T.s. poētiskā semiotika (Tartu variantā) mīlēja pievērsties tam, ko var
saukt par civilizācijas tematiku; proti, attiecīgajā vēstures periodā dominējošajām
tēmām sabiedrības publiskajā diskursā. Katrā vēsturiskajā periodā ir
prioritāras tēmas, kuras pulsē katru dienu un kuras apspriež radošā inteliģence,
filistri, zinātnieki, politiķi, biznesmeņi. Rietumu civilizācijā XIX-XX gs.
mijā sāka dominēt apokaliptiskā tematika. Sāka spriest par Rietumu
civilizācijas un kultūras norietu un pagrimumu. Kā zināms, tas bija dekadences
laikmets. Dekadences kulturoloģiskā ģenēze ir saistāma ar intelektuālās domas
apokaliptisko ievirzi. XIX-XX gs. mijā apokaliptisko tematiku veicināja Rietumu
cilvēka vilšanās progresā. Jau vairākus gadsimtus (Jaunajos laikos) Rietumu
cilvēks dzīvoja ar fanātisku ticību progresam, kas spējot sistemātiski uzlabot
dzīves labklājību. Minētajā gadsimtu mijā šī fanātiskā ticība strauji pārauga
pretējā nostādnē; proti, sistemātisks progress nav iespējams, un progress
vispār nodara lielu ļaunumu. XX-XXI gs. mijā civilizācijas tematika mainījās,
kaut gan agrākā apokaliptiskā ievirze ne tikai saglabājās, bet kļuva vēl
dzestrāka. Tāpēc var secināt vienīgi civilizācijas tematikas papildināšanos ar
jauniem tematiskajiem atzariem. Pamatievirze saglabājās no XIX-XX gs. mijas
perioda. Papildinājās, piemēram, ar tādiem tematiskajiem atzariem kā terorisms,
ekonomiskā krīze, korupcija, hibrīdkarš, globalizācija, neoliberālisms,
planetārā demogrāfiskā pāreja, vienpolārā un daudzpolārā pasaule, migrācija,
fundamentālisms, radikālisma islamizācija, ģeopolitika, eirāzisms, finansu
kapitālisms, pakalpojumu ekonomika, patērēšanas sabiedrība, postkultūra,
postcilvēki. Austrumeiropas iracionālās vēsturiskās transformācijas XX gs.
beigās sekmēja tādas tematikas rašanos kā noziegumu brīvība.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru