Zinātne praktiski attīstās saskaņā
ar sociālajiem nosacījumiem un socializācijas nosacījumiem. Zinātne reāli ir
viens no cilvēku socializācijas veidiem, dodot cilvēkiem iespēju iegūt dzīves
labumus un dzīves panākumus (grādus, akadēmiskos nosaukumus, akadēmiskos
amatus, akadēmiskos u.c. apbalvojumus, atalgojumu, privilēģijas).
Reāli tas nozīmē, ka profesionālo,
intelektuālo, idejisko autoritāti var nomainīt rangu, amatu, grādu, akadēmisko
nosaukumu autoritāte. Par lieliem zinātniekiem tiek pasludināti lieli
priekšnieki. Visbiežāk – parazinātnes autoritātes.
Zinātnē ir radies balasts, kas
sevi aizsargā, sevi korporatīvi nodrošina; zinātnisko interešu vietā faktiski
dominē tieksme saglabāt zinātnes sniegtos labumus.
Antons Čehovs mīlēja kariķēt
pseidozinātniekus, kuri tēlo lielus vīrus-zinātniekus, bet ja „заглянешь в душу – обыкновенный крокодил”.
Angļu valodā eksistē attiecīga
terminoloģija – conventional science,
conventional scholarship.
Mūsdienās zinātne ir hierarhiska
un rigoroza izpausme. Zinātne tikai ideālā variantā ir patiesības meklējumi.
Zinātnē mūsdienās ietilpst arī
parazinātne, antizinātne, pseidozinātne. Zinātne ir kļuvusi masu fenomens, masu
parādība, kurā apgrozās masu cilvēki un visi procesi notiek saskaņā ar masu
komunikācijas un masu pasākumu loģiku, formātiem, atmosfēru, rituāliem,
leksisko ietērpu.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru