Ekonomiskajos process vienmēr ir
sastopama noteikta morāli ētiskā uzvedība, kas ir atkarīga no daudziem
faktoriem un vienmēr atsaucās uz ekonomisko procesu morāli tikumisko gaisotni.
Ekonomiskās uzvedības diametrāli pretējie varianti: 1) indivīds kā alkātīgs
dzīvnieks, 2) indivīds kā morālā būtne, kas uzņemas atbildību par sevi, savu
ģimeni un vadās no solidaritātes principa, un vispārējās sociālās labklājības
principa.
Ekonomisko uzvedību ietekmē
taisnīguma izpratne. Taisnīguma interpretācijā (ekonomiskās uzvedības aspektā) var
būt vairākas pieejas: 1) taisnīgums kā labumu vienlīdzīga sadale; 2) taisnīgums
kā vispārējo iespēju princips; tas nozīmē sekojošo: jo bagātāks, jo lielāku
labumu izmanto sev un lielāku atbildību brīvprātīgi sniedz sabiedrībai.
Sociālās (materiālās)
nevienlīdzības izlīdzināšana pamatā gulstās uz bagātajiem, atsaucoties uz
sociāli atbildīga biznesa ideju. Būtiska nozīme ir arī cilvēciskās solidaritātes
principam: darba devējs pret darba ņēmēju izturās kā pret sev tuvu cilvēku, bet
nevis kā pret ekspluatējamu objektu.
Subsidiaritātes princips balstās
uz ideju, ka problēma ir jārisina hierarhiski augstākā līmenī tikai tad, ja
attiecīgais zemākais līmenis netiek galā ar saviem pienākumiem. Valsts iejaucās
tad, kad ģimene, firma, kopiena netiek galā. Saskaņā ar subsidiaritātes
principu par visu vispirms un galvenokārt atbild vietējā pašpārvalde. Ekonomikā
tas vairo atbildības un pienākuma apziņu. Tas pozitīvi atsaucās uz ekonomisko
uzvedību.
Uz ekonomisko uzvedību labvēlīgi
atsaucās sociālais partnerības modelis, kad darba devējs un darba ņēmējs sevi
apzinās kā partneri uz sociuma esamības metafiziskā pamatojuma fona (abi ir
cilvēki, abi ir savas valsts pilsoņi u.tml.).
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru