Antropoloģiskā katastrofa pakāpeniski sākās Jaunajos laikos. Soli pa solim
izvērtās negatīvās tendences, kas noveda līdz šodienas drausmīgajam antropoloģiskajam
līmenim. Teiksim, kad latviešu aprindās metafisko ideālu vietā ir tādi „ideāli”
kā „eiropeizācija”, „patērēšana”, „zagšana”, „blēdīšanās”.
Antropoloģiskā katastrofa ir
pakāpenisks process. Tā, piemēram, Jaunajos laikos pakāpeniski nostiprinājās
viedoklis, ka izziņā vissvarīgākā ir empīriskā pieredze, kad tiek atzīts tikai
tas, ko var izmērīt, nosvērt, pataustīt u.tml.
Jaunajos laikos cilvēkos
pakāpeniski uzplauka progresa mānija, humānisma mānija, krāšanas mānija, attīstības
mānija, izgudrošanas mānija.
Galvenā kļuva līnijiskā domāšana
un vērtēšana, visos procesos akceptējot vienīgi attīstību - jaunas kvantitātes
un kvalitātes rašanos. To var saukt arī par progresa māniju, kurā augšupejošs
process ir galvenais, daudz nerūpējoties par progresa sekām.
Jaunajos laikos Dievs un citas transcendentālas izpausmes (piem.,
garīgums) nav galvenais, nav aktuālais.
No XX gs. 70.gadiem sākās
postmodernisma murgi, kas sekmēja mākslas pilnīgu degradāciju.
Tagad svarīga ir tikai tagadne, un
galvenais ir tikai ķermenis un viss ap ķermeņa baudām; ķermenis bez logosa,
reālās telpas vietā virtuālā telpa.
Cilvēkam strauji zūd izpratne par
sevi un savu vietu pasaulē.
Par prāta sabrukumu liecina
valodas kultūras sabrukums – nespēja lietot literāro valodu bez stilistiskajām kroplībām
un gramatiskajām kļūdām.
Valoda ir cilvēka iekšējās
pasaules ļoti dziļa izpausme. Valoda ir savdabīgs ģenerātors, kas nemitīgi sūta savus
impulsus iekšējās pasaules bezgalīgajai sfērai – apziņai un zemapziņai.
Valoda ir saistīta ar garīgo
kultūru, tradīcijām, vēsturi, jūtu un domu pieredzi utt.
Jauno laiku antropoloģiskās
katastrofas ģenēze nav noliedzams fakts. Taču tajā pašā laikā nav noliedzams
arī laikmeta pretrunīgums; no vienas puses prāta un morāles sabrukums,
iracionālisms un arhaizācija; no otras puses jaunu zinātnisko disciplīnu rašanās.
Piemēram, psihonētikas rašanās no
1970.gada, pievēršoties apziņas resursu optimālai izmantošanai. Tiek radītas
psihonētiskās tehnoloģijas, lai cilvēkā atklātu un stimulētu jaunas psihiskās
funkcijas.
Antropoloģiskās katastrofas
problemātikas kontekstā aktuāls ir jautājums par cilvēka izveidošanos; proti,
par to, kas izveidoja cilvēku par cilvēku.
Viedokļi dažādi. F.Engelss
uzskatīja, ka darbs. Sastopams viedoklis, ka cilvēku par cilvēku izveidoja
valoda, mirstības apziņa, sociālā esamība (cilvēks kā sociāls dzīvnieks).
Pakāpeniski kļūst skaidrs, kas
cilvēku izveidoja par postcilvēku. Noteikti svarīga loma ir demogrāfiskajai
pārejai – „balto” izmiršanas apziņai un šīs apziņas diktētajai iracionālajai
dzīves loģikai. Svarīga loma ir Apgaismības projekta atmešanai un elites
cinismam pret tautas izglītošanu un audzināšanu. Svarīga loma ir elites
organizētajām manipulācijām, lai stimulētu nemitīgu patērēšanu un dzīves baudīšanu.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru