ü Nīčem interesēja cilvēka domāšana kā
instruments cīņā par varu, eksistenciālo izdzīvošanu. Viņu interesēja sociālā
nozīme tādām parādībām kā krāpšanās, ilūzija, pašapmāns.
ü Sabiedrības sociālās grupas atšķirīgi
pārvar savu intelektuālo un kognitīvo aprobežotību, morālo vaļību.
ü Sabiedrībā subjektīvi (individuāli)
risinājumi kļūst objektīvi (kolektīvi) fakti.
ü Apziņa vienmēr ir intencionāla – uz kaut
ko virzīta.
ü Acīmredzot tiekamies ar demogrāfisko
providenciālismu mūsdienu slavenajā demogrāfiskajā pārejā. Tikai nav zināms
providences (dotās demogrāfiskās nolemtības augstākās gribas, augstākā spēka)
autors. Ne visai iederas klasika; proti, norāde uz Dieva gribu, Dieva spēku.
ü Tumsonība vienmēr ir vēsturiski
determinēta nelaime. Tumsonība nerodas bez vēsturiskā pamatojuma, tā teikt,
tukšā vietā.
ü Komunisms nav tikai marksistisks
komunisms. Komunisms kā cilvēces augstākais, cēlākais, ideālākais, humānākais,
taisnīgākais, demokrātiskākais ideoloģiskais konglomerāts eksistē no senseniem
laikiem kā sekulārs garīgais komplekss līdzās dažādiem mitoloģiskajiem un reliģiskajiem
kompleksiem. Sergejs Kurginjans ir izvēlējies komunismu deklarēt kā augstāko
esamības mērķi tikai tāpēc, ka tas arī ir augstākais sekulārais cilvēka un
sociuma esamības mērķis cilvēces morālajos un intelektuālajos sapņos. Nav nekas
skaistāks un psiholoģiski iedvesmojošāks izdomāts sekulārās domas vēsturē.
Savukārt Markss ir vajadzīgs kā konkrēts empīriskais materiāls komunisma
interpretācijā. Šajā ziņā Marksa mantojums ir visgrandiozākais mantojums cilvēces
vēsturē.
ü Sirdsapziņas reliģija ir eksistējusi
vienmēr. Vienīgi mainījās tās eksistēšanas dislokācija, atrodoties sociuma
morāli tikumiskā segmenta centrā vai nomalē.
ü Utopija vienmēr ir transcendentāla
attieksme pret īstenību, vēloties izmainīt dzīves kārtību. Savukārt ideoloģija
(ja vien tā nav utopiska) parasti vēlas saglabāt pastāvošo dzīves kārtību.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru