Postmodernisma personība ir jauns
personības tips. Katram laikmetam ir savs specifisks personības tips.
Postmodernisma laikmets nav izņēmums, jo arī tajā var konstatēt jaunu
specifisku personības tipu, kas ir iespējams tikai zināmos apstākļos.
Postmodernisma personības iezīmes
ir vairākas. Viena no galvenajām – ultraspeciālists kaut kādā ultrašaurā jomā,
bet tumsonis citās zināšanu jomās.
Postmodernismā zinātnes vietā ir
postzinātne.
Izglītības vietā ir postizglītība.
Postzinātnes un postizglītības
sfērā dominē šarlatānisms un pseidoaktivitātes – zinātnes un izglītības
imitācija.
Saprotams, postzinātne un
postizglītība uzplaukst tikai tajās vietās, kur visus dzīves procesus vada masu
cilvēki-pārsvarā postcilvēki, kā tas ir Latvijā.
Zinātnes un izglītības
(postzinātnes un postizglītības) jautājums attiecīgajā zemē ir vienots ar šīs
zemes (valsts) vietu pasaules politisko un ģeopolitisko koordinātu sistēmā. Tas
attiecas arī uz Latviju, kurai šai sistēmā nav konstruktīva vieta un nevar būt
tāda vieta vispārējās neattīstības dēļ. Tikai neattīstītā zemē ir iespējams
jautājums: „Ja tu esi tik gudrs, tad kāpēc esi tik nabadzīgs?”.
Neattīstītās zemēs zaļo un zied
neoliberālais pragmātisms izglītībā. Postcilvēkiem nav grūti iestāstīt, ka
neoliberālais pragmātisms ir visprogresīvākā pieeja cilvēces vēsturē. Saskaņā
ar šo pieeju postcilvēkus pamāca izglītībai naudu krāt jau tad, kad bērns vēl
atrodas mātes vēderā. Ja nebūs nauda, tad neiegūs izglītību - diplomu.
Postcilvēkiem, protams, nesaka, ka
nauda ir jākrāj, lai plauktu postzinātne un postizglītība kā privātais bizness.
Postcilvēkiem, protams, nesaka, ka starp zināšanām un izglītību neattīstītās
zemēs ir milzīga atšķirība. Neattīstītās zemēs nav tāpat kā attīstītās zemēs,
kurās zināšanas ir vajadzīgas, lai būtu cilvēks. Neattīstītās zemēs cilvēki nav
vajadzīgi. Vajadzīgi ir vienīgi postcilvēki, kuriem ir diploms. Postcilvēkiem
diploms ir vajadzīgs, lai viņi būtu firmu personāls.
Postmodernisma personības ģenēze
notiek paradoksālā laikā. Mūsdienu aerokosmiskās tehnoloģijas spēj palīdzēt atrauties
no Zemes; elektroniskā mikroskopija biologiem paver iespēju iejaukties genomā; pirms
bērna piedzimšanas vecākus var savlaicīgi brīdināt par ģenētisko anomāliju; var
pārvietot ģenētisko materiālu telpā un sintezēt jaunā vietā.
Paradoksālais ir tas, ka no vienas
puses nākas konstatēt ultrazinātni, bet no otras puses šarlatānismu
(postzinātni); no vienas puses var sastapt ultraizglītotus indivīdus, bet no
otras puses postizglītības radītās fantastiska mēroga tumsoņas ar diplomu –
postmodernisma personības.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru