Visjaunāko laiku (no XX gs. pirmās puses)
ļaundaru briesmu darbi ir netieši veicinājuši labas gribas cilvēku pretrunīgu
lēmumu pieņemšanu planetāri globālā mērogā. II Pasaules karš piespieda
konstatēt jaunu noziedzības formātu – „noziegumu pret cilvēci”. Šis jēdziens
pirmo reizi tika formulēts Nirnbergas procesā. II Pasaules karš stimulēja
pieņemt Vispārējo cilvēktiesību deklarāciju (VCTD). To ANO pieņēma 1948.gadā. II
Pasaules karš un īpaši holokausts pamudināja akcentēt un plaši propagandēt
kultūru relatīvisma koncepciju, par kuru bija sakāpināta ideoloģiskā un
zinātniskā saruna 50.gados. Koncepcija nosaka, ka katra kultūra ir unikāla
izpausme, un katru kultūru ir jāvērtē saskaņā ar tās atbilstību attiecīgās
tautas vajadzībām. Taču radās nepārvarama pretruna starp kultūru relatīvisma
koncepciju un VCTD. Šī pretruna saglabājas joprojām. Par to liecina, piemēram,
Vispārējā deklarācija par kultūru daudzveidību (2001), Konvencija par kultūru
daudzveidību (2005). Pretruna rodas tāpēc, ka 2.pants Vispārējā cilvēktiesību
deklarācijā skan šādi: „Katram cilvēkam pienākas visas tiesības un brīvības,
kas pasludinātas šajā deklarācijā, neatkarīgi no viņa rases, ādas krāsas,
dzimuma, valodas, reliģiskās, politiskās vai citas pārliecības, nacionālās vai
sociālās izcelsmes, mantiskā stāvokļa, kārtas vai cita stāvokļa. Turklāt nav
pieļaujamas nekādas atšķirības tās valsts vai teritorijas politiskā, tiesiskā
vai starptautiskā stāvokļa dēļ, pie kuras cilvēks pieder, neatkarīgi no tā, vai
šī teritorija ir neatkarīga, aizbildnībā, bez pašpārvaldes vai kā citādi
ierobežota savā suverenitātē.” Pretrunu izraisa no vienas puses VCTD universālisms, bet no otras puses kultūru
relatīvisma koncepcijas sludinātais kultūru plurālisms. VCTD netiek fiksēts kultūru ūnikums kā cilvēku darbības,
uzvedības un komunikācijas savdabības pamatfaktors. Iznāk, ka visi cilvēki ir vienādi. Turpretī kultūru
relatīvisma koncepcijā ir uzsvērts katras kultūras identitātes ūnikums. Tas automātiski liecina par attiecīgo cilvēku savdabību – vairāk vai mazāk
radikālu atšķirību no pārējiem cilvēkiem. Iznāk, ka cilvēki ir ļoti dažādi. Universālisms un plurālisms ir
nesavienojamas nostādnes. Viskritiskākā attieksme ir pret VCTD, jo tās universālisms
pārvēršas imperālismā, noliedzot kultūru savdabību. Katrā kultūrā ir relatīvi oriģināla
cilvēka filosofiski metafiziskā izpratne un cilvēka tiesību izpratne, kas sintezējas
no attiecīgās kultūras inspirētiem dažādiem faktoriem – reliģiskā, politiskā,
ideoloģiskā, vēsturiskā, morāli tikumiskā, tautas tradīciju un paražu faktora.
VCTD šos faktorus ignorē. Faktiski reāli kultūru atšķirības nosaka cilvēciskās
atšķirības. Unikālu kultūru spēj radīt tikai savā ziņā unikāli cilvēki, kuru
identitāte atšķiras no citu cilvēku identitātes. VCTD neņem vērā identisko
atšķirību kulturģenēzes potenciālu. Saprotams, vajadzīgas ir abas ideoloģijas –
gan cilvēktiesību ideoloģija, gan kultūru relatīvisma ideoloģija. Par to
liecina mūsdienu pasaules galvenie trendi – migrācija, kari, terorisms,
civilizāciju konflikti, etniskie, reliģiskie konflikti. Vienīgi nav saprotams,
kā pārvarēt pretrunu starp abām ideoloģijām. Šī pretruna traucē, piemēram,
multikulturālisma perspektīvām. Šo pretrunu var demagoģiski izmantot
politiskajā retorikā. Tāpēc ir sastopami konkrēti priekšlikumi šīs pretrunas
pārvarēšanai. 21.maijs ir Vispasaules kultūru daudzveidības diena; mēs tagad
(2018.g.) dzīvojam Kultūru tuvināšanās starptautiskajā desmitgadē (2013-2022).
Sastopami dažādi konceptuālie ieteikumi „plurālisma universalizācijā”, kā dēvē pieeju
dotās pretrunas pārvarēšanai. Tā visa pamatā ir viena tipa darbība –
apgaismības darbība, izglītojot ļaužu masas gan par kultūru plurālismu, gan par
cilvēka universālo dabu un universālajām tiesībām. Nākas atcerēties, ka arī
multikulturālisma liktenis ir atkarīgs no sociuma apgaismības līmeņa: jo
izglītotāki cilvēki, jo iecietīgāka ir viņu attieksme pret „svešo”.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru