Globālo sociālo problēmu analītikā minoritāšu intervence
tiek uzskatīta par vienu no lielākajiem cilvēces apdraudējumiem XXI gadsimtā. Minoritāšu
intervence (iejaukšanās) ir totāla un fundamentāla, un tai ir sistēmiski
visaptverošs raksturs. Dažkārt lieto apzīmējumu “minoritāšu sacelšanās”,
atceroties Ortegas-i-Gaseta slaveno jēdzienu “masu sacelšanās”. Faktiski
minoritāšu sacelšanās nav tas pats, kas masu sacelšanās. Minoritāšu sacelšanās
ir kaut kas drausmīgāks, jo apdraud cilvēciskuma pastāvēšanu, civilizētības
pastāvēšanu, kultūras pastāvēšanu. Pats bīstamākais, saprotams, ir apdraudējums
cilvēciskuma pastāvēšanai, tā vietā ģenerējot postcilvēciskumu. Nākas runāt
nevis par sacelšanos, bet par intervenci. Masu sacelšanās XX gs. sākumā
galvenokārt bija kvantitatīva izpausme, veicinot masu ražošanu, masu
komunikāciju, masu garīgās kultūras industrijas attīstību. Masu sacelšanās
neiznīcināja t.s. augsto/elitāro kultūru. Neapšaubāmi, masveidīgums nebija
iespējams bez kvalitātes degradācijas. Taču kvalitātes degradācija nebija
primārais masu sacelšanās vēsturiskajā procesā. Turpretī minoritāšu intervencē
primārais ir kvalitātes degradācija un t.s. augstās/elitārās kultūras
iznīcināšana. Minoritātes pašas par sevi ir minoritātes – mazākums. Minoritātes
attiecībā pret sociumu ir mazākums, un tāpēc tās nevar rīkoties ar vairākuma
(majoritātes) spēku, izmantojot fizisko pārākumu savu interešu nodrošināšanā.
Minoritātes var vienīgi graut kvalitāti, realizēt kvalitātes degradācijas
ideoloģiju atbilstoši savai filosofijai, estētikai, sociālajai politikai,
sociālizācijas formātiem. Minoritātes cenšas izvirzīties sabiedrisko diskusiju
priekšgalā, cenšas publiski propagandēt sevi un savas vērtības. Minoritātes
nekaunās no enerģiskas un regulāras pašprezentācijas. Minoritātes sevi pasniedz
kā brendu. Minoritātes cenšas kultūrā vairot anomisko potenciālu – kultūras
tradicionālo formu nefunkcionēšanu, tās aizstājot ar minoritāšu esamībai
nepieciešamām formām. Mūsdienu pasaulē minoritāšu intervence ir daudzveidīga.
Sabiedrības dzīvē nekaunīgi iejaucas un savas normas, vērtības uzspiež
etniskās, seksuālās, reliģiskās, sociālo tīklu, dažādu subkultūru, psihiski anormālu,
morāli patoloģisko radījumu minoritātes. Minoritāšu intervence izraisa sociālās
organizācijas jaunas kārtības rašanos, jaunas morāles rašanos, jaunas politikas
un jaunu ideoloģisko kompleksu rašanos. Minoritāšu intervence sekmē jaunu
antropoloģisko situāciju (cilvēka biopsiholoģiskās izmaiņas), cilvēka
identitātes destrukciju, “Post-human
world” veidošanos.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru