Integrālā tradicionālisma pamatlicēja Genona ieskatā kristiānisma pasaule
sāka irt XIV gs.; sairšanas sekas bija Atdzimšana, Reformācija, atraujoties no Tradīcijas
(mistiski ezotēriski skaidrota pirmsākuma, kas ir pazaudēts). Atdzimšanā
atraušanās no Tradīcijas notika mākslā un zinātnē; Reformācijā – reliģijā.
Atdzimšana faktiski bija grieķu-romiešu civilizācijas imitācija – mākslīga ideoloģiskā
darbība un ārējo formu atdarināšana bez gara un dvēseles. Zinātne sāka
pievērsties empīriski iegūtā materiāla izpētei, lai gūtu praktisku labumu.
Atdzimšanas populārākais jēdziens „humānisms” bija cilvēku orientēšana uz
piezemētām lietām, piezemētu attieksmi pret cilvēku, kad cilvēciskums faktiski
ir savu instinktu apmierināšana, materiālo vajadzību apmierināšana; humānisma
kaislība cilvēkos tika uzkurināta tādā mērā, ka neviens vairs to nespēja
apmierināt, kas tāpēc stimulēja šķiru cīņu, sociāldarvinismu, sociālo cīņu
vispār.
Tradicionālisma pasaules uzskats vienmēr visos laikos paliek viens un tas
pats. Šī pasaules uzskata pamatā ir intelektuālie principi, kuros atspoguļojās
metafiziskas zināšanas jeb Sophia
Perennis – mūžīgā gudrība. Piemēram, princips par primordiālo tradīciju
(lat. primordialis – sākotnējais,
pirmradītais, īstais). Tradicionālismā par primordiālo tradīciju dēvē garīguma
sākotnējo saturu, kura centrs ir metafiziskā mācība par pirmprincipu un tā
manifestācija simbolos, kuri pāriet no viena laikmeta uz otru laikmetu un
vienmēr liecina par pirmprincipa klātbūtni. Citiem vārdiem sakot,
tradicionālisms akcentē visu parādību un procesu sākumu, un tradīciju cienīt
sākumu; primordiālā tradīcija ir tradīcija cienīt sākumu; šo sākumu var iegūt,
pateicoties intelektuālajai intuīcijai; zināšanas par sākumu ir absolūtas
zināšanas jeb metafiziskas zināšanas; patiesas metafiziskas zināšanas var iegūt
tikai ar intelektuālās intuīcijas palīdzību. Antīkajā kultūrā, viduslaikos
nebija domāšanas racionālisms Dekarta variantā, kas nostūma malā intelektuālo
intuīciju, kuru atzina antīkajā kultūrā un viduslaikos. Pēc Dekarta tīrā
garīguma vietā sāka dod priekšroku matērijas apjūsmošanai – evolucionismam,
progresa filosofijai, pozitīvismam. Rietumu racionālisms fanātiski tiecās pēc
darbības ātruma, darbības daudzveidības, darbības nepārtrauktības, darbības
rezultātiem. Rietumu racionālismam neinteresē Tradīcija.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru