Krievu kultūrā tādi vīri kā Čaadajevs, Igors Šafarēvičs, Aleksandrs Zinovjevs
palīdz fiksēt patriotisma kritērijus. Visjaunākajos laikos tas kļūst aktuāli uz
izslavēto patriotu Solžeņicina un Saharova patriotisma fona. Ņemot vērā Šafarēviča
un Zinovjeva patriotismu, Solžeņicina un Sharova patriotisms pārvēršās
pseidopatriotismā, patriotisma imitēšanā, patriotisma tēlošanā. Tā tas notiek
tāpēc, ka Saharovs un Solžeņicins nomelnoja savu tautu un valsti kaut kādu
merkantīlistisku apsvērumu dēļ. Saharovs aicināja Japānai atdot Kuriļu salas,
koķetēja ar Rietumu neoliberāļiem. Viņš parakstīja slaveno vēstuli „31”, kurā
tika nosodīta Šafarēviča eseja „Rusofobija”, tādējādi izdabājot ebrejiem.
Solžeņicins drausmīgi izkropļoja Staļina laika vēsturiskos faktus, lai izdabātu
Rietumiem. Kļūst skaidrs, ka īsts patriotisms nav savienojams ar savas tautas
un valsts nomelnošanu, izpatikšanu citām zemēm un to ideoloģijai. Nav
savienojams arī ar nekritisku attieksmi pret savas tautas un valsts vēsturi,
darbību, rīcību. Tā teikt, nav savienojams ar tautas un valsts glaudīšanu pa
spalvai. Tas ir ļoti svarīgi. Čaadajevs par to precīzi izteicās. Čaadajevs, Šafarēvičs
un Zinovjevs krievu tautu un valsti nekad neglaudīja pa spalvai. Tādēļ viņu
patriotisms pilnā mēra atbilst īsta patriotisma kritērijiem, kurus dzīvē
realizēt nav viegli. Tauta un valsts mīl glaudīšanu pa spalvai. Sociālajā
filosofijā šī kaite ir apskatīta plaši.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru