Hajeks mūža beigās turpināja
uzskatīt, ka civilizācijas liktenis vienmēr būs atkarīgs no tā fenomena, kuru
var apzīmēt ar vārdiem „cilvēciskās sadarbības paplašināta kārtība”. Tas ir
tas, ko ne visai veiksmīgi sauc par kapitālismu. Kapitālisms radās spontāni:
neapzināti sekojot tradicionālajai morālajai praksei nodrošināt eksistenci. Lai
nodrošinātu eksistenci, cilvēciskā sadarbība vienmēr pastāvēja. Kapitālismā tā
ieguva paplašinātu formātu, jo radās transnacionālā darba dalīšana.
Hajeks atzina iedzīvotāju skaita
pieauguma ietekmi uz civilizācijas dzīves apstākļiem. Viņš apgalvoja, ka
vienīgi tirgus ekonomika spēj tikt galā ar demogrāfisko problēmu – spēj apgādāt
ar eksistences līdzekļiem visus cilvēkus. Viņa pārliecībā sociālisms to nespēj.
Tagad, protams, ir zināms, ka tirgus
fundamentālisms ir pašapmāns. Tirgus pašorganizācija reāli neeksistē un ir
ideoloģiski uzpūsta dogma.
Saskaņā ar tirgus fundamentālisma
ideoloģiju „tirgus neredzamā roka” balstās uz 3 postulātiem: 1) visi biznesmeņi
rīkojās absolūti racionāli; 2) peļņas ieguvi pamato tehnoloģiskie aprēķini; 3)
ekonomikā ir konkurence un nav monopolu.
Katram ir saprotams, ka
kapitālismā minētie postulāti neeksistē. Racionālismu ir nomainījis
iracionālisms, nekādi relatīvi fundamentāli aprēķini netiek veikti, konkurence
ir fikcija, un pastāv monopoli.
Aizvadītajos apmēram 100 gados
kapitālisma attīstībā visu izšķīra
zinātniski tehniskais progress – prasme zinātniski tehniskos atklājumus
izmantot jaunu produkcijas veidu ražošanā un cilvēkus ievilinot nepārtrauktā un
iracionālā patērēšanā, manipulatīvi piespiežot pirkt jaunos izstrādājumus, kaut
gan var praktiski izmantot vecos izstrādājumus un nav reāla nepieciešamība
pirkt jaunas lietas.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru