otrdiena, 2013. gada 3. decembris

Diaspora. Globalizācija un multikulturālisms. Islama rēgs


Diaspora

   Diasporas funkcija ir 1) etnokulturālās identitātes saglabāšana un 2) adaptācija dzīves vidē, panākot abu funkciju harmonisku realizāciju.
   Diasporas kultūra ir divu kultūru sintēze - dzīves vides un savas kultūras sintēze. Diasporas eksistences nosacījumus ļoti lielā mērā ietekmē kulturoloģiski kompetenta elite.
   Diasporas pārstāvjiem ir divas dzimtenes; mazā un lielā dzimtene, reālā un vēsturiskā dzimtene. Ja cilvēks ir tālu prom no dzimtenes, viņš sāk vairāk cienīt un mīlēt savu kultūru. Tas noteikti ir jāzina un jāņem vērā etnopolitikas autoriem. Tiem cilvēkiem, kuri 2013.gadā Lāčplēša dienai izgatavoja 11 kilometrus un 130 metrus garu karmīnsarkanbaltkarmīnsarkano lentīti.
  
Globalizācija un multikulturālisms

   Globalizācijas prioritāte ir daudzveidība. Kultūras prioritāte ir vienveidība.
   Globalizācijas atribūti ir kosmopolītisms, unifikācija, kultūras identitātes ignorēšana. Kultūras atribūti ir konsolidācija, patriotisms, suverenitāte, etniskā, reliģiskā, garīgās kultūras, valodas identitāte.
   Globalizācijas jauns atribūts ir multikulturālisms. Tiek maldīgi norādīts, ka kultūru mijiedarbību multikulturālisms nerisina, jo paredz dažādu kultūru līdzāspastēvēšanu, bet nevis mijietekmi. Tas daudziem šovinistiski sakārsētiem prātiem nepatīk, jo viņi vēlas mijiedarbību. Tas praktiski nozīmē asimilāciju. Maksimālais, ko spējot veikt multikulturālisms etnopolitikā, ir tolerances veicināšana. Arī tā nav taisnība.
   Multikulturālisms var ieņemt milzīgu lomu kultūru mijiedarbībā. Taču tā ir organiski evolucionējoša mijiedarbība, dabiskās nepieciešamības un brīvprātīgi veikta mijiedarbība, bet nevis ar politisko spēku uzspiesta mijiedarbība, ko mūsdienās ne reti dēvē par „integrāciju”. Arī Latvijā. Faktiski multikulturālā vide ir ļoti atraktīva vide, jo ideju translācija notiek radoši un bez ārējā spiediena. Tas aprobežotiem etnopolitiķiem ļoti nepatīk.
   Tagad maldīgi (melīgi) saka, ka multikulturālisms veicina konfrontāciju, jo līdzāspastāvēšana ir konfrontācijas avots. Reāli tas var būt konfrontācijas avots, tā teikt, morālo apsvērumu dēļ, kad kāda kultūra savā mazvērtībā sāk apskaust līdzāspastāvošo citu kultūru. Tādā veidā var rasties morāli psiholoģiskās kolīzijas. Aina dažkārt ir amizanta, jo, piemēram, tas var netraucēt mazvērtības grauzto kultūru nošpikot no apskaustās kultūras ideju par 11 km un 130 m garās lentītes ideoloģiskajām perspektīvām konsolidēt patriotisma deficītā nīkstošo etnosu.

Islama rēgs

   Eiropā komunisma rēgu ir nomainījis islama rēgs, apdraudot eiropiešu nākotni.
   Islama emisāri Eiropā ir migranti; prasīgi, agresīvi, nekaunīgi, nevēlas pieļaut kompromisu no savas puses. Migrantu bērni ir vēl agresīvāki nekā viņu vecāki.
   VIII gadsimtā musulmaņiem neizdevās iekarot visu Eiropu, bet tikai Spāniju. XVII gadsimtā Osmaņu impērijas karaspēks bija Vīnes pievārtē. Abi mēģinājumi noslēdzās bez panākumiem pakļaut visu Eiropu. Tagad esot trešais mēģinājums. Bez karaspēka un galvenokārt panākot uzvaru ar demogrāfisko „ieroci”.
   Eiropas pilsētās mošejas, parandžas, muldzina balss zvanu vietā jau sen vairs nav retums. Eiropā pašlaik dzīvo apm. 15 miljoni emigrantu no islama kultūras areāla.
   XX gadsimta 80.gados lieli kļuva pirmo migrantu bērni – otrā paaudze, kas politiski ir tuvi islamam un pat agresīvi islama adepti, taču sadzīvē atdarina Rietumu jauniešus un viņu dzīves veidu.
   Rietumeiropas pilsētās ir izveidojušies migrantu anklāvi – „brīvprātīgie geto”.
   XXI gadsimta vidū Eiropas Savienībā var būt 15% islama pārstāvju.
  

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru