Cilvēces sociālās dzīves kārtības
pirmais formāts bija komunisms: komunistiskā sadzīve, ģimenei/dzimtai
eksistējot vienā būdā pie viena ugunskura ar vienādu pieeju pārtikai un citām
elementārām dzīves nepieciešamībām. Par to rakstīja Lafargs. Vissenākais
formāts bija pirmatnējais komunisms, kurā valdīja matriarhāts. Pirmatnējo
komunismu iznīcināja patriarhāts. Eshils „Prometējā” runā par sievietes milzīgo
lomu, nodrošinot ekonomisko/materiālo vienlīdzību ģimenē/dzimtā. Pirmatnējais
komunisms sāka deformēties tad, kad no dzimtas atšķīrās un sāka dzīvot savās
mājās atsevišķas ģimenes. Tātad – pieauga iedzīvotāju skaits, sāka būtiski
funkcionēt demogrāfiskais faktors. Jo lielāks iedzīvotāju skaits, jo lielāks
ģimeņu skaits, jo plašāk nostiprinās privātīpašums (sava māja, zeme), jo asāk
izvēršās eksistenciālais fundamentālisms – velme pēc iespējas labāk, lētāk,
vērtīgāk nodrošināt savu dzīvi. Tādos apstākļos nav iespējama ne demokrātija,
ne sociālisms un komunisms. Diskurs par demokrātiju, sociālismu un komunismu vēsturiski
jau sen tapa demagoģiska izpausme, kurai ar dzīves realititāti nav nekā kopēja.
Ja šodien mēs neredzam un neatzīstam demogrāfisko procesu jēgu un ietekmi uz
cilvēku dzīves organizāciju, tad tas nenozīmē, ka šī jēga un ietekme nepastāv.
Vieglāk ir pateikt, ka jēga un ietekme neeksistē nekā pacensties to atzīt.
Cilvēces visu pastāvēšanas laiku
turpinās cīņa starp cilvēka dabu (mežonību) un cilvēka kultūru (civilizētību).
Neviens nevar uzvarēt. Cilvēka mežonība (sliktie instinkti) vienmēr saglabājās
viņa gēnos, un kultūra pret ģenētisko determinētību ir bezspēcīga. Kultūra var
civilizēt cilvēku tikai relatīvi – uz kādu laiku, noteiktos apstākļos u.tml.
Tātad ir kāds spēks, kas stāv pāri abiem fenomeniem – cilvēka dabai un cilvēka
kultūrai. Šis spēks reizē ar cilvēka radīšanu radīja arī zooloģisko
individuālismu (pirmatnējo mežonību) un tā visas vēsturiskās formas līdz
šodienai (hibrīdkaram). Neko nelīdz politiskā pragmatika audzināšanā un
skološanā. Bezspēcīga ir revolucionārā apgaismība gan speciālu ideoloģisko
projektu veidā (PSRS), gan kā sociālās filosofijas doktrīna (franču u.c.
Apgaismība). Rietumu civilizācijā jauns zooloģiskā individuālisma uzbrukums ir
t.s. finansu kapitālisms un „perestroika”, kas ir viena koka divi zari. Rietumu
civilizācijā šodien ir zoosociums ar zooarhaiku centrā. Mūsdienu etoloģija dabā
saskata altruisma iedīgļus. Dabā esot „cilvēciskā smalkuma” iezīmes. Taču
principā uzvarēt cilvēka dabu ir naiva cerība, naiva demagoģija, pašapmāns,
kuru sauc par humānismu. Čehovs izteicās par „līdzcietības talantu”. Rainis
filosofēja par altruismu (savu un citu cilvēku). Mazākuma līdzcietība pret
vairākumu (nabadzīgajiem) ir plaša tēma. Boļševiki (arī Rainis) aploloja
proletariātu. Eseri – zemniecību. Pēcpadomju Latvijā varu sagrāba zooloģiski
orientēta arhaiska „elite”, kura nav domāta varas realizācijai, bet domāta ir
vienīgi laupīšanai.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru