Cilvēka spēja izbrīnīties ir radījusi daudzpusīgu atziņu
kompleksu par izbrīna funkcijām. Šī kompleksa veidošanās Rietumu civilizācijā ir
sākusies Aristoteļa filosofiskajās pārdomās. Aristotelis formulēja izbrīna filosofisko
funkciju. Viņa pārliecībā filosofija sākas, pateicoties izbrīna jūtām.
Aristotelis “Metafizikā” rakstīja: “Izbrīna rezultātā ļaudis tagad un agrāk
sāka filosofēt”. Tādējādi Aristotelim (un tagad arī mums) izbrīns ir savdabīgs
intelektuālais šoks, kas stimulē filosofisko domāšanu. Taču Aristotelis saskatīja
ne tikai izbrīna filosofisko funkciju. Viņš izteicās arī par izbrīna
mitoloģisko funkciju. Mītu sacerētāji tāpat kā filosofi balstās uz izbrīnu,
tiekoties ar kaut ko neparastu. Aristoteļa pieejā var konstatēt arī izbrīna
vēsturisko funkciju: izbrīns ir fundamentāls kritērijs filosofijas vēsturē. Tātad
filosofijas vēsture ir izbrīna vēsture. Tiesa, Aristotelis nenosauc nevienu
izbrīna ieganstu – objektu, fenomenu, substrātu. Viņš vienīgi saka, ka
filosofisks teksts pats par sevi var lasītājos būt izbrīna iegansts. Aristoteļa
izbrīna koncepcija ir veicinājusi izstrādāt klasiska darba pamatkritēriju, kas
reizē ir atsevišķa izbrīna funkcija. Ja tekstā izbrīna efekts nezūd nevienā
laikmetā un nepārtraukti saglabājas neatkarīgi no vispārējām intelektuālajām un
estētiskajām vēsturiskajām izmaiņām, tad tāds teksts ir jāuzskata par klasisku
tekstu. Klasiskie teksti cilvēkos vienmēr izraisa izbrīnu. Ne reti saka:
klasiskajos tekstos ir mūžīgas garīgās vērtības. Faktiski šīs mūžīgās vērtības
ir mūžīgā izbrīna iegansts. Plaši izplatīta ir izbrīna antropoloģiskā funkcija,
no izbrīna viedokļa vērtējot cilvēkus. Tādā gadījumā izbrīns kalpo kā cilvēku kvalitātes
kritērijs. Saskaņā ar šo kritēriju cieņu bauda tikai tie cilvēki, kuri ir
spējīgi izbrīnīties. Viņus pārņem izbrīna sajūsma, tiekoties ar kaut viņiem
jaunu, negaidītu, intelektuāli un garīgi intriģējošu. Savukārt tie cilvēki,
kuri ne par ko nebrīnas un kuros nekas nevar izraisīt izbrīna sajūtu, nav
pelnījuši cieņu. Pret viņiem visbiežāk izturas kā pret aprobežotiem
mietpilsoņiem, visgudriem muļķiem. Izbrīnam ir vēl viena funkcija. Proti,
izbrīns var stimulēt utopiskus impulsus – utopiskas filosofiskās, estētiskās,
socioloģiskās, kulturoloģiskās un cita veida hipotēzes. Izbrīns spārno prātu,
garu. Arī to drīkst atzīt par izbrīna funkciju.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru