Pārmetums, ka sociālie objekti (sabiedrības) tiek skatīti atrauti no
loģikas, zinātnes metodoloģijas, dialektikas prasībām, var izrādīties pamatots.
Uz sociālajiem objektiem patiešām ne reti lūkojās no pirmsloģiskā viedokļa.
Loģikas līdzekļi salīdzinājums, atlase, vispārināšana, abstrahēšana,
klasifikācija, jēdzienu definēšana, spriedumi, hipotēzes u.c. netiek pietiekamā
mērā izmantoti. Dialektika ir sens intelektuālais sasniegums. Tā likumi 1)
pretrunu vienotība un cīņa, 2) kvantitātes pāreja kvalitātē, 3) nolieguma
noliegums ir cilvēces prāta seni darinājumi. XIX gs. dominēja Hēgeļa iedibinātā
dialektikas ideālistiskās mistifikācijas metode, kuru nomainīja materiālistiskās
vulgarizācijas metode. Dialektika var ļoti palīdzēt sociālo objektu izpratnē.
Sociālie objekti laika gaitā mainās. Pie tam var izmainīties sev pretējā
virzienā. Sociālie objekti ir daudzpusīgi; vienlaicīgi var būt dažādas
īpašības; turklāt pretēja rakstura īpašības. Sociālo objektu likteni nosaka
sociālie likumi. Sociālie likumi neeksistē atsevišķi, bet vienmēr eksistē
savstarpējā saistībā kā noteikts kopums. Arī sociālie objekti ir savstarpēji
saistīti. Vietām var mainīties sociālo objektu cēlonis un sekas; viens un tas
pats cēlonis var izraisīt pretējas sekas. Sociālo objektu attīstība notiek
diferenciācijas formā; visam ir savs mērs; ja to neievēro, tad sociālais
objekts var sabrukt vai rasties sociālā objekta jauna kvalitāte. Sociālo
objektu izmaiņas ietekmē 1) iekšējie faktori un 2) ārējie faktori. Iekšējie
faktori galvenokārt nosaka sociālo objektu kvalitatīvo attīstību; ārējie
faktori galvenokārt nosaka sociālo objektu evolūciju. Sociālās evolūcijas
teorijas agrāk akcentēja sociālo procesu stihiskumu, neplānotību,
nekontrolējamību. Mūsdienās to vairs neakcentē, jo daudzi sociālie procesi tiek
mākslīgi inspirēti, vadīti, kontrolēti. No zinātniskā ceļa sociālo objektu
analīzē var novest šķiriskā orientācija, sociālās simpātijas, ideoloģiskais
fanātisms, abstraktais humānisms, kad nefunkcionē subjektīvās neintralitātes
princips. Tā notika ar Marksu. Viņš radīja nereliģisku ideoloģiju, bet nevis
zinātni. Viņa darbībā galvenā bija ideoloģiskā pieeja – īpašs domāšanas veids,
salīdzinot ar zinātnisko domāšanas veidu un mietpilsonisko domāšanas veidu.
Marksa darbībā sabiedrības zinātniskās analīzes un sabiedrības sociālās
evolūcijas analīzes vietā nonāca ideoloģiskais diskurss ar konkrētiem
ideoloģiskajiem mērķiem – sociālās iekārtas (sociālisma, komunisma) ideoloģisko
projektu.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru