Norberts Eliass (1897-1990) neatzina liberālās ideoloģijas atspoguļošanos
socioloģijā, dominējot tieksmei visu „individualizēt”. T.Parsona pieeju viņš
uzskatīja par zinātniski bezperspektīvu, jo nepalīdz izprast sociālos procesus
un sabiedrības esamības likumsakarības. Eliass atzina, ka indivīds ir
socializēts automātiski dzīvē. Sociologam ir jāpēta sabiedrība – attiecības starp
indivīdiem. Šīs attiecības viņš dēvēja par „figurācijām”; zinātnei
(socioloģijai) jānoskaidro „figurāciju” likumsakarības; „figurāciju” ilglaicīgs
process ir „civilizācijas process”; civilizācija nav abstrakta totāla parādība.
Eliass īpašu uzmanību velta paškontrolei; paškontrole ir virzošais spēks,
nodrošinot sabiedrībā, valstī stabilitāti; civilizētības palielināšanās ir
paškontroles palielināšanās, paškontroles mehānismu efektivitātes palielināšanās;
paškontrole iznīdē sociāli bīstamas noslieksmes. Paškontroles attīstībā
noteiktas funkcijas ir valstij, kurai ir monopols uz leģitīmu spēka
pielietošanu, ja paškontroles līmenis ir zems, bīstams sabiedrībai; jo lielāka
cilvēku mijiedarbība, jo lielāka paškontrole ir vajadzīga; paškontrole, valsts
spēka pielietošana ir tendēta uz internalizēšanu – sabiedrības normu, vērtību atzīšanu,
pielietošanu. „Figurācija” ir mijiedarbība starp indivīdiem un grupām
kooperācijas, funkciju diferenciācijas veidā, kā arī tā ir cīņa par „dzīves
izredžu” (eksistenciālās bāzes) monopolizāciju. Eliass bija K.Manheima
(1893-1947) asistents; Eliass izmantoja Manheima jēdzienu „freischwebende Intelligenz” – brīvi „tvaikojoša” inteliģence, kurai
ir svešas materiālās un ideoloģiskās intereses; minētais jēdziens ir vajadzīgs,
jo cilvēks nav noslēgts sevī (homo
clausus), bet vienots ar sabiedrību, kurā savukārt vienmēr eksistē
noteiktas intereses, kuru varā nonāk atsevišķi indivīdi; Manheims un Eliass
ļoti lielu uzmanību veltīja „konkurencei” – cīņai par „dzīves izredzēm”
(eksistenciālo bāzi); Manheims lasīja referātu „Konkurences nozīme garīgajā
sfērā”; Manheims tāpat kā Eliass kritizēja liberālismu; liberālisms tēlo „brīvību
no vērtībām”, taču faktiski ir buržuāzijas vērtību paudējs. Eliass kritizēja
pēckara amerikāņu socioloģijas atsacīšanos no vēsturiskuma, nevēlēšanos
balstīties uz vēsturisko procesu loģiku un necenšoties noskaidrot tagadnes
procesu vēsturisko horizontu. Eliass norādīja, ka pēc II Pasaules kara
socioloģija zaudēja vēsturisko redzējumu. [Hipotēze: Varbūt tas ir saistīts ar
eiropeīdu vispārējā pagrimuma sākumu un palielināšanos; nespēja vēsturiski
interpretēt materiālu liecina par vispārējā pagrimuma izpausmi zinātnē?] Eliasa
konceptuālajā korpusā svarīga vieta ir cilvēku afektu struktūrai un afektu
kontrolei (paškontrolei) vēsturiskā skatījumā; viņš analizēja afektus
sabiedrības attīstības atsevišķās fāzēs; viņu interesēja afektu kontroles standarti
un paraugi, to vēsturiskā mainība. Eliass analizēja cilvēcisko ekspresiju; to
regulē paškontrole un ārējais spēks – ārējā piespiešana; tā visa rezultāts ir
civilizētības pieaugums pretstatā barbarismam, atbrīvojoties no barbarisma.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru