Ar vārdu „identitāte” apzīmē sevišķumu
un savdabību. Iespējama atsevišķu indivīdu identitāte, sociālo kolektīvu
identitāte, kā arī cita veida identitāte. Vārdu „identitāte” piemēro tautas
sevišķuma un savdabības raksturojumā. Tautas identitāte ir tautas īpašību
kopums, ar ko konkrētā tauta atšķiras no pārējām. Vārdu „identitāte” lieto arī
etniskā sevišķuma un savdabības raksturojumā, kā arī etniskās piederības
fiksēšanai. Piemēram, nosaucot tautību kā piederību noteiktam etnosam.
Problemātisks ir jautājums par identitātes stabilitāti. Tradicionāli tiek uzsvērta
identitātes nemainība. Identitāte mainās, bet tas nenotiek strauji un
realizējas ilgā laikā. Teiksim, etnisko identitāti (piederību tautai) cilvēks
nekad nevar izmainīt. Var izmainīt tikai demonstratīvi – sevi apzināti dēvējot
kā piederīgu kādai citai tautai. Sociālo kolektīvu identitāte var būt relatīvi
dinamiska. Piemēram, tautas identitāte var vēsturiski mainīties. Tautas
identitātes izmaiņas mēdz būt objektīvi pamatota (dialektiski veicināta) un progresīva
transformācija vai degradācija, kad tauta pakāpeniski panīkst, pagrimst. Tauta laika
gaitā mainās; mainās tautas demogrāfiskais apjoms, mainās tautas starptautiskā vide,
mainās tautas kultūra, un tas ir normāls process. Vēsturiski nākas
pārliecināties, ka ir iespējama arī tautas identitātes degradācija. Tā tas ir
tajā vēsturiskajā pieredzē, kad tiekamies ar civilizāciju, impēriju, valstu
bojāeju, ko sekmē tautas identitātes degradācija. Neapšaubāmi, mūsdienās
Rietumu civilizācijas norieta apstākļos ir iespējama tautu identitātes
degradācija. Tā var izpausties dažādi. Piemēram, tautas identitātē var
degradēties attieksme pret nacionālo suverenitāti, kad tautai zūd interese saglabāt
valstisko neatkarību un tauta bez morāli psiholoģiskiem pārdzīvojumiem atsakās
no politiskās un ekonomiskās brīvības. Valdošais politiskais spēks, kas ir
izraisījis suverenitātes zaudēšanu, tautā netiek uzskatīts par apkaunojumu un
nacionālo nodevēju, bet gan par nacionālo varoni. Suverenitātes nevajadzība
liecina par tautas identitātes degradācijas kritiski bīstamo pakāpi. Par tautas
identitātes degradāciju var norādīt tautas dzīves jēgas, konceptu, vērtību
devalvācija. Tautas identitātes degradācijas pazīme ir mīcīšanās uz vietas bez
nākotnes plāniem, dzīve bez stratēģijas, kad stratēģijas vietā ir atsevišķu oligarhisko
grupu savtīgās intereses. Tautas identitātes degradācijas nepatīkama izpausme
ir naudas un zagšanas (visplašākajā nozīmē) pārvēršana par tautas identitātes
elementu.
pirmdiena, 2018. gada 26. marts
svētdiena, 2018. gada 25. marts
Nauda
Cilvēka un apkārtējās pasaules
attiecībās būtisks jautājums ir cilvēka eksistenciāli nepieciešamās vajadzības
un cilvēka eksistenciāli liekās vajadzības. Eksistenciāli liekās vajadzības ir
vajadzības, kuru izcelsmē ir alkātība, godkārība, mantkārība. Tās ir
vajadzības, bez kurām cilvēks var eksistenciāli iztikt. Cilvēka eksistenciāli
liekās vajadzības stimulē tāds fenomens kā nauda. Pret naudu var izturēties kā
pret narkotikām, alkoholu, kofeīnu un citām vielām, kuru lietošana kļūst vitāla
nepieciešamība, jo ir iestājusies totāla atkarība no šīm vielām. Tas pilnā mērā
attiecas uz naudu. Saskarsme ar naudu visbiežāk noslēdzas ar maniakālu velmi
iegūt pēc iespējas vairāk naudas, kad nepastāv nekāda robeža iekārotās naudas
apjomam. Pret naudu kā cilvēku nelaimi gudras personības izturas jau sen. Jau
sen naudu uzskata par cilvēku paverdzinātāju. Tas cilvēcē ir masveida ieskats.
Naudas reputācija ir negatīva. Nauda var paverdzināt ne tikai atsevišķus
indivīdus, bet arī tautas, valstis. T.s. nacionālais kopprodukts un nemitīgā
tieksme to palielināt reāli ir valsts dzīšanās pēc naudas. Reitingi šajā ziņā
ir valstu sacensība naudas jomā. Naudas potenciālo lomu izmanto ideoloģijā.
Tas, ko dēvē par materiālo ieinteresētību, faktiski ir naudas ieguves mērķa
maskēšana, lietojot eifēmismu. Ideologi labi zina cilvēcē sastopamo negatīvo
attieksmi pret naudu. Tāpēc ideoloģijā izmanto maskējošu terminoloģiju. Nauda
ir cilvēku atsvešinātības avots un spēks. Nauda sēj naidu starp cilvēkiem.
Nauda cilvēku atsvešina no citiem cilvēkiem. Pat no ģimenes locekļiem - brāļiem
un māsām, vecākiem. Plaši ir sastopama atsvešinātība dažādos kolektīvos. Nauda
ir sociālās atsvešinātības avots un spēks. Nauda cilvēkam paver iespēju izdarīt
to, ko viņš nevar izdarīt, balstoties uz savām cilvēciskajām iespējām – fiziskajām,
intelektuālajām, garīgajām. Teiksim, oligarhs nevar kā cilvēks fiziski pakļaut
tautu. Taču viņš to var izdarīt ar naudu, uzpērkot tos spēkus, kuri var pakļaut
tautu. Oligarhs var uzpirkt parlamentu, kas pieņem tautai naidīgus likumus.
Oligarhs var uzpirkt valdību, kura realizē parlamentā pieņemtos likumus. Nauda
var būt sava veida instruments cilvēku vērtējošā pārbaudē. Proti, ar naudas
palīdzību var konstatēt, vai cilvēks ir matkārīgs, alkātīgs, vai viņš ir
spējīgs piesavināties citu naudu utt. Ar naudas palīdzību var noskaidrot, cik
lielā mērā cilvēks ir spējīgs saprātīgi izlietot viņam uzticēto naudu, vai viņš
viņam uzticēto naudu tūlīt nepārvērtīs cilvēka eksistenciāli lieko vajadzību
apmierināšanai jeb naudu izmantos cilvēku eksistenciāli nepieciešamo vajadzību
nodrošināšanai.
ceturtdiena, 2018. gada 22. marts
Uzvara
Kas patiesībā savā visdziļākajā būtībā ir „viedokļu
plurālisms”, dažāda veida „demokratizācija”, „politkorektums”, „postmodernisms”?
Tā patiesībā ir Rietumu civilizācijas diletantu un profānu uzvara, triumfs,
sociālais sasniegums, morālais panākums, garīgā komforta ieguve. Kas ir Rietumu
civilizācijas diletanti un profāni? Kāda ir šo fenomenu sociālā un bioloģiskā
bāze? Atbilde ir zināma. Sociālā un bioloģiskā bāze ir masu cilvēks,
vienkāršais cilvēks, parastais cilvēks. Citiem vārdiem sakot, sociālā un
biloģiskā bāze ir „baltās” rases demogrāfiskais sprādziens 19.gadsimtā, kad jau
20. gadsimta sākumā nācās konstatēt jaunus apstākļus Eiropā un šos apstākļus
nosauca par masu sabiedrību, masu kultūru, masu komunikāciju, masu cilvēku.
20.gadsimtā sākās strauja visu dzīves segmentu masovizācija, kas praktiski
izpaudās primitivizācijas un degradācijas veidā. 20.gadsimtā Rietumu civilizācija
pārvērtās masu civilizācijā. Viss tika pieskaņots masu vajadzībām, masu
izpratnes līmenim, masu gaumei, masu morālei, masu estētikai, masu
komunikācijas līdzekļiem. 20.gadsimtā varam novērot masu cilvēku emancipācijas gribu,
spēku, ambīcijas. Masu cilvēki, protams, ir sociuma vairākums - majoritāte. Bet
visinteresantākais ir tas, ka šajā majoritātē tagad ietilpst arī inteliģence –
cilvēki ar relatīvi augstu formālo izglītību un garīgā darba veicēja statusu.
Tagad majoritāte nebūt nav tikai fiziskā darba darītāji. Pie tam jāņem vērā, ka
diletants un profāns principā var būt tikai garīgā darba veicējs. Tikai garīgā
darba veidos ir iespējams diletantisms un profānums; respektīvi, iespējams
veikt darbu bez pilnvērtīgām zināšanām, izpratnes, sagatavotības. Tikai
garīgajā darbībā var būt profanācija – izkropļošana, sagrozīšana,
primitivizēšana. Šoferis, apkopējs, celtnieks nevar būt profāns, jo pretējā
gadījumā tūlīt iebrauks grāvī, nevis apkops, bet piedraņķos, uzmūrēs šķībi. „Baltās”
rases demogrāfiskais sprādziens sekmēja masovizāciju un tajā skaitā
inteliģences masovizāciju. Masovizētā inteliģence centās panākt savam zemajam intelektuālajam
un profesionālajam līmenim atbilstošu dzīves kārtību, un tā to ir panākusi „viedokļu
plurālisma”, dažāda veida „demokratizācijas”, „politkorektuma”, „postmodernisma”
izskatā. Piemēram, „viedokļu plurālisms” dod patīkamu iespēju izteikties
masovizētās inteliģences diletantiem un profāniem. „Demokratizācija” aizstāv diletantu
un profānu tiesības ieņemt amatus. „Politkorektums” neļauj diletantus un
profānus skaidri un gaiši nosaukt par diletantiem un profāniem. Tas būtu nepolitkorekti. „Postmodernisms”
paver iespēju ar „mākslu” nodarboties diletantiem un profāniem, kā arī masovizētajai
inteliģencei ļauj neko nezināt par kultūras mantojumu, kas reāli ir tumsonības
legalizācija.
Konteksts
Mūsu analītiskā darbība tāpat kā cita veida darbība ir pamatīgi
ierobežota. Varam pievērsties tikai ierobežota skaita problēmu, jautājumu,
ideju risinājumam. Ja pievēršamies, teiksim, nākotnes cilvēka jeb postcilvēka
analītikai, tad tas nenozīmē, ka nepastāv radniecīga problemātika citās jomās
un dotais analīzes priekšmets neietilpst noteiktā kontekstā. Mūsu analītiskās
refleksijas nespēj aptvert visu kultūru un kultūras virzības visas tendences,
izpausmes, prognozes, perspektīvas. Cilvēks ir tā intelektuāli ieprogrammēts,
ka izziņas, teoretizēšanas, filosofēšanas saturu limitē bioloģiskā daba – prāta
spējas. Un prāta spējas nespēj vienlaicīgi aptvert daudz vai „visu”. Prāta spējās
ietilpst attiecīgā materiāla ģeneralizācija, taču arī tā ir ierobežota – agri vai
vēlu noslēdzas ar intuitīvām nojautām, bet nevis konkrētiem analītiskajiem
secinājumiem. Mēs ļoti labi apzināmies holisma klātbūtni; proti, to, ka
secinājumus par parādībām var izdarīt tikai kā par vienotiem veselumiem un saistībā
ar visu kontekstu, bet nevis analizējot tikai atsevišķas sastāvdaļas. Mēs to
apzināmies, taču praktiski to nespējam realizēt. Nākotnes cilvēka jeb
postcilvēka ģenēze visplašākajā skatījumā ir jāsaista ar cilvēces garīgās vēstures
trim posmiem: 1) mitoloģisko, 2) logocentrisko un 3) iracionāli plurālistisko.
Pirmajā, mitoloģiskajā, posmā valdīja cilvēka ticība pārdabiskajam un cilvēka
ticība pasaulei, kurā viss ir pareizi, patiesi saskaņā ar dievu gribu. Otrajā,
logocentriskajā, posmā cilvēks visu laiku tikās ar nemitīgu cīņu starp pareizo
un nepareizo, patieso un nepatieso. Valda prasība cilvēkam kalpot tikai
pareizajam, patiesajam, kas tiek iegūts, noliedzot nepareizo, nepatieso. Valda
racionālisms un īstenības reāla struktūra precīzi definētu terminu, jēdzienu,
kategoriju, slēdzienu, principu, pierādījumu, teoriju, metožu, likumu formā. Trešais,
iracionāli plurālistiskais, posms ir 21.gs. nākotnes cilvēka jeb postcilvēka
posms. Tajā valda uzskats, ka pasaule ir situatīvu nejaušību pasaule, kurā
pareizo un nepareizo, patieso un nepatieso nosaka katrs pats saskaņā ar savu
vajadzību un subjektīvajām interesēm. Trešajā posmā izzūd racionālisms,
loģiskums, patiesība, pareizība kā cilvēka eksistenciālās ideoloģijas pamats.
Logocentrimu degradē neoliberālisms, plurālisma fetišizēšana, politkorektums, „uzskatu
brīvība” u.tml. 21.gs. nākotnes cilvēka jeb postcilvēka apziņas tips pilnā mērā
ir adekvāts trešā, iracionāli plurālistiskā, posma garam cilvēces esamībā.
Faktiski vairs nevar būt runa par cilvēces esamību, bet gan nākas samierināties
ar cilvēces esamības transformāciju postcilvēces esamībā.
otrdiena, 2018. gada 20. februāris
Refleksijas par instinktiem
Ø Mūsdienās aktuāla ir kulturoloģiskā
psihoanalīze, psiholoģija, neirofizioloģija. To nosaka destruktīvās izmaiņas
cilvēku evolūcijā, kas uzskatāmi atspoguļojas cilvēku neadekvātajā darbībā,
uzvedībā un komunikācijā. Ja pirmās divas zinātniskās disciplīnas analizē
dvēseli un garu, tad trešā disciplīna analizē nervu sistēmu. Ja
neirofizioloģija u.c. zinātnes, piemēram, noliedz hipotēzi, ka cilvēkā spontāns
agresivitātes instinkts ir no dzimšanas, tad kulturoloģiskā psihoanalīze un
psiholoģija (sociālā psiholoģija) varētu izskaidrot vides lomu agresivitātes
izpausmēs, kurām mūsdienās ir liela daudzveidība, sākot ar instinktīvi agresīvu
tumsonisku izdarību un beidzot ar apzināti izplānotu un pat kolektīvi veiktu
agresivitāti pret līdzcilvēkiem (viņu firmu, biznesu, nodarbošanos utt., kā arī
pret valsti, sabiedrību).
Ø Neironu loma instinktīvā uzvedībā nav
izpētāma, jo smadzenes funkcionē kā sistēma; tāpēc nav izdalāmi (reducējami)
neironi, kuri par kaut ko konkrētu atbild relatīvi patstāvīgi un izolēti no
pārējiem neironiem.
Ø Smadzenes, pieņemot lēmumu, balstās arī
uz apkārtējās vides novērtējumu, un ne tikai akli izpilda komandu.
Ø Instinkts ir bioloģiskā kategorija;
kaislības ir rakstura kategorija – biosociālā kategorija, vēsturiski, sociāli,
kulturoloģiski determinēta kategorija. Toties šai biosociālajai kategorijai ir
tāds pats spēks un tāda pati vara kā instinktam – bioloģiskajai kategorijai.
Ø Cilvēkiem ir vajadzīgs dzīves
dramatisms; cilvēkiem piemīt dzīves dramatizēšanas noslieksme; ja cilvēki
dramatismu neatrod dzīves saturā un formās, tad viņi paši rada kaut kādu
dramatismu – sabrukuma, degradācijas, destruktivizācijas, deģenerācijas,
norieta dramatismu; Rietumu cilvēkiem dramatisma alkas ir spilgti izteiktas.
Rodams izskaidrojums ļoti populārajai nihilisma tendencei Rietumu kultūras un
civilizācijas vērtējumos. Nihilisti nebija tikai Nīče, Špenglers.
Ø Instinktiem ir motivējošs spēks; cilvēks
tiecas dzīvot gan fizioloģiski (ķermeniski), gan garīgi; tāpēc ir instinkti un
ir kaislības; instinkti vairāk attiecas uz fizioloģisko sfēru, kaislības –
garīgo sfēru.
Ø Pašanalīze ir ne tikai intelektuāls
(prāta) process, bet arī dvēseles (sirds) process – vēlme emocionāli ietiekties
sevī.
Biheiviorisms
Kā zināms, biheiviorisms (turpmāk – BH) ir psiholoģijas
relatīvi patstāvīgs virziens. BH par izpētes objektu neuzskata apziņu, bet gan
apziņas ārējos kairekļus un apziņas reakciju uz ārējiem kairekļiem. Citiem
vārdiem sakot, BH ir uzvedības zinātne, zinātne par uzvedību, izturēšanos. BH
zinātniskā biogrāfija sākās XX gs. pirmajos gadu desmitos ASV. BH ir amerikāņu
intelekta produkts. Par BH pamatlicēju kļuva amerikāņu psihologs John Broadus Watson (1878 — 1958). 1913.gada 24. februārī Ņujorkā viņš nolasīja lekciju
„Psiholoģija biheiviorista skatījumā”. Lekcija ļoti iepatikās amerikāņiem.
1914.gadā iznāca Vatsona darbs „Behaviour.
Introduction to Comparative Psychology”. Autora pamatatziņa bija tā, ka
psiholoģijas objekts ir cilvēka uzvedība. Tādu pieeju var dēvēt par loģisko
pozitīvismu; viss subjektīvais (arī domāšana) netiek ņemts vērā. BH neinteresē
instinkti, kaislības, afekti. Interesē vienīgi uzvedības tipi un uzvedības
sociālie stimuli. BH diktatūra psiholoģijā (ne tikai) sākās XX gs. 20. gados,
psiholoģijai atņemot iespēju pētīt instiktus, kaislības, emocijas. No cilvēka
tika mākslīgi atdalīta „uzvedība”; psiholoģija kā zinātne par garu, prātu un
dvēseli pārvērtās zinātnē par manipulēšanu ar uzvedību. BH zinātniskā attīstība
kulmināciju sasniedza amerikāņu psihologa, izgudrotāja un rakstnieka Burrhus Frederic Skinner (1904 — 1990) darbībā.
Daudzi psihologi pret BH un tā „skinerisko” interpretāciju izturas ļoti
kritiski. XXI gs. sākumā šī kritika ir kļuvusi vēl aktuālāka sakarā ar Rietumu
civilizācijas norietu, degradācijas tendencēm. BH var uzlūkot kā industriālisma
gara apkalpotāju. BH ir nodeva laikmeta vispārējam garam, sava veida zinātnes
adaptācija destruktīvismā, pat kļūstot par destruktīvisma satelītu zinātnē. BH,
Skinera aicinājums pētīt mehānismus, kuri stimulē uzvedību, paver ceļu
sociālajai inženierijai un manipulācijām ar cilvēku uzvedību. Ja zina cilvēku
uzvedības stimulēšanas mehānismus, tad cilvēki nonāk attiecīgā spēka
(politiskā, ekonomiskā) varā. Cilvēki jau tāpat ir atkarīgi no ārējās vides:
sabiedriskās domas, ideoloģijas, izglītības, garīgās kultūras, reliģijas,
politiskajām, ekonomiskajām nostādnēm. BH, „skinerisms” vēl speciāli sakāpina
šo atkarību; atkarībai tiek piedots mērķtiecīgs virziens. Taču BH, „skinerisma”
popularitāti veicina arī cilvēku daba. Cilvēki vairās no garīguma, pašanalīzes,
emocionalitātes, psihiskās metafizikas. Tāpēc cilvēki dod priekšroku BH,
„skinerismam”, kas priekšroku dod racionālajam, empīriskajam, konkrētai
pieredzei. Cilvēki baidās un izvairās no instinktīvisma, kā centrā ir
neapzinātas tieksmes. BH ir pretstats instinktīvismam. BH cilvēka uzvedību
nosaka skaidri apzināti konkrēti stimuli. Instinktīvismā uzvedības īstie
zemapziņas motīvi ir slēpti un nav redzami eksperimentos. Tas atbaida cilvēkus.
BH, „skinerisms” sniedz liberāli optimistisku skatījumu uz dzīvo. „Skinerisms”
ir neierobežota optimisma ideoloģija buržuāzijai, mūsdienu neoliberālismam.
Buržuāzija uz cilvēku vienmēr ir tikai lūkojusies kā uz sociālo atvasinājumu,
bet nevis arī kā uz iedzimtu atvasinājumu. Viduslaikos, feodālismā cilvēks tika
uzskatīts kā dabas atvasinājums, dabas produkts, dabas organiska sastāvdaļa.
Cilvēkā visu nosaka viņa raksturs, bet nevis sociālā vide. „Skinerismā” cilvēkiem
tiek iestāstīts un viņi tam tic, ka var izveidot labu sociālo iekārtu, valsti,
sabiedrību. Skiners propagandēja pārliecību, ka piemērošanās vispārējās
uzvedības normām ir laba un vajadzīga lieta. Ne velti „skinerisms” tiek dēvēts
par oportūnisma psiholoģiju, sevi pasniedzot kā zinātnisko humānismu, kaut gan
faktiski ir antihumāna teorija. „Skinerisma” ieskatā cilvēka uzvedības
slavēšana ir īpašs manupulācijas mehānisms – efektīvs pozitīvs stimuls, panākot
vēlamo cilvēku uzvedību. Skineram neinteresēja uzvedības mērķis, bet interesēja
tikai „zinātnes” kompetence izmainīt uzvedību. Mērķi nosaka ideologi, politiķi,
valdnieki. Turklāt „skinerieši” necenšas izprast un novērtēt uzvedības slēptos
(neverbālos) motīvus sociālajos procesos. Uzmanība tiek pievērsta verbālajiem
motīviem; proti, demagoģijai, ideoloģijai, kas parasti slēpj īstos motīvus;
tātad vēlamās uzvedības mērķi. „Skinerisms” veicina egoisma un pašlabuma
prioritāti: jāuzvedas tā, lai būtu pašam kaut kāds labums no savas uzvedības.
Zinātniskajām teorijām vienmēr ir sociāls un politisks zemteksts, konteksts,
ideoloģisks mērķis. Humanitārās zinātnes un sociālās zinātnes, šajā gadījumā
psiholoģija, bez tā neiztiek. Tik tikko minētais mērķis BH, „skinerismā” ir
ļoti izteikts. Kapitālisma sākuma stadijā zinātniskā, sociāli politiskā,
buržuāziski ideoloģiskā doma balstījās uz instinktīvismu: cilvēku dzīves
attīstība (evolūcija) kā konkurences cīņa, atbilstoši darvinisma mācībai.
Kapitālisms nevairījās no konkurences un konkurences cīņas nežēlastības.
Mūsdienu kapitālisms vairs neakcentē konkurences cīņas svētību, neizbēgamību,
funkcionālo efektivitāti. Mūsdienu kapitālisms vēlas nevis konkurenci, bet
kooperāciju transnacionālā līmenī. Mūsdienu kapitālismam nav vajadzīga
konkurence, bet vajadzīga ir kooperēšanās. Kapitālismā ir izmainījušās
kundzības metodes. XIX gs. tika proponēta transcendentāla pakļautība Dievam,
karalim, zemes baroniem, novada kungiem. Kundzībai bija metafiziski
visaptverošs spēks. Par kundzības subjektiem neklājās diskutēt. Bija jābūt
bezierunu pakļautībai. XIX gs. kapitālismam bija vajadzīgi cilvēki, kuros visu
nosaka bailes, bijība pret kungu, karali, Dievu. XX gs. kapitālismam vairs nav
vajadzīgi bailīgi un bijīgi cilvēki. XX gs. kapitālismam un arī XXI gs.
transnacionāli kooperētajam (integrētajam) kapitālismam ir vajadzīgi paklausīgi,
elastīgi, viegli apmācāmi, viegli ietekmējami, viegli idejiski vadāmi, idejiski
nepatstāvīgi cilvēki. Ja XIX gs. kapitālismā nākotnes mērķis bija privātās
iniciatīvas maksimalizācija, katram pašam būt sava likteņa noteicējam, tad
mūsdienu kapitālisma mērķis ir neierobežota peļņa un neierobežota patērēšana.
Cilvēku uzvedība tiek manipulatīvi orientēta neierobežotai patērēšanai un
neierobežotas peļņas attaisnošanai.
piektdiena, 2018. gada 16. februāris
Ideoloģijas ABC
Ideoloģijai tāpat kā jebkurai speciāli veidotai
konstrukcijai nākas ņemt vērā noteiktas „ābeces” prasības. Ideoloģijas ABC ir
jāievēro, ja ideoloģija ir adresēta tautas masām, vēloties, piemēram, valsts
sociumu mobilizēt konkrētu politisko, sociālo, morāli tikumisko, estētisko,
ekonomisko mērķu sasniegšanai. Ideoloģijas ABC ietilpst vairāki „burti”.
Pirmais „burts” ir prasība ideoloģijas pamatā cementēt tautai būtiskus
arhetipiskos stereotipus. Kas ir tautas arhetipiskie stereotipi? Tie ir tautas
priekšstati par savu identitāti, savu sūtību, savu metafizisko specifiku no
vēsturiskajiem pirmsākumiem līdz tagadnei, kā arī turpinoties nākotnē.
Piemēram, ebreju tautai arhetipisks stereotips ir uzskats par ebreju tautas
izredzētību cilvēces mērogā; vācu tautā arhetipisks stereotips ir uzskats par „teitoņu
garu”; amerikāņu politiskā elite savai nācijai cenšas iezombēt priekšstatu par
amerikāņu sūtību glābt un pārvaldīt cilvēci (Zemes civilizācijas imperiālismu);
krievu tautā arhetipisks stereotips ir taisnīgums kā kategoriskais imperatīvs.
Veidojot latviešu tautai adresētu ideoloģiju, nepieciešams ņemt vērā latviešu
arhetipiskos stereotipus. Aktuāls ir jautājums, kādi ir latviešu arhetipiskie
stereotipi. Jautājuma aktualitāti nosaka latviešu sociālās, morāli tikumiskās, politiskās
apziņas odiozais raksturs, par ko nākas pārliecināties no XX gs. beigām, kad
vairs nevar būt runas par tādiem arhetipiskiem stereotipiem kā brīvība, suverenitāte,
neatkarība, tiesiskums, taisnīgums, godīgums, garīgums. Ideoloģijas ABC katrā
ziņā ietilpst prasība skaidri un visiem saprotami formulēt stratēģiskos
uzdevumus tautai, valstij, valsts nācijai, atsevišķām sociālajām kārtām.
Ideoloģijas ABC ietilpst arī prasība ideoloģiju veidot kā sistēmisku fenomenu, aptverot
sociuma esamības visus galvenos segmentus: saimniecisko darbību, garīgo
kultūru, morāli tikumisko segmentu, sociāli politisko segmentu, reliģisko
segmentu, izglītības un zinātnes segmentu.
Abonēt:
Ziņas (Atom)