§ Kultūras kritika var pievērsties
atsevišķu kultūras elementu kritiskai analīzei, kā arī var pievērsties kultūras
teorijas atsevišķu ideju un koncepciju kritiskai analīzei.Tāda kritika ir
kultūras metodoloģiskā kritika.
§ Kritiski var izturēties pret divām
starptautiskajām iniciatīvām: 1) 21.maijs – Vispasaules kultūru daudzveidības
diena un 2) 2013.-2022.g. – Kultūru tuvināšanās starptautiskā desmitgade. Abas
iniciatīvas var kritizēt gan par universalitātes (daudzpusības, vispusīguma)
pārspīlēšanu, gan par universalitātes noniecināšanu, „tuvināšanās” formā
samazinot kultūru daudzpusību uz Zemes. Abām iniciatīvām ir kopējs mērķis:
stiprināt tolerantu attieksmi pret svešām kultūrām.
§ Slikta attieksme pret svešām kultūrām ir
plaši izplatīta cilvēcē. Sliktās attieksmes cēlonis ir savā kultūrā – tajā sastopamā
izturēšanās pret citiem un svešajiem. Sliktās attieksmes pārvarēšanas galvenais
veids ir savas kultūras izpratne un novērtēšana. Savā kultūrā ir jāspēj
saskatīt tās vienreizējību. Jāsāk cienīt savas kultūras vienreizējība. Ja būs
savas kultūras vienreizējības cieņa, tad būs arī citu kultūru vienreizējības
cieņa. Savas kultūras vienreizējības cieņa ir visefektīvākais veids, tā teikt,
kultūru plurālisma sakārtošanā. Cienot savu kultūru, sākam cienīt citas
kultūras; sākas kultūru tuvināšanās process - kultūru atšķirību harmonizācija.
§ Vispārējā cilvēktiesību deklarācija
(VCTD) ir pretrunā ar dzīves praksi cilvēces vēsturē un mūsdienās dzimušo kultūru
relatīvisma koncepciju. VCTD 1.pants: „Visi cilvēki piedzimst brīvi un
vienlīdzīgi cieņā un tiesībās. Viņiem ir dots saprāts un sirdsapziņa, un viņiem
citam pret citu jāizturas brālības garā”. Ļoti viegli ir apstrīdēt pirmajā
teikumā teikto. Katram ir skaidrs, ka viena situācija ir tad, ja cilvēks,
pieņemsim, piedzimst Anglijas karalienes mazdēlu ģimenē. Pavisam cita situācija
ir tad, ja cilvēks piedzimst, atkal pieņemsim, Latvijas bezdarbnieka ģimenē.
Atšķirības tāpat nosaka rase, etniskums, kultūra, reliģija u.c.
§ VCTD melnrakstā bija runa tikai par
„saprātu”. Ķīnas pārstāvis ieteica papildināt cilvēka raksturojumu. Viņš
ieteica ķīniešu valodā jēdzienu, kas tika pārtulkots kā „sirdsapziņa”. Jēdziens
tika nepareizi pārtulkots. Jēdziens apzīmē morālo apziņu konfuciānisma garā –
„apziņu, kas atzīst atšķirīgā svarīgumu”. Tātad ķīnietis ieteica norādīt, ka
cilvēkam ir dots saprāts un atšķirīgā cieņa; proti, cilvēks jau no dzimšanas
atzīst citādo, svešo, atšķirīgo.
§ Kultūras kritikā pazīstama tēma ir t.s.
vispārcilvēciskās vērtības. Pret tām visbiežāk ir noliedzoša izturēšanās.
Vispārcilvēciskās vērtības ir tikai teorētiski eksistējošu vērtību
aksioloģiskās maksimas. Tās ir „balto” cilvēku demagoģiskas aksioloģiskās
maksimas. Reālajā dzīvē, rasu un etnosu, kultūru daudzveidības vidē, nepastāv
visiem vienādas vērtības. Piemēram, „perestroikas” ideoloģija arī sludināja
vispārcilvēcisko vērtību prioritāti, salīdzinot ar šķiriskajām vērtībām. Taču
reāli „perestroika” radīja tādu sociālo noslāņošanos, kura pat sapņos nevarēja
rādīties ne feodālismam, ne kapitālismam.
§ Kultūrā laiku pa laikam rodas tas, ko mēdz
saukt par jaunu domāšanu. Kultūra izmaina cilvēku domāšanu. Vispār kultūras un
cilvēku domāšanas attiecības ir komplicētas. Tradicionāli saka, ka kultūru un
cilvēkus ietekmē zinātniski tehniskais progress (ZTP). Tajā pašā laikā netiek
paskaidrots, kas izraisa ZTP, jo ZTP nevar rasties pats no sevis. Kultūrai
piemīt bumeranga spējas: cilvēki rada noteiktas kultūras formas un pēc tam šīs
formas rada (praktiski – izmaina) pašus cilvēkus. Rodas cilvēku jauna domāšana.
Informācijas un transporta tehnoloģiju attīstība arī ir radījusi jaunu domāšanu
– planetāro jeb globālo domāšanu. Tās rezultātā tiek saskatīta cilvēces vienotība:
cilvēcei ir kopīgs liktenis, cilvēce ir vienota demogrāfiskajā ziņā (S.Kapica),
kopīgas iezīmes ir kultūrām.
§ Par klasisku vispārcilvēcisko vērtību
uzskata t.s. morāles zelta likumu: nedari citiem to, ko nevēlies, lai citi
darītu tev... Dotais likums atspoguļojas daudzās reliģiskajās mācībās.
§ Par vispārcilvēciskajām vērtībām ne reti
dēvē izteiktas abstrakcijas – labestību, skaistumu, patiesību, ticību. Katrā
kultūrā esot tādi vispārcilvēciskie komponenti kā māksla, morāle, filosofija,
reliģija.
§ Visa universālā dedzīgākais noliedzējs
ir nihilisms. Nīče izsacījās par eiropeisko nihilismu – „Dievs ir miris!”. Tas
nozīmē atsacīšanos no metafizikas – būtības. Nihilisms stimulē vērtību
pārvērtēšanu. Reāli – atsacīšanos no iepriekšējām vērtībām un jaunu vērtību
ģenēzi. Mūsdienās netiek nožēlota iepriekšējo vērtību atmešana. Gluži pretēji –
tiek apsveikta kā brīvības iegūšana.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru