāpat kā citas garīgās izpratnes ir atkarīga no izglītotības, dabiskās
inteliģences, tikumiskuma audzināšanas, pašcieņas, altruisma, gribas
autonomijas, pašpilnveidošanās instinkta, patriotiskuma dziļuma.
·
Brīvības
izpratne ir atkarīga arī no kolektīvās (tautas) politiskās pieredzes; ja ir šīs
pieredzes deficīts un nebija adekvāti kolektīvie apstākļi brīvības izjušanai,
tad cilvēka individuālā brīvības izpratne var būt bāla, pret brīvību
neizturoties kā pret visaugstāko vērtību, kuras sniegtais labums pārsniedz
jebkuru citu iespējamo labumu.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru