Mūsdienu masu izglītībā ir jauniešu izglītošanas veids,
kuru nosaucu par diskusijas sofistiku. Ar vārdu “diskusija” tiek
apzīmēta strīdīga, neskaidra jautājuma publiska apspriešana. Savukārt ar vārdu “sofistika”
tiek apzīmēta viltīga paņēmiena izmantošana (lat. sophisma), jo
diskusijas sofistikā apzināti tiek pieļauta loģiska un metodoloģiska kļūda –
nepareiza, maldinoša pieeja, kas ārēji liekas pareiza. Lieta ir tā, ka masu
izglītībā tiek slavēta un veicināta jauniešu prasme diskutēt - izteikt un
aizstāvēt savu viedokli par visdažādākajiem jautājumiem. Tādas prasmes radīšana
jauniešos tiek sludināta kā viens no galvenajiem mūsdienu izglītības mērķiem.
Turklāt šīs prasmes nepieciešamība tiek retoriski argumentēti papildināta ar
plurālisma svētīguma akcentēšanu; proti, iespējami ir visdažādākie viedokļi un
katram viedoklim var būt patiesības spēks; viena patiesība neeksistē, eksistē
daudzas patiesības u.tml. Jauniešiem tas ir jāzina un jāņem vērā diskusijā.
Diskusijas sofistika principā ir ļoti nevēlama, kognitīvi un morāli kaitīga izglītības
politikas sastāvdaļa. Galvenais negatīvais cēlonis ir tieksme jauniešiem
iemācīt diskutēt bez zināšanām par attiecīgo diskusijas jautājumu. Diskusijas
sofistika praktiski ir pašmērķīgas darbības stimulēšana, kad jauniešiem nākas
diskutēt diskutēšanas dēļ pat bez elementārām zināšanām, kuras var nebūt tādiem
jauniem cilvēkiem, kuri vēl tikai mācās vispārizglītojošā skolā, nav studējuši
un tātad nav apguvuši nevienu zinātnisko disciplīnu adekvātā līmenī. Jauniešiem
tiek iezombēts, ka viņi drīkst diskutēt bez zināšanām un izteikt savu viedokli
par to, par ko viņiem faktiski nav nekādu nopietnu zināšanu. Diskusijas
sofistikas sekas ir drausmīgas: 1) tiek devalvēta zināšanu svētība; 2) tiek
sagrauta ticība patiesībai; 3) tiek mazināta velme iegūt zināšanas; 4) tiek
nostiprināta amorāla norma izteikties par to, par ko pašam nav nekādas
izpratnes; 5) tiek uzspiesta “plurālisma filosofija” kā indivīda un sociuma
apziņas dogma; 6) tiek grauta zinātnes reputācija - zinātnes vajadzība un
zinātnisko zināšanu loma cilvēku esamībā.
Šo komentāru ir noņēmis emuāra administrators.
AtbildētDzēst