Igora Šafarēviča lieliskā eseja „Rusofobija” (1978-1983) aicina padomāt par
vienu problēmu, kuru var uzskatīt par metodoloģisko problēmu. Ar to nākas
saskarties tautas dzīves analītikā. Eseja ir vērsta pret rusofobiju, kurai
pievēršās nevis ārzemju autori, bet pašmāju autori. Viņi gatavo naidīgas
publikācijas pret krievu tautu un Krieviju. Krievu tautai tiek izvirzīti ļoti smagi
pārmetumi, kuri koncentrējās kopējā slēdzienā par krievu tautas mūžseno nevērtību.
No tādiem autoriem veidojās vesela grupa, kuru Šafarēvičs sauc par „mazo tautu”,
izmantojot franču sociologa Kašēna koncepciju un terminoloģiju. „Mazā tauta” ir
atsevišķa tautas daļa, kuras darbību un uzskatus var pretstatīt pārējai tautai –
„lielajai tautai”. Šafarēviča ieskatā PSRS tāda „mazā tauta” izveidojās no
rietumnieciski un liberāli noskaņotiem „disidentiem”, no kuriem savukārt liela
daļa ir ebreji. Viena daļa no šiem „disidentiem” dzīvo PSRS, otra daļa –
ārzemēs. Rusofobiskās publikācijas lasāmas ārzemju žurnālos, ārzemēs izdotajās
grāmatās. Interesanti ir tas, ka Šafarēvičs „mazās tautas” formēšanos saskata
70.gados, kad strauji pieaug rusofobisko publikāciju skaits, bet galvenais – inteliģences
vienas daļas (kvalitatīvi labas daļas) naidīgums pret krievu tautu un Krieviju
izvēršās kategoriskā formā. Ļoti naidīgi tiek, piemēram, runāts par krievu
verdzisko psiholoģiju, pašcieņas trūkumu, cita cilvēka viedokļa necienīšanu, naida,
ļaunuma, svešas varas dievināšanas plebejisko sajaukumu. Uzmanību saista laiks –
70.gadi. Šafarēvičs par to neraksta, taču nākas atcerēties, ka 70.gados sākās
eiropeīdu vispārējais pagrimums, ko izraisa demogrāfiskā pāreja. No 70.gadiem
sākās eiropeīdu iracionālisms visās dzīves sfērās. Un, lūk, tāpēc rusofobijas
uzplaukumu var droši saistīt ar eiropeīdu vispārējo degradāciju. Rusofobija ir
degradācijas izpausme. Par to nav šaubu. Degradācija vispirms sākās
inteliģencē, tās labākajā daļā. Tātad padomju laika „disidentu” rusofobija
(degradācija) laika ziņā sakrita ar Rietumu eisopeīdu degradācijas sākumu. Tas
ir spilgts piemērs citu piemēru kolekcijā tam, ka principā sociāli politiskajai
iekārtai nebija nekādas nozīmes eiropeīdu traģiskajā liktenī demogrāfiskās
pārejas laikā. Degradācijas apjoms, intensitāte, izpausmes formas bija identiskas
Rietumos un „sarkanajos” Austrumos. Bet tagad par metodoloģisko problēmu.
Šafarēvičs plaši raksta par būtisku neizpratni rusofobijas un citu fobiju
izcelsmē. Viņš atsaucās uz franču, vāciešu inteliģences kādas daļas naidu pret
savu tautu. Piemēram, vāciešu naids pret savu tautu jaunākajos laikos nav
saprotams tāpēc, ka vācu tautai ir bagāts kultūras mantojums. Nav saprotams, kā
var naidīgi runāt par vāciešu nevērtību, ja tai ir Gēte, Šillers, romantisma literatūra
utt. Tas pats attiecās uz rusofobiju. Nav saprotams, kā var lamāt krievu tautu
XX gs. otrajā pusē, ja tās pagātnē ir Puškins, Ļermontovs, Tolstojs,
Dostojevskis utt. Metodoloģiskā problēma tautas dzīves analītikā sākās tad, ja
nākas vērtēt jaunu tautu, kurai šodien nav tāds mantojums kā minētajiem
vāciešiem, krieviem un tauta pašlaik nevēlās neko dzirdēt pat par to vērtīgo mazumu,
kas tomēr eksistē tās kultūras mantojumā. Kā izturēties tādā gadījumā, ja tauta,
bet pats trakākais – tās inteliģence, atzīst un ciena tikai masu kultūru,
tautai nav „mazās tauta”, kura gribētu „lielo tautu” ievirzīt cienījamā līmenī?
Kā izturēties tautas dzīves analītikā apstākļos, kad socializācijā dominē
perversais, vulgārais, primitīvais, seklais, neinteliģentais, nezinātniskais,
amorālais? Kā vērtēt tautu, kurā nav cieņā godīgi un gudri cilvēki un tādi
cilvēki tiek nežēlīgi nobīdīti malā un garīgi iznīcināti?
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru