K.Popers: buržuāziskajā iekārtā augstu tiek vērtēta brīvība un atbildība,
ar prieku pieņemot iespēju atbildīgi domāt un rīkoties. Atvērtās sabiedrības
galvenā ideja ir likuma vara; galvenie ir šādi principi: uzticība, godīgums,
patiesība, taisnīgums. Civilizācijas mērķis vienmēr bija humānisms,
saprātīgums, racionalitāte, vienlīdzība, atbildība. Svarīga loma bija nepieciešamībai
cilvēkā attīstīt kritiskās spējas, izraujoties no pakļautības maģiskiem
spēkiem, autoritātēm. Brīvības izraisītais šoks rada odiozu reakciju: velmi
atgriezties pirmatnējā stāvoklī. Popera koncepcija/pieeja: kritiskais
racionālisms.
*
Atēnas Perikls: ne visi ir spējīgi būt politiķi, bet visi var novērtēt
politiķu darbību.
*
Hesioda vēstures koncepcija pesimistiska: cilvēce ir nolemta morālai un
fiziskai degradācijai – izdzimšanai.
*
Heraklīts atklāja, ka pasaulē viss mainās. Viņš dzīvoja pārejas laikmetā,
kad grieķu dzimtas aristokrātijai uzbruka „demokrātija”; ja dzimtas
aristokrātijas valdīšanas laikā katrs zināja savu vietu, tad „demokrātija” tādu
kārtību izjauca; tas vēsturē bija pirmais masu cilvēku/sabiedrības uzbrukums.
*
Platona vēsturisko izmaiņu koncepcija: jebkura sociālā pārmaiņa ir pūšana,
sabrukšana un izdzimšana.
*
Platons: sievietes ir cēlušās no gļēviem un blēdīgiem vīriešiem; Dievs
radīja visaugstāko no dzīvniekiem – cilvēku; no cilvēkiem radās citi dzīvnieki
un citas dzīvās radības; putni radās no nekaitīgiem, bet vieglprātīgiem
vīriešiem; zivis radās no vislielākajiem muļķiem, kādi vien bija cilvēkos
sastopami.
*
Platons: katra revolūcija ir valdošās šķiras (elites) nesaskaņas, izjaucot
sociālo līdzsvaru; pirmā sabiedrības forma bija dieviem līdzīgu cilvēku, gudru
cilvēku cariste-pilsēta-valsts; taču sākās cīņa, ko veicināja alkātība, mantkārība,
egoisms; ideāla valsts ir timogrātija – valda cēli karavīri, kuri cīnās par
godu un slavu; oligarhija – bagātu ģimeņu valdīšana; demokrātija – brīvības
cariste, kas noved pie nelikumības; Platons radīja Spartas, ideālas valsts,
mītu.
*
Platons: nemīlēja demokrātiju, kurā parasti valda nesaskaņas, izvirtuļi,
skopuļi, nekauņas, mežoņi, savu kaprīzu vergi, kuri dzīvo vienīgi savas iekāres
apmierināšanai, pieēdās kā lopi, kaunu sauc par muļķību, bet saprātīgumu sauc
par vīrišķības trūkumu.
*
Platons necieta arī tirāniju; tirāns izmanto cilvēku uzticību, rada savu
armiju un pēcāk visus sev pakļauj; tirānam ir vajadzīgs karš, kas apvieno ap
viņu sabiedrību.
*
Popers: 1) dabas likumi (Saules, Mēness riņķošana u.c.); 2) normatīvie
likumi (nosaka cilvēku uzvedību utt.). Vēl: 3) socioloģiskie likumi. Antifonts
bija pirmais, kurš runāja, ka visi cilvēki ir vienādi – visi elpo gaisu ar
degunu un muti. Platons un Aristotelis neatzina cilvēku bioloģisko un morālo
vienlīdzību.
*
Platons: sabiedrība rodas cilvēka nepilnvērtības dēļ; indivīdi ir atkarīgi
viens no otra, tāpēc veidojas sociālie kolektīvi un valsts; sociālo kolektīvu
un valsts kvalitāte ir atkarīga no cilvēku noslieksmes degradēties, sabrukt,
izdzimt, pagrimt; ideāla valsts ir totalitāra valsts, kurā valdošā šķira pati
tiek stingri kontrolēta un tā stingri kontrolē „cilvēku ganāmpulku”; Platons
egalitārismu atzina par ļoti bīstamu izpausmi.
*
Platona patiesības filosofija: 1) dabisko privilēģiju princips (visi nav
vienādi dzimuši); 2) holisma un kolektīvisma princips (pretstatā vispārējiem
individuālisma principiem); 3) katra
indivīda pienākums saglabāt un stiprināt valsti (pretstatā principam, kad
valsts aizsargā indivīdus).
*
Platona socioloģiskā intuīcija sacīja, ka individuālisms kā
demokratizācijas forma ir bīstama lieta; individuālisms ir bīstama garīgā
revolūcija, it kā atbrīvojot indivīdu. Platons ienīst indiduālo brīvību, kas
grauj valsti, sociālo kolektīvu. Platons ir totalitārisma „Dievs”. Īpaši darbā
„Valsts”. Platona radikālais kolektīvisms gūst virsroku. Mūsdienās (bet ne
tikai mūsdienās) humānistiskā ētika aicina taisnīgumu izprast egalitāristiski
un individuālistiski; Platons tādu pieeju neatbalstīja. Platona morāles kodekss
ir kolektīvistiskā un plurālistiskā utilitārisma morāles kodekss. Morāles
kritērijs – valsts intereses. Tikumība ir politiskā higiena. Tā ir
totalitārisma ētika Popera ieskatā. Katra šķira paliek savā vietā valsts
interesēs.
*
Morālais intelektuālisms: labais
(laba un pareiza rīcība) + gudrais (gudra rīcība); ja cilvēks zina, kā darīt,
tad viss ir labi; ja nezina, kā darīt, tad rodas morālās kļūdas; Sokrātam par
gudrību liecināja atziņa „Cik maz es zinu!”; Platons atļāva valdniekiem melot –
„cariskie meli”; Popers saprata, ka totalitārisms vienmēr tiecas apmierināt
reālu sociālo nepieciešamību, ko atbalsta tauta.
*
Popers: atvērtas sabiedrības elementi: atbildība (individuālā), konkurence
starp indivīdiem; iedzīvotāju skaits nosacīja pāreju no slēgtas sabiedrības uz
atvērtu sabiedrību – demokrātijas un individuālisma sabiedrību. [Uz kādu
sabiedrību mēs pārejam savos demogrāfiskajos apstākļos?]
*
Cilvēku skaita pieaugums valdošajā šķirā radīja sociālo spriedzi; radās
jauna šķira – tirgoņi; tirdzniecības komerciālā iniciatīva sekmēja
individuālisma veidošanos, individuālās iniciatīvas lomas pieaugumu un
individuālo neatkarību; radās velme gan sagraut, gan aizsargāt veco dzīves
veidu – cilšu kopienas dzīves veidu; radās visas civilizācijas spriedze; [ mums
ir jāsamierinās ar šo spriedzi, jo to veicina ne tikai cilvēku skaita
pieaugums, bet arī zināšanu pieaugums, kas palīdz izdzīvot demogrāfiskajā
kāpumā; spriedze ir cena par iespēju būt cilvēkiem;]
*
Morālā shizma (šķelšanās): sabiedrība sašķēlās izglītotajos un
neizglītotajos; Aristotelis: ja profesionālis iesaistās amatieru vidē, tad
profesionālis tiek diskvalificēts; Platonam jebkura izmaiņa ir pagrimums;
jebkura parādība sākās visideālākajā formā un turpmākajā vēsturiskajā gaitā
pakāpeniski degradējās – pagrimst, izdzimst. Tas attiecas arī uz cilvēku. Aristotelis
pieļāva arī progresīvas izmaiņas.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru