Līdz visjaunākajiem laikiem populismam
bija slikta reputācija jebkurā populistiskajā izpausmē. Īpaši dzēlīgi agrāk
vienmēr tika kritizēts populisms politikā, realizējot populistisku ideoloģiju.
Arī tagad, XXI gadsimta otrā gadu desmita beigās, atskan pārmetumi par
populismu politikā. Taču tagad populismu kritizē tie, kuri paši prot balstīties
vienīgi uz populismu, un viņi populismu pārmet saviem oponentiem, kurus nevar citādākā
veidā idejiski pārspēt un kuri mūsdienu sabiedrībā iegūst arvien lielāku
uzticību un atbalstu. Tādējādi pārmetumi populismā faktiski ir bezspēcības
rezultāts, zaudētāja apziņas rezultāts un stihiska velme saglabāt agrāko
stāvokli. Protams, ka runa ir par Rietumu neoliberālisma politiku un
politiķiem, kuri pārmet populismu jaunajām sociāli politiskajām partijām un
kustībām, kuras pat atsevišķās valstīs ir ieguvušas politisko varu un
nostūmušas malā neoliberālistisko politiku un ideoloģiju. Piemēram, Itālijā pie
varas ir populisti, kā tagad saka ne tikai neoliberālisma politiķi. Lieta ir
tā, ka populisma jēdziens ir ieguvis jaunu semantisko nozīmi. Jēdziens „populisms”
vairs nav, rupji sakot, lamu vārds. Tagad vairs netiekamies ar vēsturiski
tradicionālo politisko populismu, kad patiešām viegli uztveramās, sabiedrības
plašām masām viegli saprotamās politiskās frāzes un ideoloģiskie lozungi bija
visiem pieejami un tāpēc sabiedrības intelektuāli konstruktīvākajā daļā
izraisīja smīnu, izsmieklu, politisko un ideoloģisko neuzticību. Agrāk pret
populismu izturējās kā pret prastu demagoģiju un emocionāli primitīvu retoriku.
Tagad ir pilnīgi citādāk. Tagad populisms tiek attiecināts uz tautas politisko
darbību, tautas politiskajām vajadzībām un politiskajiem ideāliem. Tagad
populisms ir tautas (lat.populus – tauta)
politiskais koncepts - politiskā taktika un politiskā stratēģija.
Neoliberālisma politiķu naidu izraisa populisma politiskā koncepta būtība -
populisma modernizācijas specifika. Šodienas populisma politikā un ideoloģijā
neeksistē klasiskā politoloģiskā shēma – labējie un kreisie. Šodienas populisms
vēršas pret eliti kopumā. Var teikt: sabiedrības perifērija („tauta”) vēršas
pret centru – politisko eliti. Tātad pret neoliberālisma eliti kopumā, tajā nešķirojot
ne labējos, ne kreisos. Šodienas populisms nesaskata nekādu atšķirību starp
neoliberālisma labējiem un neoliberālisma kreisajiem. Principā tas ir pamatoti.
Visjaunākajā laikā neoliberālisma eliti veido t.s. jaunburžuāzija (finansu
ekonomikas afēristi un viņu apkalpojošais personāls) bez konsekventas politiski
idejiskās stājas, kad dzīves intereses nosaka vienīgi alkātība un varaskāre.
Tagad politiskajā elitē iekļūst cilvēki no ielas. Elite ir pilnīgi atrauta no
sabiedrības (tautas). Elite ir radījusi savu noslēgtu pasauli, kurā valda
dubultie standarti, politkorektuma melīgums, neoliberālisma ekonomiskās viltības,
sociālā darvinisma antihumānās tēzes. Politiskās elites atsevišķi barveži pat
nekaunas t.s. vienkāršo tautu nosaukt par nožēlojamiem radījumiem („deplorables” – Klintone). Mūsdienās (no
XX gs. 70.gadiem) Rietumos ir izveidojusies absurda situācija. Kultūru iznīcina
nevis t.s. masu cilvēki ar savu masu kultūras industriju, bet kultūru iznīcina
elite ar postmodernisma un neoliberālisma nāvējošajiem ieročiem.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru