Raiņa mantojumu akadēmiskā formātā
izdeva 70.-80.gados, pateicoties akadēmiķa Viļa Samsona iniciatīvai un gribai. Bet
galvenokārt pateicoties akadēmiķa Viļa Samsona spējai adekvāti novērtēt Raiņa
idejiskā un mākslinieciskā mantojuma dziļumu un nozīmību.
Latviešu literatūrzinātniekiem par
Raini nekad nav bijusi liela interese. Tiesa, visos laikos ir bijuši
pseidozinātnieki, kuri kaut kādu apsvērumu vadīti puņķojās ap Raini, viņa mantojumu
interpretējot savu seklo smadzeņu līmenī (Birkerts, Hausmanis, Viese, Grīnuma, Freiberga, Matīsa).
Visos laikos Raiņa cilvēcisko personību
un estētiski filosofisko mantojumu latvieši apspļaudīja un neiedomājami kropļoja.
Padomju laikā krievi latviešiem neļāva spļaudīties, tāpēc latvieši varēja Raini
novirzīt vienīgi savu banālo un sentimentāli primitīvo refleksiju gultnē. Taču
īpaši aktīvi latviešu tumsonība attieksmē pret Raini izpaužās t.s. brīvvalstu
laikā, kad latviešu mežonīgo prātu neviens nepieskata (ne vācieši, ne krievi).
Nīčes kopotos rakstus izdeva viņa
māsa.
Hēgelis mira 1831.gada
14.decembrī. Pēc viņa nāves jau nākamajās dienās tika noorganizēta „Mirušā
drauga savienība”, lai izdotu Hēgeļa darbus.
Hēgelis nebija labs orators. Taču
viņa popularitāti Berlīnes universitātē veicināja viņa lekcijas, bet nevis
publikācijas.
Interesanta ir Hēgeļu lekciju loma
Prūsijas valsts darbībā. Tā, piemēram, Prūsijas kultūras ministrs izmantoja
Hēgeļa lekciju konspektus, argumentējot savus politiskos lēmumus. Hēgeļa „Lekcijas
par reliģisko filosofiju”, „Lekcijas par tiesību filosofiju” kalpoja
politiskajiem mērķiem. Hēgelis kļuva par Prūsijas valsts oficiālo filosofu.
Hēgeļa sieva Marija Hēgele žēlojās
par subjektīvo attieksmi pret nelaiķa vīra tekstiem, kurus katrs publicēja
saskaņā ar savu izpratni, tekstu īsinot, mainot kompozīciju, izdodot
nepabeigtus tekstus. Galvenokārt visi publicēja lekciju konspektus. Atkārtoju: „Mirušā
drauga savienība” izdeva nevis Hēgeļa sastādītos tekstus, bet lekciju
konspektus.
Saprotams, lekciju konspekti kādam
lekciju kursam varēja būt vairāki, jo lekcijas klausījās un konspektēja daudzi
studenti. Tāpēc pēc filosofa nāves laiku pa laikam atrada jaunus lekciju
konspektus.
Tikai 1958.gadā tika radīts „Hēgeļa
arhīvs”. Valsts pirmo reizi uzņēmās filosofa darbu izdošanu. Tas notika 127
gadus pēc Hēgeļa nāves.
Ferdinanda Sosīra klasiskais darbs
„Vispārējās lingvistikas kurss” tika publicēts pēc viņa nāves, balstoties uz
divu studentu lekciju konspektiem.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru