§ Tas, ko vienā vārdā var dēvēt par tradicionālismu, ir
ļoti svarīgs filosofiski konceptuālais un ideoloģiski morālais veidojums.
Tradicionālisms aptver galvenās nostādnes par cilvēku, sabiedrību, morāli,
garīgumu utt. Tradicionālisms paskaidro, kādam ir jābūt cilvēkam un kā cilvēkam
ir jādzīvo, lai attaisnotu savu cilvēcisko sūtību. Tradicionālisms ir
vēsturiski universāls morālais, tikumiskais, garīgais fenomens. Tradicionālisma
nostādnes attiecās uz cilvēces vēstures visiem laikmetiem. Īpaši aktuālas ir
tajos laikmetos, kad tradicionālisma normas tiek apšaubītas, neievērotas,
ciniski izsmietas un tāpēc tradicionālisms ir spiests konfrontēt ar
antitradicionālismu, kā tas notiek mūsdienu laikmetā. Tradicionālisma atmiršana
ir Rietumu civilizācijas un kultūras norieta galvenais morāli tikumiskais
satelīts.
§ Tradicionālisms ciena universālu (metafizisku) skatījumu
uz pasauli. Tāds skatījums koncentrējās metafiziskā doktrīnā, aptverot cilvēces
visu kosmosu, cilvēces universālo esamību.
§ Tradicionālisms cilvēkus dala divās daļās: 1) ar „kodolu”
un 2) bez „kodola”; proti, ar vai bez garīguma. Valda tendence no cilvēka
pasaules izmest metafizisko līmeni, atstājot tikai empīriski traktēto ķermeņa
līmeni un apziņas līmeni; gars, metafiziskā līmeņa balsts, tiek izmests;
empīriski traktētā apziņa neko nevar pastāstīt par garu; arī dvēseli nevar
izprast empīriski; tradicionālismā dvēsele ir galvenais cilvēka lepnums.
§ Bergsonam intuīcija bija jutekliskā intuīcija;
tradicionālismā intuīcija ir intelektuālā intuīcija, kas nav iespējama bez
metafizikas. Tātad – būtības.
§ Tradicionālisms pievienojās Empedokla u.c. viedoklim, ka
Visumā valda mīlestība un naids. Abi universālajā esamībā izraisa virpuļvētras.
§ Antitradicionālisms ir ārprātīgais regress pretstatā
inteliģentajam regresam, ar kuru tradicionālisms ir spējīgs uzturēt dialogu; ar
ārprātīgo regresu dialogs nav iespējams. Ārprātīgajā regresā valda tādas
nenormālas izpausmes kā postmodernisms, neoliberālisms, šarlatānisms,
arhaizācija, politkorektums, plurālisms, postcilvēks, postkultūra,
cilvēktiesības, iracionālisms, degradācija, deģenerācija. Inteliģentajā regresā
valda tādas relatīvi pieciešamas izpausmes kā materiālisms, pozitīvisms,
kapitālisms, liberālisms, psihoanalīze, racionālisms.
§ Tradicionālisms lielu vērību velta cilvēka iniciācijai –
iesvētīšanai; ievadīšanai, tā teikt, cilvēka kārtā; iniciācijas procesā cilvēks
kļūst īsts cilvēks; viņš ir iesvētīts par cilvēku; iniciācija ir rituāls,
ceremonija, cilvēkam pārejot jaunā statusā – cilvēciskuma statusā, īsta cilvēka
statusā. Iniciācijas rezultātā cilvēka garu tuvina cilvēciskuma tradīcijai;
tātad tam garīgajam kompleksam, kas ir cilvēciskuma pamatā; iniciācijas trūkums
cilvēku atstāj kaut kādā zemākā līmenī, kurā neeksistē tuvinājums cilvēciskajai
tradīcijai.
§ Antitradicionālismam iniciācija nav vajadzīga. Rietumu
ļaudis ļoti ātri zaudēja tradicionālisma pasaules uztveri; tās vietā stājās
samākslotība, izkropļotība, falsifikācija.
§ Racionālisms cilvēkā iznīdēja jebkuru transcendentālo
iemaņu skatīties uz pasauli un sevi. Racionālismu ieviesa un nostiprināja
protestantisms. Renesanses humānisms arī bija racionālisma vēstnesis. Cilvēks tika
orientēts uz ķermeni, prātu, ignorējot garu, dvēseli. Sāka dominēt
jutekliskais, ārējais. Kvalitātes vietā akcentēja kvantitāti; apsveica
vienveidību, unifikāciju.
§ Starp izkropļošanu un sabrukšanu ir liela atšķirība;
izkropļošana ir daudzveidīga un it kā nemanāma; sabrukšana ir vienveidīga un
tūlīt pamanāma.
§ Rietumu cilvēku mentalitātes izkropļošanā stadijas: humānisms
> racionālisms > mehānicisms > materiālisms > kvalitāte.
§ Frāzes no tradicionālisma apoloģētu literatūras: 1)
Sātans ir Dieva pērtiķis, izliekās par kaut ko citu, maskējās, slēpjās, imitē,
nodarbojās ar demagoģiju – haoss esot liela kārtība. 2) Vilgus vult decipi – pūlim patīk būt piekrāptam. 3) Ergo decipiatur – tātad būsim piekrāpti.
§ Lietu un parādību falsifikācija kā laikmeta pazīme; viss sākās
ar valodas faksifikāciju.
§ Antitradicionālisms veicina nespēju atšķirt garu no
dvēseles; psiholoģija izsakās par zemapziņu, bet nerunā par virsapziņu; tiek
jaukts psihiskais un garīgais; sašaurinās cilvēku intelektuālais horizonts;
sabrūk cilvēku garīgā harmonija.
§ Tradicionālisms kritizē mūsdienu zinātni, kurai cilvēks
vispirms ir ķermenis, kas apveltīts ar psihiku un piedalās sociālajos procesos;
zinātne gara darbību attiecina uz psihiku, kuras objektivizācija ir māksla,
reliģija utt. Zinātne gara pētniecību neatzīst: gars un garīgās zināšanas
nevarot būt zinātnes priekšmets; zinātne tiecās valdīt pār dabu, tāpēc zinātnes
fani ciena praktiskās zinātnes, kuras izstrādā tehnoloģijas dabas izmantošanai.
§ Tradicionālisma laikmetā cilvēki paļāvās uz reliģiju,
mākslu, valdību, filosofiju. Mūsdienās to vairs nevar darīt.
§ Savā dziļākajā būtībā cilvēks ir metafiziķis; cilvēks
tiecās pēc būtības, galvenā, patiesā. Mūsdienās arī metafizika neder.
§ Demokrātijā, autokrātijā vai citā iekārtā nav hierarhijas
principa, kas saskaņo garīgās pilnveidošanās un garīgās pilnības dažādos
līmeņus.
§ Kultūras katrs institūts sevī ietver sava sociuma zīmogu;
dzīvot sabiedrībā un būt brīvam no sabiedrības nav iespējams.
§ Reliģija, ideoloģija balstās uz jūtām, kaut gan jūtu
koncentrācija kādā virzienā var būt tikai īslaicīga. Reliģija, ideoloģija to
ņem vērā. Tāpēc izmanto regulāru aģitāciju un propagandu.
§ Prāta kaislībām, dvēseles kaislībām, gara kaislībām
impulsi nāk no universāla informācijas lauka. Tā raksta tradicionālisma autori.
Prāta kaislības rada zinātni, mākslu, filosofiju, izziņu vispār; arī reliģiju,
ideoloģiju.
§ Freids pret cilvēkiem sāka izturēties kā pret
dzīvniekiem. Tas Rietumu ļaudīm iepatikās. Pirms tam tāds dzīvniecisks
naturālisms un materiālisms nebija pazīstams.
§ Cilvēka būtības centrs ir galva, bet būtības tēls ir
seja.
§ Tradicionālisma pieeja cilvēka pasaulei ir metafiziskā
pieeja, izstrādājot noteiktu metafizisko doktrīnu.
§ Rietumu civilizācijas kritikā tradicionālisms izsakās par
vispārējo orientāciju. Rietumu civilizācija esot orientēta uz aktivitāti,
aktīvu darbību, uzvedību, komunikāciju. Nav orientēta uz vērošanu, bet ir
orientēta uz pozitīvām zināšanām, empīriski apstiprinātām lietām,
individuālajiem panākumiem,, drošību, komfortu, baudu, izklaidi, glābšanos.
Turpretī tradicionālismā cilvēka dzīves mērķis ir atbrīvošanās, bet nevis
glābšanās. Mērķis ir atbrīvošanās no saviem sliktajiem instinktiem, sliktajām
velmēm u.tml. Tradicionālismā nav runas par pašrealizāciju, pašapliecināšanos;
tradicionālisms mākslā vēlas kaut ko jaunu, nebijušu; tradicionālismā zināšanām
ir sintētiski universāls raksturs; zināšanas sevī ietver arī darbību;
netradicionālismā zināšanām turpretī ir analītisks raksturs; zināšanas ir
saskaldītas pa zinātnisko disciplīnu aizgaldiem un tūlīt tiek pielietotas
darbībā – labākas nākotnes celtniecībā.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru