Globālo sociālo problēmu analītiku veido cilvēki, kurus
var dēvēt par konceptuālistiem. Viņi ir konceptuālo zināšanu demiurgi –
radošais elements. Tā tas atspoguļojās gan šodienas problemātikas konceptuālajā
apstrādē, gan nākotnes konceptuālajās prognozēs. Piemēram, nākotnes prognozēs
svarīga ir konceptuālā atziņa par kultūras spējīgumu. Gaišas perspektīvas būs
vienīgi tad, ja kultūra nākotnē būs spējīga līdzvērtīgi dot 1) jaunas
tehnoloģijas, 2) nodrošināt humānismu un 3) mesiānismu. Kultūrai ir jābūt
spējīgai līdzvērtīgi nodrošināt minētos labumus. Nedrīkst neeksistēt
līdzvērtība starp jaunajām tehnoloģijām, humānismu un mesiānismu (kultūras
spēju glābt, palīdzēt cilvēkiem). Lieta ir tā, ka mūsdienu nelaimju cēlonis ir
minētās līdzvērtības izzušana. Kultūrā priekšplānā izvirzījās jaunās
tehnoloģijas. Kultūrā īpaši jaunās informācijas
tehnoloģijas (JIT) izjauca nepieciešamo līdzvērtīgumu. JIT izjauca 1) tirgus
ekonomiku (seno, tradicionālo) un 2) cilvēka apziņu, jo internets, sociālie
tīkli rada mozaīkai līdzīgu pasaules ainu; cilvēku apgūtais izziņas materiāls
ir bez vienotības, sistēmiskās uztveres, izpratnes, interpretācijas. No kultūrā
nepieciešamās līdzvērtības katra savā veidā atdalījās arī humānisms un
mesiānisms. Abi labumi zaudē savu jēgu. Nav vairs īsti skaidrs, vai pasaule
(kultūra) eksistē priekš peļņas jeb priekš cilvēka. Valsts ir pārstājusi
rupēties par cilvēkiem, sabiedrības vajadzībām. Valsts izvairās no sociālā
mesiānisma funkcijas. Valsts piekāpjās transnacionālajām korporācijām, kurām
nav nekādas intereses par humānismu un mesiānismu. Bizness ir kļuvis spēcīgāks
par valsti. Bizness rada jaunas tehnoloģijas, nedomājot par „liekajiem
cilvēkiem” jauno tehnoloģiju ieviešanas rezultātā. Par viņiem nedomā arī
valsts, kura agrāk centās harmonizēt jauno tehnoloģiju ieviešanu ar „lieko
cilvēku” nodarbinātības iespējām. Varas inteliģence piekāpjās agresīvajiem filistriem,
kas veido finansu afēristu un politiķu gados jaunu cilvēku kontingentu.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru