Jaunajos laikos nevienlīdzības
aizsākums ir koloniālisms. Koloniju izlaupīšana veicināja nevienlīdzību ne
tikai starp koloniju metropolēm un „pasaules perifēriju”, bet arī starp Eiropas
valstīm. Iespējams, skandināvu valstu bēdīgo stāvokli ietekmēja koloniju
trūkums. Eiropā uzplauka tikai tās valstis, kurām bija kolonijas.
Nevienlīdzība veicināja
nestabilitāti – I Pasaules karu.
Taču I Pasaules karš izvirzīja
jautājumu arī par etnisko un rasu nevienlīdzību. Tātad – antropoloģisko
nevienlīdzību, par ko rakstīja Herberts Spensers. Viņš balstījās uz Darvina
evolūcijas teoriju. Darvins tautas iedalīja „barbaros” un „civilizētajos”.
Civilizētības kritērijs bija solidaritāte un savstarpējā palīdzība –
kolektīvisms, kas ļauj uzvarēt konkurencē ar barbariem, kuriem nav
solidaritātes un kolektīvisma.
Spensers cilvēku kolektīvu (tautu)
cīņu par izdzīvošanu nosauca par sociobioloģismu un sociāldarvinismu, kas tagad
atkal ir modē un ieņem būtisku vietu jaunās „kreatīvās šķiras” ideoloģijā.
XIX gs. beigās modē nāca ideja par
rasu nevienlīdzību. Tai pievērsās Žozefs Gobino, Hjūstons Čemberlens. Gobino
rases iedalīja šādi: baltā, dzeltenā, melnā rase. Vēl viņš lietoja jēdzienu „tīrās
rases”.
Antropoloģiskās, etniskās,
nacionālās, rasu nevienlīdzības jautājums aktualizējās XX gs. nogalē idejiskā plurālisma
un uzskatu brīvības laikmetā, kad katra „ķēkša” var izteikt savu viedokli par
rasu teoriju u.c. jautājumiem. T.s. slēgtās analītikas apstākļos, kad pastāv
reāls politkorektums, „ķēkšas” var izteikties vienīgi savā „ķēķī”.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru