·
Mūžsenā problēma: cilvēks
piedzimst brīvs, taču visu mūžu nodzīvo kā vergs, kādam pakļaujoties, kaut gan
var tēlot brīvu cilvēku. Otra mūžsenā problēma: cilvēki piedzimst vienlīdzīgi,
nodzīvo mūžu nevienlīdzīgi.
·
Kants: prāts nav
vajadzīgs, lai cilvēks apmierinātu savas dabiskās vajadzības; prāts ir
vajadzīgs, lai izveidotu kultūru; kāds prāts – tāda kultūra. Kultūru nosaka
cilvēka apziņa, emocijas, griba, intuīcija, instinkti.
·
No XVI gs.
eiropeīdu saimnieciskajā darbībā izpaudās tirgus paplašināšanas nepieciešamība,
ko var uzskatīt par ekonomiskās globalizācijas sākumu.
·
XX gs. sākumā uz
planētas bija tikai četras ekonomiskās sistēmas: brītu, vācu, amerikāņu,
japāņu; PSRS faktiski bija vācu sistēmas filiāle. Pēc II Pasaules kara uz
planētas saglabājās divas sistēmas: amerikāņu un PSRS; pēc 1988.gada palika
tikai viena sistēma – amerikāņu, kura tiecās saimniekot uz visas planētas,
tādējādi pamatoti lietojot globalizācijas jēdzienu.
·
Sociālajā politikā
katrai tautai ir savas noslieksmes; bet tā tas bija senāk, kad interkulturālajai
komunikācijai vēl nebija tik dziļas sekas etnosu garīgajā asimilācijā;
interkulturālās komunikācijas laikmetā tautu sociālās prasības vienādojās. Tas
attiecās arī uz attīstības ideālu, kurš senāk katrai tautai bija savādāks; ne
visas tautas vienādā mērā interesējās par attīstību, progresu. Evolūcijas un
progresīvas attīstības ideja ir Jauno laiku izdomājums, kad „Bībeles
mentalitāte” pārveidojās „tirgoņu mentalitātē”, kurā dominē nepārtraukti
augšupejošas pasaules izjūta, prasība, akceptēšana. Ķīnieši neatzina progresa
ideju; viņu ieskatā tehnoloģiskie atklājumi nekļūst labākas dzīves garants.
Progresa ideoloģija ir Rietumu civilizācijas (eiropeīdu) auklējums. Viduslaikos
Rietumos vēl nebija koncepts „bērnība”. Pret bērniem izturējās tāpat kā pret
visu pārējo vecumu cilvēkiem. Progresa ideoloģija radīja bērnības konceptu. Tas
notika XVII gs. labākas nākotnes vārdā.
·
Līdz XIX gs. vidum
cilvēcē nevar konstatēt progresu dzīves kvalitātē, uzturā, fiziskās veselības
rādītājos, mūža vidējā ilguma pieaugumā. Gluži pretēji: XIV-XVIII gs.
pilsētnieki bija visnabadzīgākie, visizsalkušākie, visslimīgākie, visneilgāk
dzīvojošie cilvēki. Pilsēta kā progresīvas dzīves telpa nostiprinājās tikai XX
gs.
·
Cilvēces
vēsturiskajā kopainā ir vairākas tendences, kuras apliecina noteiktu pieaugumu:
1) tehniskā varenība pieaug; 2) cilvēku skaits pieaug; 3) sociālās
organizācijas komplicētība pieaug.
·
Darvinisma
pamatojums ir dīvains, loģiski pretrunīgs: 1) izdzīvošanu nodrošina
piemērošanās, 2) taču piemērošanās kritērijs ir panākumi izdzīvošanā.
·
Dzīves apstākļu
uzlabošanās (kultūra) uzvarēja Darvina izslavēto dabisko izlasi. Taču tas
nozīmē, ka samazinās cilvēku dzīvotspēja. Garantējot visu bērnu izdzīvošanu,
uzkrājās ģenētiskā krava, kurai ir eksponenciāls raksturs. Tā rezultātā katra
jaunā paaudze virzās kā bioloģiski mazāk piemērota dzīvei – ar mazāku
dzīvotspēju. Tāpēc katra jaunā paaudze ir vēl vairāk atkarīga no mākslīgās
vides (kultūras). Lai izdzīvotu, nepieciešama arvien mākslīgāka dzīves vide.
Respektīvi, nemitīga palīdzība (medicīna u.c.) un šīs palīdzības modernizācija.
·
Sociālās
organizācijas komplicētība prasa noteiktu intelektuālo līmeni; sociālās
organizācijas komplicētības pieaugums prasa intelektuālā līmeņa pieaugumu. Tas
nozīmē zināšanu pieaugumu, spēju izprast cēloņu-seku procesus,
darbības-atbildības mēroga pakārtotību, darbības-slavas vai soda attiecības,
mērķa uzturēšanu, emociju kontroli, ilglaicīgu programmu plānveidīgu izpildi,
valsts darbinieku spēju sevi identificēt ar dažādām sociālajām grupām, izprotot
to velmes, vajadzības, prasmi pacietīgi gaidīt ilglaicīgu programmu rezultātu.
·
Racionālās domāšana
prioritāte veicināja cilvēka un dabas harmonijas izzušanu; cilvēki kļuva
cietsirdīgāki, bezdvēseliskāki, agresīvāki gan viens pret otru, gan pret dabu.
·
P.Sorokins: visas
lielās morāles sistēmas ir nostiprinājušās katastrofālos laikmetos. Vai tas
attiecās arī uz mūsdienām? Vai eiropeīdu katastrofa (izmiršana, debilizācija)
dzemdēs jaunu lielu morāles sistēmu? Vai tā būs postcilvēku morāles sistēma?
·
Plaisa starp tehnoloģiju
(spēku) un psiholoģiju (gudrību) palielinās. Taču tajā pašā laikā tehnoloģija
bez psiholoģijas nav iespējama. Tehnoloģiju rada cilvēka gudrība. Kāpēc tiek
runāts par plaisas palielināšanos? Vai tas attiecās uz cilvēku masu nespēju
tikt līdzi ar savu gudrību tehnoloģijas attīstībai?
Es lasu, lasu un man gaist loģika uzrakstītajam. Rietumu civilizācijas katastrofas briešanas laiks rada postcilvēkus ar viņu morāli un domāšanu. Kāpēc jādomā, ka ka civilizācijas produkts- postcilvēks- būs spējīgs pārdzīvot civilizāciju, ietekmēt procesus pēc-ārpus-civilizācijas laikmetā? Postcilvēcisms šobrīd kļuvis/kļūst par "mainstreem"(dominantu) parādību. Uzskatu un uzvedības modeli, kurš barojas no (rietumu) civilizācijas procesu rezultātiem, vienlaicīgi jau bīdot šos procesus. Postcilvēcismam nav ko darīt ārpus šiem procesiem, nav arī no kā "baroties" ārpuscivilizācijas apstākļos.
AtbildētDzēstVarbūt tomēr nākotnes morāles veidošanā galveno lomu spēlēs tie, kuri šobrīd (varbūt pat apzināti) ir marginalizējušies (stāv malā) no galvenajiem civilizācijā notiekošajiem procesiem. Varbūt augstas morāles cilvēki meklē nišas dzīvošanai ne gluži ārpus, bet vairāk "blakus" rietumu civilizācijas "trendiem" (jaunākajām tendencēm). Un varbūt augstas morāles cilvēku pieredze, spējas dzīvot ārpus/ blakus civilizācijai, ļaus viņiem kļūt dominējošiem civilizācijas katastrofas eskalācijas laikā un pēc-civilizācijas laikā.
Es ceru.