·
Cilvēka
(antropoloģiskā) atribūtika (būtiskākās, substancionālās īpašības, bez kurām cilvēks
un cilvēciskums nav iespējams) ir ļoti daudzpusīga, jo ļoti dažādas ir
domāšanas formas, zināšanu formas, instinktīvās kaislības, ekonomiskie motīvi,
morāli tikumiskās normas. Cilvēka atribūtikā iekļaujas sociālās prakses daudzpusīgā
un ne reti jocīgā pieredze. Piemēram, tāda jocīga pieredze kā gudru cilvēku
neiederība un nepiemērotība savam laikam.
·
Obligāti
ir jāņem vērā tas, ka cilvēka domāšanai ir sociāla iedaba; indivīda domāšanas
saturs vienmēr kaut kādā veidā atspoguļo kolektīvās domāšanas (citu indivīdu)
saturu. Tā ir hipnotiska ilūzija: „Es domāju”, „Es uzskatu”. Tā ir
konvencionāla gudrība, ka cilvēks ir organiski saistīts ar ārējo vidi.
Domāšanas satura un formu sociālā nosacītība ir aksioma. To pašu var teikt par
zināšanu radītāju tipoloģiju. Radošo personību īpašību tipoloģiskā kopība ir
vispārzināma lieta.
·
Antropoloģiskā
atribūtika ir vienota ar realitātes sociālo konstruēšanu; respektīvi, ar to,
kādā veidā cilvēks rada sociālo realitāti (ģenerē sociāli noderīgas idejas,
konceptus, trendus) un kā šī cilvēka radītā sociālā realitāte atsaucas uz viņu
pašu. Kultūra nelikvidē cilvēka fundamentālos instinktus (invarianto kodolu
cilvēka mentalitātē): eksistences līdzekļu ieguve, pašaizsardzība, vairošanās. Kultūra nosaka šo fundamentālo instinktu
realizācijas formas, kas savukārt ir saistīts ar antropoloģisko atribūtiku. Ne
velti katrā kultūras laikmetā mēdz būt savi morālie kritēriji, cilvēka
kvalitātes kritēriji, prioritārie cilvēciskie tipi kā etalons visam sociumam. Kultūra
ir sociālās evolūcijas rezultāts. Šī evolūcija nav iespējama bez
antropoloģiskās atribūtikas vēsturiskajām izmaiņām.
·
T.s.
cilvēka tiesību filosofija, kura radās pēc II Pasaules kara, ir divdomīga
parādība. Šajā filosofijā ir runa tikai par cilvēka tiesībām, taču cilvēkam nav
izvirzītas nekādas antropoloģiskās kvalitatīvās prasības. Proti, nav runa par
cilvēkam nepieciešamām pozitīvām īpašībām, kā arī nav runa par cilvēka
atbildību, paškritiski vērtējot savu darbību un uzvedību. Tātad paškritiski
vērtējot savas īpašības. Minētajā filosofijā vienīgā īpašība ir prasme
neierobežot citu cilvēku tiesības un nepieciešamība atbildēt par citu cilvēku
tiesību ierobežošanu. Pats par sevi ir saprotams, ka ar to ir par maz, ja
vēlamies pret cilvēku un cilvēciskumu izturēties kā pret augstāko vērtību.
Cilvēku tiesību filosofijas autoritāte ir niecīga šīs vienpusības dēļ.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru