§ Politiskās domāšanas līmenis ir adekvāts domāšanas tipam
attiecīgajā laikā; tāpēc sociālā sfēra, politiskā sfēra ir sekundāra; primārā
ir garīgā sfēra; tajā skaitā metafizikas vieta garīgajā sfērā, spējot domāšanu
orientēt uz visbūtiskākajiem, ideāli abstraktajiem, jautājumiem. Vara, īsta
vara, vienmēr nāk no „augšas”; tātad no garīgās varas, kura sankcionē politisko
varu; citi varianti ir parodijas.
§ Vēsturē sociālā haosa avots ir cilvēku vienlīdzības
(t.i., vienādības) fetišizēšana, kas, protams, ir liela viltība, ideoloģiskā
demagoģija, neņemot vērā katrā cilvēkā iedzimto individuālo specifiku un tās
nosacīto cilvēku nevienlīdzību (nevienādību).
§ Jēdziens „vienlīdzība” Rietumu sabiedriskajā apziņā
nostiprinājās XVIII gs. pateicoties jēdziena hipnotizējošajai iedarbībai, kas
saskanēja ar ļaužu masu uztveres līmeni – prasību pēc „humāniem” jēdzieniem un
humānām domas konstrukcijām. Jēdziens „vienlīdzība” tāpat kā citi jēdzieni
citos laikos neradās spontāni, pašiniciatīvi. Jēdziens saskanēja ar sabiedrības
idejisko noskaņojumu. Jēdziens kalpoja tā laika elitei konfrontācijā ar baznīcu,
tās diktatūras vietā vēloties ieviest „demokrātiju” un „demokrātiskumu”
attieksmē pret cilvēku. Par modīgo dogmu „vienlīdzība” diskusijas nenotiek
tāpat kā diskusijas vienmēr nenotiek par jebkurām modīgām dogmām. Diskusijas
netiek pieļautas. Jēdziena apzīmētais koncepts tiek pasniegts kā absolūta
patiesība, cilvēkos izraisot sentimentālu reakciju un demokrātiskas ilūzijas. Jēdziens
„vienlīdzība” viegli pārvar terminoloģiski kritisko saprotamības/nesaprotamības
robežu, tāpēc masām ir ātri uztverams un strauji ieviešās sabiedrības
kolektīvajā domāšanā. Cilvēkiem patīk dabas dotās hierarhijas noliegšana un būt
visiem „vienlīdzīgiem”. Tas kāpina pašapziņu, pašvērtību.
§ Demokrātijas ideoloģiskais pamatojums ir neloģisks. Tauta
nevar būt vienlaicīgi „vadāmais” un „vadītājs”. Taču „vadītāji” (elite) tautai
iestāsta, ka tauta pati valda, un tauta tam labprāt tic. Neloģiskuma
retušēšanai tika izdomāta „vispārējā balsošana”, balsotāju „vairākuma” ticība,
ka balsotāju „vairākums” valda, kaut gan šo balsotāju „vairākumu” „mazākums”
(elite) var viegli vadīt sev vēlamā virzienā.
§ Masu psiholoģija liecina, ka mentālās reakcijas, kuras
rodas pūlī apvienotiem indivīdiem, izpaužās kolektīvās psihozes formā un
atbilst viszemākajam intelekta līmenim, kāds sastopams pūlī esošajiem indivīdiem.
§ Demokrātiskā (t.i., pseidodemokrātiskā) egalitārā
tendence izlīdzinoši, nolīdzinoši atzīst principu, ka visiem cilvēkiem jādod
vienādas tiesības un iespējas. Tajā skaitā vienādas tiesības un iespējas
nepiedalīties sabiedrības labā veltītos pasākumos. Egalitārā tendence sasaucās
ar individualizācijas tendenci, kas dzīvē izraisa asus konfliktus starp cilvēkiem,
kuri vēlas darboties sabiedrības labā un cilvēkiem, kuri nevēlas to darīt un nav
spējīgi sevī izvēlēties kompromisu kolektīvo interešu vārdā. Tādējādi sociālo
interešu ceļā ir stājies gan egalitārisms, gan individuālisms, katrs savā veidā
spējot attaisnot savu nevēlēšanos darboties sabiedrības labā.
§ Demokrātiskuma ideoloģija tiecās noliegt elites ideju un
varas esamību; demokrātija tiek pretstatīta aristokrātijai, kas etimoloģiski
nozīmē „labāko vara”, „elites vara”; praktiski demokrātija balstās uz
kvantitāti, bet aristokrātija balstās uz kvalitāti; īsta elite var būt tikai
intelektuālā elite; aristokrātija asociējās ar intelektuālo eliti; buržuāzija
asociējās ar parvēniju „eliti”. No sociālā haosa vienīgais glābšanās ceļš ir
intelektuālisma atdzīvināšana, radot intelektuālo eliti.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru