Mūsdienās
Rietumu civilizācijas bojāejas laikmetā spilgti izpaužās diahronijas trūkums;
proti, loģiski secīgas virzības trūkums, kad parādības un procesi savā vēsturiskajā
virzībā pakāpeniski sasniedz jaunu kvalitatīvu un kvantitatīvu līmeni. Teiksim,
pret cilvēces evolūciju ir pamats izturēties kā pret diahronisku parādību.
Senatnē valdošo mežonību un mīta lomu cilvēku apziņā pakāpeniski nomainīja
civilizētība ar logosu cilvēka apziņā, kad ar jēdzienu „logoss” vienā vārdā
apzīmē cilvēka apziņas stāvokli, kura struktūrā ietilpst jēdzieni, kategorijas,
definīcijas, domas, slēdzieni, sakarības, pamati, principi, cēloņi,
argumentācija, pierādījumi, pētījumi, hipotēzes, teorijas, metodes, likumi,
zinātne, sapratne, prāts, vārds, teikums, izteikums, izklāsts, runa, saruna,
patiesība. Tādējādi jēdziens „logoss” apzīmē to visu, kas tradicionāli
asociējās ar cilvēka normālu intelektuālo darbību, balstoties uz veselo
saprātu, loģiskumu, racionalitāti, zināšanām utt. Logosa pretmets ir mīts, kas
ir izdomājums, nostāsts, kas neatbilst patiesībai. Tiek uzskatīts, ka mīts
cilvēka evolūcijā bija vissenākais apziņas saturs. Cilvēks garīgi pilnveidojās
un laika gaitā mītu apziņā nomainīja logoss. Turpretī mūsdienās nākas konstatēt
logosa izzušanu, un logosa vietā atkal sāk dominēt mīts, kas liecina par
atgriešanos mežonībā un kolektīvās bezapziņas sfērā, ko savā laikā analizēja
Jungs. Mežonība ir sava veida sociālās kolektīvās bezapziņas sfēra, kurā valda
arhetipi, mīti. Sociālās kolektīvās bezapziņas sfēras pretmets ir sociālā
logosa sfēra, kad sabiedrisko apziņu nosaka logoss, bet nevis arhetipi un mīti,
kā tas ir sociālās kolektīvās bezapziņas sfērā. Protams, tagad mēs zinām, ka cilvēces
vēsturē sabiedriskajā apziņā mīti un arhetipi nekad nav pilnā mērā izzuduši. Sabiedriskajā
apziņā vienmēr ir eksistējusi sociālās kolektīvās bezapziņas sfērā kopā ar
sociālā logosa sfēru. Citiem vārdiem sakot, sabiedriskā apziņa vienmēr ir
sastāvējusi no patiesības (logosa) un himēriskuma (nerealizējamas fantāzijas
augļiem). Tātad runa var būt tikai par dominēšanu, prioritāti, tendenciozitāti,
kad zināmā laika posmā un zināmos sociālajos apstākļos priekšroka ir patiesībai
vai himēriskumam. XX gadsimtā eiropeīdu kontingentā sociālā logosa sfērā
strauji nostiprinājās hēdonisms, jutekliskums, materiālisms, izturoties pret
īstenību no baudas, emocionāli jutekliskas, labuma un izdevīguma viedokļa. Par
sociālā logosa sfēras degradāciju Rietumos rakstīja daudzi zinātnieki
(sociologi) un filosofi. Savukārt XX gadsimta beigās uzmanība tika pievērsta
sociuma fundamentālai kvalitatīvai metamorfozei; respektīvi, pagrimumam. Logosa
inflācija kļuva ikdienišķa izpausme. Mūsu gadsimta sākumā nācās atzīt
postcilvēku ģenēzi, apliecinot diahronijas trūkumu.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru