Liberālais konsenss demokrātiskās
valstīs ietver šādas iespējas: brīvas vēlēšanas, neatkarīga prese, visiem
vienādi jāpakļaujās likumiem, jāievēro cilvēktiesības.
Liberālisma doktrīnas ir vairākas.
Ekonomiskā doktrīna paredz, ka visu regulē tirgus. Regulē arī garīgo kultūru.
Politiskais liberālisms balstās uz
atziņu, ka valsts politikā jāatbalsojās tirgus principu realizācijai.
Realizējās individuālisma fetišizācija: cilvēks ir galvenais, bet nevis sabiedrība
(kolektīvā identitāte). Tāda pieeja veicināja Rietumu civilizācijas pāreju no
holisma uz superindividuālismu. Atspoguļojās nominālisma uzvara XIV gadsimtā
(Viljams Okkams): aiz konkrēta indivīda robežām nav nekāda esamība.
Vērojama indivīda emancipācija kā
progresa izpausme: cilvēks aug un pilnveidojās, nobriest viņa prāts, pieaug
zināšanas par sevi un savu vietu pasaulē. Aktuāla kļūst prasība sabiedrībai nevaldīt
pār indivīdu. Indivīda vērtības ir patstāvīgas vērtības, tās nav kolektīvās
vērtības. Etniskā kopiena, tauta, nācija ir vienīgi atsevišķu „atomu” mehāniska
kopība. Indivīds pats ir visa esošā saimnieks. Indivīds ir sociālā būtne, taču tāpēc
nekomunicē ar citiem. Indivīds ar citiem apvienojās tikai tāpēc, ka tas ir
izdevīgi viņam.
Valsts nedrīkst iejaukties
indivīda dzīvē. Ja senāk cilvēka brīvība izpaudās iespējā darboties
sabiedriskajā dzīvē, tad mūsdienu liberālisma brīvība ir apzināta demonstrācija
nepiedalīties kolektīvās norisēs. Cilvēka laimei svarīgākais ir neatkarība no
citiem.
Liberālisma doktrīnas sekas ir
atsvešinātība starp cilvēkiem, savtīgums, pašpārliecinātība, visatļautība,
patriotisma un kolektīvisma gara atmiršana, sociālo ideālu deficīts.
Valda uzskats, ka sabiedrības
intereses ir jāpakļauj indivīda interesēm. Sabiedrībai ir jānodrošina optimāli
izdevīga apmaiņa – tirgus „neredzamā roka”. Katrs indivīds darbojās savā vārdā,
kas reizē kalpo arī sabiedrības interesēm (morālā divkosība).
Manāma ir liberālās ekonomikas –
tirgus loģikas – translēšana uz visu kultūru: ģimene kā mikrouzņēmums, bērns kā
ilglaicīga investīcija, sabiedriskās attiecības kā ieinteresēto konkurentu
taktika un stratēģija, politiskās norises kā tirgus, cilvēks kā kapitāls
(cilvēciskais kapitāls), katrai lietai un parādībai ir cena, politika ir bīstama
sabiedrībai, sabiedrību jāvada ar ekspertīzes un menedžmenta palīdzību.
Tirgus vēsturiski rodās valsts
vadībā. Liberāļi pakāpeniski sāka valsti atstumt un tās vietā ideoloģizēt
pilsonisko sabiedrību. XIX gadsimta beigās kļuva skaidrs, ka tirgus ir radījis
šķiru cīņu; proletariāts ir kādam (valstij) jāaizstāv; tirgus nevar regulēt
sociālās attiecības; savukārt mūsdienās (visjaunākajā periodā) ir skaidrs, kāda
ir kultūras loma (kultūras determinisms).
Mūsdienu nelaimes ir no tā, ka
pārdošanai tiek piedāvātas vērtības, kuras antīkā kultūra un kristiānisms
atzina par nepārdodamām vērtībām.
Liberālisms principā ideoloģiski
balstās uz utopiskām tēzēm; (1) ideja, ka cilvēks brīvi un racionāli rīkojās
tirgū, ir utopiska ideja, jo ekonomiskā darbība nav autonoma darbība, bet
vienmēr ir atkarīga no sabiedriskā un garīgās kultūras konteksta; (2) cilvēkā
neeksistē apriora un iedzimta ekonomiskā racionalitāte, kas reāli veidojās
sociāli vēsturiskā gaitā; (3) preču apmaiņa nav universiāla forma ne
sabiedriskajām attiecībām, ne ekonomiskajām attiecībām; (4) tirgus ir nevis
universiāls, bet gan lokāls fenomens; (5) tirgus nerealizē piedāvājuma un
pieprasījuma optimālo saistību, jo respektē tikai pieprasījuma apmierināšanu
attiecīgajā laikā; (6) sabiedrība vienmēr ir kaut kas vairāk nekā indivīdu
kopums.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru