Rietumu civilizāciju (var teikt – visu cilvēci) apdraud
vairākas ļoti bīstamas tendences, jo izteikti nepatīkamu pārmaiņu virzieni slikti
atsauksies uz cilvēku nākotni. Uzmanība pievēršama trim tendencēm. Pirmā
tendence ir pretruna no vienas puses starp reālajiem globalizācijas procesiem,
viena ģeopolitiskā spēka realizēto globālisma politiku un ideoloģiju, bet no
otras puses vēsturiski tradicionālo nacionāli orientēto politisko iekārtu.
Citiem vārdiem sakot, pretruna starp valstiskās suverenitātes saglabāšanu un atsacīšanos
no valstiskās suverenitātes. Pašlaik šī tendence jau ir guvusi manāmu
rezultātu, jo atsacīšanās no valstiskās suverenitātes Eiropā ir fakts. Tiesa,
atsacīšanās galvenie atbalstītāji ir atpalikušākās zemes ar lumpeniski
plebejisku proletārisku iedzīvotāju populāciju, kura īpaši pakalpīgi pakļaujas
globālisma politikas un ideoloģijas autoram ASV. Tādu zemju populācijām valsts
suverenitāte, politiskā un ekonomiskā brīvība un patstāvība nav nekāda vērtība.
Tādu zemju populācijas pat nav spējīgas adekvāti uztvert doto
tendenci-pretrunu. Otrā tendence ir tehnoloģiskās komplicētības
pieaugums un vispārējās izglītības līmeņa kritums, mazinot motivāciju
intelektuālajai attīstībai, kā arī nestimulējot “progresa līderu” sacensību.
Otrās tendences iemesls ir masu sabiedrības
specifika. Kā zināms, no XX gs. sākuma Rietumu civilizācija ir masu
civilizācija, kurā visu nosaka masu sabiedrība un vidusmēra cilvēki. Vidusmēra
cilvēki eksistē bez dabiskās izlases. Pie tam valstu sociālā politika galvenokart
ir pievērsta vājāko (dabiskās izlases potenciālo) indivīdu aprūpei. Tas paver
ceļu vājāko indivīdu kontingenta pieaugumam dzimstības rezultātā. XXI gs.
sākumā šis kontingents vairs nav spējīgs izglītības procesā apgūt ne kultūras
mantojumu, ne modernās komplicētās tehnoloģijas. Eiropā šim kontingentam tiek
speciāli veidota “kompetenču izglītība”, kurā ir minimalizēts izglītībā apgūstamais
kultūras mantojuma saturs un dominē vēlēšanās sniegt elementāru kompetenci
jaunajās tehnoloģijās (galvenokārt informācijas tehnoloģijās). Tāda pieeja
faktiski ir vispārējās izglītības līmeņa kritums, jo bez kultūras mantojuma
apguves izglītība kļūst kropla – nekalpo cilvēka personības attīstībai. Trešā
tendence ir pretruna starp digitālo laikmetu un “veco” morāli, darba ētiku.
Dzīves procesu digitalizācija veido jaunu morāles kodeksu un jaunas cilvēku
morāli tikumiskās attiecības. Negatīvi radikālākās izpausmes šajā jomā ir kiberterorisms,
postpatiesības izplatīšana, “trollēšana”, nomofobija, virtuālās realitātes
diktatūra.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru