v
Rietumu
civilizācijā eksistē pašapmāna antropoloģiskā ideoloģija. Tai ir fundamentāls spēks.
Tā pastāv vismaz divus tūkstošus gadu un acīmredzot pastāvēs arī turpmāk
vēsturiski ilgu laiku. Šī ideoloģija radās pēc Romas impērijas sabrukuma un
attiecināma uz to vēsturisko veidojumu, kuru tagad dēvējam par Rietumu
civilizāciju pēc antīkās civilizācijas pastāvēšanas.
v
Tā
nav politiskā ideoloģija. Pareizāk šo ideoloģiju dēvēt par antropoloģisko
ideoloģiju, jo tā attiecas uz cilvēka būtību un cilvēka esamības nosacījumiem.
Tiesa, šo antropoloģisko ideoloģiju var iekļaut politiskajā ideoloģijā,
konceptuāli formulējot politisko attieksmi pret cilvēku. Tā tas arī notiek
Jaunajos laikos, jo visas galvenās politiskās strāvas (nacionālisms,
liberālisms, sociālisms) neatsacījās no pašapmānīgajiem uzskatiem.
v
Rietumu
civilizācijas pašapmāna antropoloģiskās ideoloģijas centrā ir t.s. dabiskās
vienlīdzības koncepts. Proti, uzkats par visu cilvēku vienlīdzību. Netiek
ņemts vērā, ka dabā nav vienlīdzības.
v
Rietumu
civilizācijas vislielākā nelaime ir dabiskās vienlīdzības maldīgais koncepts.
Tā uzskata daudzi domājoši cilvēki, kuri lieliski zina par šausmīgajiem maldiem
attieksmē pret cilvēka interpretāciju. Tas ir maldīgums, kas ir izraisījis
kolosālu nelaimi īpaši tad, ja dabiskās vienlīdzības koncepts tiek izmantots izglītībā,
saimnieciskajā darbībā, administratīvajā sfērā utt., ar šo fundamentāli aplamo konceptu
kropļojot visdažādākā veida sociālo hierarhiju. Retoriskie saukļi “Mēs visi
esam cilvēki! Mēs visi esam vienlīdzīgi!” ir nodarījuši milzīgu postu.
v
Pašapmāna
ideoloģijas attīstībā noteikti liela loma ir kristiānismam ar tā dogmu par visu
dvēseļu vienlīdzību Dieva priekšā. Rietumu civilizācijas vēsturē dabiskās
vienlīdzības konceptu ir propagandējuši tādi filosofi kā Loks, Jums, Russo;
koncepts atspoguļojas ASV Neatkarības deklarācijā, franču cilvēktiesību
deklarācijā, marksisma-ļeņinisma mācībā, mūsdienu liberālās demokrātijas teorētiskajos
risinājumos.
v
Antīkajā
civilizācijā dabiskās vienlīdzības koncepts neeksistēja ne Platona, ne
Aristoteļa un citu filosofu darbos. Cilvēki jau no seniem laikiem saskatīja
katra cilvēka savdabību – ķermenisko un smadzeņu diferenciāciju.
v
Dabiskās
vienlīdzības propagandai noteikti savā laikā daudz netieši palīdzēja zinātnes
nespēja stingri pamatot katra cilvēka unikālo būtību – katra cilvēka
bioloģiskās struktūras unikālo veidolu. Tagad zinātne ir stabili pārliecināta
par katra cilvēka unikālitāti. Zinātnes viedoklim nepretojas domājoši indivīdi,
elite. Taču vienalga sabiedrības masu apziņā tiek apzināti saglabāts maldīgais
uzskats.
v
Dabiskās
vienlīdzības koncepts laika gaitā ir ieguvis populāra kulta iezīmi – pārspīlētu
uzskatīšanu par visnozīmīgāko, galveno. Nākas tikties ar vienlīdzības kultu
masu komunikācijā, masu izglītībā, cilvēku dzīves sociāli organizatoriskajos
izkārtojumus. Vienlīdzības kults lielu ļaunumu nodara garīgās un morālās cilvēciskās
nabadzības apstākļos, kad tas neattīstītā sociumā kļūst ārdošs spēks un ārdošs faktors
dažādām amorālām un antiintelektuālām tendencēm un konkrētām parādībām. Dabiskās
vienlīdzības koncepts ir ļoti izdevīgs tiem patmīlīgi ambiciozajiem seklajiem cilvēkiem,
kuru morālā, intelektuālā, profesionālā kvalitāte nevar lepoties ar augstu pakāpi
un reālu noderību kultūras attīstībā.
v
Nākas
novērot īpatnu ainu: jo attīstītāka kultūra, jo lielāka ir dabiskās
vienlīdzības demagoģija. Tā tas ir visjaunākajā laikā Rietumeiropā un ASV plaši
izplatītajā plurālisma, politkorektuma, tolerances, cilvēktiesību,
homoseksuālisma aizstāvības retorikā. Nav noslēpums tieši pretējais: dažāda
veida nevienlīdzības pieaugums šodienas Rietumu civilizācijā.
v
Rietumu
civilizācijas pašapmāna ideoloģijā vēl ietilpst koncepts, kuru nākas dēvēt par iedzimtības
nihilismu. Iedzimtības loma cilvēku evolūcijā un cilvēku esamībā netiek
atzīta un tiek slēpta, cenšoties sociumu pārliecināt par vides izšķirošo lomu
cilvēka pastāvēšanā.
v
Ideoloģiskā
spekulācija ir censties tautu attīstības līkločus skaidrot ar Dieva gribu,
nokrišņu daudzumu, Saules aktivitāti un citiem ārējiem transcendentāliem un
kosmoloģiskiem faktoriem. Tautu attīstībā visu nosaka iedzimtība – iedzimtības
rezultātā iegūtā cilvēku kvalitāte. Katras tautas attīstība, respektīvi, tautas
kultūras attīstība, ir attiecīgās tautas enerģijas maksimāla izmantošana.
Tā ir enerģija, kas ir ietverta tautas
bioloģiskajā potenciālā, kura kvalitāte savukārt ir atkarīga no iedzimtības.
Kultūras līmenis reizē ir objektīvs kritērijs jebkura cilvēku kolektīva
cilvēciskās dabas pilnvērtībai.
v
Iedzimtība
atsaucas uz katra cilvēka intelektuālo vērtību – t.s. intelektuālo koeficientu.
Intelektuālā koeficienta dažādība nosaka sociālo dažādību, kurā atbalsojas
attiecīgā indivīda bioloģiskā vērtība.
v
Rietumu
civilizācijā dominējošais iedzimtības nihilisms izraisa ļoti negatīvas sekas.
Visnegatīvākais ir izraisītā iedzimtības degradācija. Iedzimtības degradācija
notiek bioloģiskajā, psihiskajā un morālajā sfērā. Rietumu civilizācijā
iedzimtības nihilismam ir fatāls vēriens tajā ziņā, ka civilizācija pati saglabā
tos, kuriem nevajadzētu vairoties. Rietumu civilizācija pati sev izraisa
bioloģiskos (antropoloģiskos) zaudējumus.
v
Cilvēku
evolūcija nav tikai kvantitāte, bet arī kvalitāte un diferenciācija. Cilvēku
evolūcijas objektīvas sekas ir nevienlīdzības pieaugums. Nav divu absolūti
vienādu cilvēku! Pieaugot cilvēku skaitam, pieaug cilvēku dažādības apjoms. Tas
nozīmē, ka pieaug arī cilvēciskā nevienlīdzība.
v
Rietumu
civilizācijas fundamentālās pašapmāna ideoloģijas atsevišķs vektors ir saistīts
ar dabisko izlasi.
v
Dabiskā
izlase cilvēku populācijā eksistēja gadu tūkstošiem. Izdzīvoja tikai spēcīgākie
indivīdi. Eksistencei vienmēr ir bijis nepieciešams fiziskais spēks, garīgā un
fiziskā enerģija. Obligāti ir bijis nepieciešams intelekts. Turpretī fiziskais
vājums, garīgais stulbums, prāta aprobežotība, dzīves apātiskums draudēja ar
nāvi.
v
Rietumu
civilizācijā jau ilgāku laiku dabiskā izlase neeksistē kā evolūcijas kardināls
atribūts. Vājie izdzīvo un rada pēcnācējus. Eksistē speciāli sociālie projekti
un kompleksas programmas vājo aizsardzībai. Par vājajiem valsts rūpējas vairāk
nekā par pilnvērtīgajiem.
v
Platons,
Aristotelis labi zināja par bioloģiskās selekcijas lomu cilvēku kvalitātes
nodrošināšanā. Viņu pārliecībā par cilvēku kvalitāti ir jārūpējas valstij,
veicinot labāko krustošanos ar labākajiem.
v
Jaunajos
laikos Rietumu civilizācijā tika izstrādāta dabiskās izlases teorija. Č.Darvins
izdeva savu slaveno grāmatu par dabisko izlasi 1859.gadā. Č.Darvina dabiskās
izlases teorijas objekts ir dabiskās izlases funkcionēšana dzīvnieku pasaulē. Viņa
radinieks Frensis Galtons apmēram tajā pašā laikā izdomāja eigēniku – teoriju
par cilvēku dabisko izlasi un cilvēku kvalitātes nodrošināšanas līdzekļiem. F.
Galtona teorijā pirmajā vietā ir iedzimtība un iespējas uzlabot iedzimtību. Viņš
sapņoja eigēniku ieviest kā nacionālās apziņas sastāvdaļu, nepārtraukti
rūpējoties par tautas kvalitāti.
v
Rietumu
civilizācijas elite eigēniku atzina un praktiski izmantoja tās rekomendācijas atsevišķās
zemēs līdz pat XX gs. 70.gadiem. Taču eigēnikas reputāciju sabojāja vācu
nacisti. XX. gs. vidū eigēnika sāka asociēties ar nacisma rasu teoriju un vairs
netika propagandēta un iekļauta sabiedriskās domas repertuārā. Vārds “eigēnika”
ieguva negatīvu auru. To veicināja fundamentālā pašapmāna ideoloģija, kas
Rietumu civilizācijā īpaši uzplauka pēc II Pasaules kara. Dabiskās vienlīdzības
konceptam un iedzimtības nihilismam eigēnika nepatīkami traucē.
v
Eigēnikas
ignorēšanai ir drausmīgas sekas, kas, protams, tāpat kā pati eigēnika tiek
noklusētas. Izveidojas absurda situācija. Pati sabiedrība sevī rada modernus
barbarus, mežoņus, deklasētus elementus, kas ir gatavi sacelties pret eliti un
sabiedrības vērtīgāko daļu. Speciālajā literatūrā ir daudz darbu par dažāda
tipa necilvēku (underman, untermensch) neatbilstību sabiedrības
morālajam un intelektuālajam līmenim. Tādos tipos viņu mazvērtības apziņa
instinktīvi izraisa naidu pret citiem un vēlēšanos atriebties, kā arī aktivizējas
centieni pazemināt kultūras normas un standartus.
v
Eigēnikas
trūkums ir iemesls sociālajām revolūcijām, kas vienmēr ir zemākās kvalitātes
indivīdu kolektīva sacelšanās pret sociuma pilnvērtīgāko kontingentu. Rietumu
civilizācijā visuzskatāmāk tas izpaudās Krievijā, Vācijā un citās zemēs, kur
notika t.s. proletariāta revolūcijas ar to drausmīgajiem elementiem “sarkanais
terors”, “proletariāta diktatūra”.
v
Rietumu
civilizācijas pašapmāna antropoloģiskajā ideoloģijā ir sastopams cilvēka vienpusīgs
portrets. Tas, kas par cilvēka dabu bija intuitīvi zināms jau sen, tika
zinātniski apstiprināts psiholoģijas un psihiatrijas pētniecisko panākumu
rezultātā no XIX gs. beigām. Runa ir par cilvēka ģenētiski determinētajiem
instinktiem. Cilvēks ir dzīvniecisko atavismu nesējs. Katrā cilvēkā ir kaut kas
atavistiski dzīvniecisks. To, piemēram, pierāda psihoanalīze. Par cilvēku “zvēru”
ir rakstījuši filosofi, rakstnieki. Noklusējot cilvēka dabas potenciālās sliktās
izpausmes, tiek nodarīts liels ļaunums, izraisot cilvēka darbības, uzvedības un
komunikācijas kroplus skaidrojumus un neobjektīvu vērtējumu tajos gadījumos, kad
cilvēka slikto izdarību izcelsmi nākas pareizi izprast, lai pareizi reaģētu.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru