Izcilā, bet latviešu tumsonīgajā
sabiedrībā vāji pazīstamā vēsturnieka Indriķa Šterna abas grāmatas ir viens no
visvērtīgākajiem ieguldījumiem mūsu pagātnes izpētē. Šeit tiek minēti vairāki
interesanti un būtiski momenti no nodaļas „Senlatvija krusta kara priekšvakarā”
un „Latviešu tautas veidošanās 14.un 15.gadsimtā”.
Sociāli sīkākā vienība bija
ģimene. Tālāk seko lielģimene – kopā dzīvo divas un trīs paaudzes. Senie
latvieši lielģimeni sauca par saimi. Tajā bija apm. 30 cilvēki. Tālāk seko
dzimta – ekonomiskā apvienība, asinsradniecība vai mīts par izcelšanos no
kopīga senča. Dzimts teritorija bija ciems ar ciema novadu (laukiem, mežiem).
Dzimtā varēja apvienoties apm. 25 lielģimenes. Dzimtu apvienība bija cilts: reāli
kopīga vai mākslīgi pieņemta kopīga izcelsme, kopīga valoda, reliģija, tiesības
un sociālā iekārta, vada cilts vecākais. Cilšu kopums veido tautu: valodas attīstība
kopīga, paražas, garīgā kultūra, tiesības, teritorija. „Latviešu (Letten) pagānu zemes”,- tā iepazīstina
Romas pāvestu Inocentu III 1203.g. ar Kaupo, lībju kunga, vizītes laikā Romā.
Zemes sastāv no Semegallen, Selen,
Letten, Kuren, Riezen, Liwen. Hronists Indriķis lieto latīņu vārdu „gens”, kas nozīmē pagānu tautas.
Indriķis „gentes” apdzīvotās vietas sauc par „terra”:
terra Semigallia, terra Lettia, terra
Lyvonia, terra Selonia, terra Curonia. Latīņu „terra” – zeme. I.Šterns lieto „latgaļi jeb latvieši”. Viņš saka: „13.gs.
vēl nevar runāt par latviešu tautu”. Viņš lieto jēdzienu „maztauta”, apzīmējot
baltu un somugru ciltis. Indriķis savā hronikā etnonīmus „latvieši” un „latgaļi”
lieto sinonīmiski. Tas, iespējams, tāpēc, ka lībieši sacīja „Lethi” vai „Lethigalli”. Latviešu tautas veidošanos nosacīja 3 faktori:
migrācija, asimilācija un vienota vēsture. Galvaskausu pētījumi liecina, ka
10.-13.gs. starp maztautām pastāv antropoloģiskās atšķirības, bet 13.-17.gs.
sāk izzust, kaut gan vēl lielā mērā saglabājās līdzās baltu elementiem senais
somiskais (t.i., lībiskais) substrāts Kurzemē, Vidzemē. 15.gs. Vidzemes
arhibīskapija tiek iedalīta latviešu daļā un lībiešu daļā; 18.gs. lībiskais
novads jau pārlatviskots. Maztautu valodas bija krasi atšķirīgas – viens otru
nesaprata. No 15.gs. maztautu etnonīmi izzūd. Oficiālajā vācu kancelejas valodā
lieto „nevāci” vai „laucinieki” (lantlude).
Lietoja arī vārdu „bauren”
(zemnieki). 15.gs. beigās Livoniju vāci iedala igauņu daļā un latviešu daļā.
15.gs. beigās dokumentos parādās jēdziens „erffman”
(dzimtcilvēks), kā arī „erff lude”
(dzimtļaudis). 16.gs. tautas veidošanās process ir „izkristalizējies” – viena valoda.
Vāci aizliedza kuršu valodu, lika pārņemt zemgaļu valodu. Tautas jēdziens
viduslaikos neeksistēja.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru