Cilvēku rīcība ir pretrunīga ne tikai eksistenciālā fundamentālisma jomā;
tātad sarunā par dzīvības nodrošināšanas vitālajiem nosacījumiem (gaisu, ūdeni,
pārtiku u.c.). Cilvēks vieglāk samierinās ar meliem par sevi nekā atzīst savu
muļķību, stulbumu, nezināšanu, neprasmi, neprofesionālismu u.tml. Cilvēkam
īpaši nepatīk dzirdēt par sevi zinātniski pierādītu kritiku, balstoties uz
reāliem faktiem, novērojumiem. Var teikt, ka cilvēkā ir ideoloģiskās domāšanas primāts. Tāda priekšrocība (primāts) attiecās
uz cilvēka kritiku un paškritiku, nevēloties pieļaut sevis kritizēšanu, kā arī
nevēloties citiem izpaust paškritiskās atziņas. Ideoloģiskās domāšanas primāts
cilvēkā nav vienīgais primāts. Vēl ir eksistenciālais egoisms un tā likumi:
personīgo interešu aizsardzība, racionālais aprēķins sevis labā. Cilvēks ir
sociālais hameleons. Viņš izliekās, ka nedomā tikai par sevi, bet domā par
citiem – tautu, valsti. Cilvēka sociālā hameleona galvenais instruments ir
morālā mīmikrija. Tam visam ir jānomaskē cilvēka dzīves galvenā jēga – labumu gūšana,
kas notiek atkarībā no katra indivīda, tā teikt, eksistenciālā fundamentālisma
potenciāla. Cilvēki nav vienādi. Katram cilvēkam ir savs tik tikko minētais
potenciāls. Tas savukārt sekmē materiālo nevienlīdzību, kaut gan katrs cilvēks
pats nosaka savu materiālo vajadzību apjomu un ne visiem šī vajadzība ir vairāk
vai mazāk kvantitatīvi izvērsta vai alkātīgi hipertrofēta. Iespējams relatīvs
askētisms. Jebkurā gadījumā cilvēkam ir jārēķinās ar sabiedrības lomu labumu
sadalē. Labumu sadali nosaka sabiedrība, sociālā iekārta. Varas funkcija ir
labumu sadales organizēšana, kontrole, sociālā taisnīguma nodrošināšana.
Sabiedrībā vienmēr ir bijusi iekšējā cīņa par labumu sadali. To sauc par šķiru
cīņu, sociālo cīņu.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru